Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Település- és régiófejlesztés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVAT43
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Orosz Csaba |
beosztás | Egyetemi docens |
orosz.csaba@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
Alapvető ismeretek, képességek, készségek elsajátítása a következő témakörökben: Településfejlesztés és infrastruktúra. Alapfogalmak, közlekedés-tervezési- urbanisztikai összefüggések bemutatása. Jogi, közigazgatási keretek. A terület-felhasználás tervezése. ("Land-Use Planning"). A csatornák, vasutak, utak, gyorsforgalmi úthálózatok, nagysebességű vasutak történelmi fejlődése. Esettanulmányok. Városokkal településekkel kapcsolatos urbanisztikai – városépítészeti ismeretek. Keresleti függvények alkalmazása a témakörben. Az Európai Unió regionális fejlesztési stratégiája és a magyarországi megvalósítás. Stratégiai Környezeti Vizsgálat. Az EU Víz-Keretirányelvben megfogalmazott területi tervezési alapelvek és gyakorlati elvárások összefoglalása.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri a település és régiófejlesztés alapvető fogalomrendszerét.
- Ismeri a csatornák, vasutak, utak, gyorsforgalmi úthálózatok, nagysebességű vasutak történelmi fejlődését. Érti, hogy az infrastruktúra előzetes megteremtése, hogyan segíti a fejlődést.
- Ismer esettanulmányokat gyorsan fejlődő, felzárkózó és leszakadó régiókról, városokról.
- Ismeri Az Európai Unió regionális fejlesztési stratégiáját és a magyarországi megvalósítást.
- Alapvetően ismeri a Stratégiai Környezeti Vizsgálat fogalmát. Ismeri az EU Víz-Keretirányelvben megfogalmazott területi tervezési alapelveket és gyakorlati elvárásokat.
B. Képesség
- Képes a műszaki és gazdasági hatások és mellékhatások nagyságrendi becslésére.
- Képes a település- és közlekedésfejlesztési témákkal kapcsolatos egyszerű matematikai modell alkotására és közelítő számítások elvégzésére. [Parkolás, közösségi közlekedés viteldíj, útdíj, hídvám, alagútvám.]
- Képes más szakemberekkel – építészekkel, tájépítészekkel, szociológusokkal, környezeti szakértőkkel – együttműködni.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival. Javítja képességeit az eredményes számítógépes csoportmunka végzésekor. [HF1]
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti, szintetizálja tudását. [Előadások, internetes esettanulmányok, konzultációk.]
- Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan és/vagy kiscsoportban megoldja a kapcsolódó számítógépes csoportfeladatot.
- Nyitottan fogadja az oktató és csoporttársai megalapozott kritikai észrevételeit. [Konzultációk és csoportmunka]
- Egyes helyzetekben együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
- Gondolkodásában a rendszerelvű, kiegyensúlyozott megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, olykor interaktív előadások internetes esettanulmányok kiegészítésével. Számítógépes csoportmunka. Kommunikáció írásban és szóban. Számítási példák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Az infrastruktúra szerepe a városfejlesztésben, területfejlesztésben. |
2. | Terület-felhasználás és közlekedésfejlesztés összefüggései. |
3. | Adók illetve direkt használati díjak. Útdíjak; hatások és mellékhatások. |
4. | A város szerkezete. A város, mint területi és hálózati rendszer. |
5. | Koncentrációs folyamatok. A szuburbanizáció időszaka. |
6. | Élhető-, fenntartható, versengő városok, régiók. |
7. | "Kraft" féle keresleti görbék Q = αpβ. Nagyvárosi útdíjak, modellek. Esettanulmányok. Getafe-Madrid, Oslo, Stockholm. Lille – Ebbsfleet |
8. | Esettanulmányok. Bécs, Prága és Budapest. Visszajelzések, "interakciók". |
9. | Számítógépes feladatok bemutatása. [Hallg. csoportok] Áttekintés |
10. | Az Európai Unió regionális fejlesztési stratégiája |
11. | Az EU fejlesztési politikája. A magyarországi megvalósítás lépései. |
12. | A fejlesztési politika magyarországi megvalósításának dokumentumai. |
13. | Stratégiai Környezeti Vizsgálat. Áttekintés. |
14. | Az EU Víz-Keretirányelv. Területi tervezési alapelvek, gyakorlati elvárások |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Az előadások fóliái a tantárgy weboldalán.
2.6 Egyéb tudnivalók
A kontaktórákon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki négy vagy több alkalomról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat, és egy számítógépes csoportmunka értékelése alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.3; B.1-B.3; C.3; D.4 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.4-A.5; B.1, B.3 |
1. számítógépes csoportmunka | HF1 | A.3; B.1-B.2; C.1-C.3; D.1-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 50% |
ZH2 | 33% |
HF1 | 17% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | |
jó (4) | |
közepes (3) | |
elégséges (2) | |
elégtelen (1) |
3.6 Javítás és pótlás
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a részletes féléves ütemtervben meghatározottak szerint, (általában a rendes határidő után 1 héttel) adható be.
2) A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
3) A két összegző tanulmányi javítása esetén a javított érték a korábbi értéket felülírja.
4) Amennyiben az 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – máso- 5 dik alkalommal a hallgató ismételt kísérletet tehet az egyik, és csak az egyik sikertelen első pótlás javítására.
2) A beadott és elfogadott házi feladat a 2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
3) A két összegző tanulmányi javítása esetén a javított érték a korábbi értéket felülírja.
4) Amennyiben az 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – máso- 5 dik alkalommal a hallgató ismételt kísérletet tehet az egyik, és csak az egyik sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
Részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
Félévközi készülés | 14×1=14 |
Felkészülés a zárthelyikre | 2×15=30 |
Számítógépes csoportmunka | 18 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév