Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Építőmérnöki létesítmények gazdaságtana
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVPU65
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 10
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Orosz Csaba
beosztás Egyetemi tanár
email orosz.csaba@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Általános- és Felsőgeodézia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Út- és vasútmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények

nincs

1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések

A tantárgy célja: Alapvető jártasság megszerzése az építőmérnöki projektek komplex elemzé-sével kapcsolatban. Műszaki- környezeti- és gazdasági értékelés. Képesség a társadalmi költ-ségek, a társadalmi hasznok továbbá a magánköltségek és magánhasznok kiegyensúlyozott számbavételére, számítására. Jártasság a kockázatok becslésében.

2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Ismeri az építőmérnöki létesítmények gazdaságtani alapfogalmait.
  2. Megismeri néhány magyar- és nemzetközi építőmérnöki nagyberuházás nagyságrendjét, körül-ményeit, kockázatait. [Forgalom, környezet] Ismeri az utána vizsgálatok alapvető módszereit.
  3. Ismeri az előzetes célokat és átlátja az olykor vitatott végeredményeket.
  4. Ismeri az alapvető nemzetközi szemléletmódokat; a piaci- és a jóléti megközelítést. Áttekint né-hány alapvető értékelési technikát. Szükség esetén gyorsan megtalálja az alapvető magyar- és idegen nyelvű szakirodalmi forrásokat.
B. Képesség
  1. Képes a szakirodalom gyors áttekintésére, szelektálására. [Aktuális esetek gyors feltárása inter-net segítségével. Hasonló feladat a számonkérés során.]
  2. Alapvető jártasság az előzetes projekt értékelésben és az utólagos számbavételben.
  3. Alkalmassá válik szakértői becslés készítésére, a projektek bonyolultsági fokának megítélésére, a tárgyilagos, kiegyensúlyozott, többszempontú értékelésre.
  4. Megismeri a más szakmák képviselőivel folytatandó együttműködés alapvető szabályait.
    [Építészmérnökök, jogászok, közgazdászok, környezetvédők, műemlékvédők.]
C. Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Tovább javuló képességek az együttműködés, a csoportmunka, a nyitott értékelés irányában.
  2. A részteljesítmény-értékelések készítése során együttműködik az oktatóval.
  3. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szakmai szókincsét. Szabatosan fogalmaz. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára.
  4. Törekszik a pontos, hibamentes feladatmegoldásra.
  5. Írásbeli teljesítményértékelései során rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentációkat készít.
  6. Fejlődik a hallgató tudása az alábbi területeken: csapatmunka, vitakultúra, tolerancia, lényeglátás; dokumentációk szakmai célokra és társadalmi részvételre. [public participation]
D. Önállóság és felelősség
  1. Önállóan elvégzi az előadási órákon meghallgatott és megvitatott tudásanyag feldolgozását, az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében.
  2. Önállóan és legjobb tudása szerint elvégzi az önálló részteljesítmény-értékelések során kiadott feladatokat. [Csoportmunka – előadás és opponensi vélemények.]
  3. Nyitottan fogadja a megalapozott és a túlzó kritikai észrevételeket.
  4. Gondolkodásában a rendszerelvű, kiegyensúlyozott megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan

Előadások prezentációval, interaktívan. Történelmi esettanulmányok és aktualitások. [70% - 30%] 2-4 fős csoportban készített projekt bemutató. Kommunikáció, internetes forrás keresés-adatfeldolgozás írásban és szóban órán, továbbá teljesítményértékeléskor.

2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.A Repülőterek, mint KOMPLEX KÖZLEKEDÉSI LÉTESÍTMÉNYEK. I. Nagyrepülőterek Európában. A repülőterek és régiójuk fejlődése, versenye és versenyképessége.
2.Közlekedési nagyberuházások a nemzetközi gyakorlatban. CBA (Cost-Benefit Analysis) - Alapvető módszertan. CBA – MCA – Értékelemzés – Életcikluselemzés. Esettanulmányok.
3.CBA: Haszon - költség hányados, nettó jelenérték, belső megtérülési hányad. Egyszerűsített példák költség-haszon elemzésre. Forgalmi előrebecslés. Hibalehetőségek. Pénzügyi-, környezeti- és etikai kockázatok.
Hallgatói kiselőadások (PR1)
4.CBA: Kockázatelemzés, érzékenységvizsgálatok.
Az értékelemzés. Alapok, példák, hatások, mellékhatások.
Hallgatói kiselőadások (PR1)
5.CBA: Az egyenértékű kártalanítás közgazdasági fogalma. Pareto-optimum. A megtakarított idő értéke.
Hallgatói kiselőadások (PR1)
Zárthelyi dolgozat (ZH1)
6.Témakörök önálló feldolgozásra:
  • CBA: A költség-haszon elemzés közgazdasági fogalmai. Fogyasztói többlet. A haszon-lehetőség-költség. Transzferkifizetések és a kétszeres számbavétel.
  • CBA: Külső (externális) hatások. A környezettel kapcsolatos külső hatások. Valós ará-nyok, léptékek. Baleseti költségek.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok

1. Elektronikus jegyzet:
2. Példatár, feladatgyűjtemény: -
3. Szakirodalom:

a) Mishan J. H. (1982) Költség-haszon elemzés. Közgazdasági és Jogi Könyvki-adó, Budapest. pp. 1-400.
b) Adler, H (1992) : Cost Benefit Analysis. Examples. pp. 1-275.
c) Decision Making on Mega-Projects. Edward Elgar Publishing Ltd. (2008) pp. 1-342.
2.6 Egyéb tudnivalók

Az előadásokon és gyakorlatokon való részvétel 60%-ban kötelező. Az a hallgató, aki három, vagy több alkalomról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.

2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi írásbeli összegző teljesítményértékelés, továbbá egy önálló részteljesítmény-értékelés (esettanulmány előadása csoportmunka keretében) és az előadásokon tanúsított aktivitás alapján történik.

3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH1A.1-A.4; B.1;
Kiselőadás prezentációPR1A1-A4. B1-B3. C1, C3, C6, D2-D4.
Házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés)HF1A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.6; D.1, D.4

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
ZH145%
Pr125%
HF130%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A tárgyból nem szerezhető aláírás.

3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80<=P
jó (4)70<=P<80%
közepes (3)60<=P<70%
elégséges (2)50<=P<60%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás
  1. Az otthoni feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a „Részletes féléves ütemtervben ismertetett időpontokban adhatók be.
  2. Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
  3. A szintfelmérő teljesítményértékelés első alkalommal a „Részletes féléves ütemterv”-ben ismertetett időpontban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény a korábbi eredményt minden esetben felülírja.
  4. Amennyiben a 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet a sikertelen szintfelmérő teljesítményértékelés első pótlásának javítására a pótlási időszakban.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
Részvétel a kontakt tanórákon5x2=10
Felkészülés a teljesítményértékelésre ZH130
Esettanulmány, prezentáció elkészíté-se. PR120
Házi feladat. Számítás Hf1.20
Összesen80
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2024. február 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév