Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Fenntartható és klímatudatos tervezés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMMM62
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Szalay Zsuzsa
beosztás Egyetemi docens
email szalay.zsuzsa@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a hallgatók környezettudatos gondolkodásának szélesítése, a fenntartható épí-tés lehetőségeinek megismertetése. Kiemelt szerepet kap az építőanyagok/ épületszerkezetek/ épületek környezetterhelésének számszerűsítése, az életciklus elemzés módszerének gyakor-lati alkalmazása. A hallgatók megismerkednek a klímatudatos építés alapelveivel, az energia-igény számításának egyszerűsített és részletes módszereivel.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. áttekintéssel rendelkezik a fenntarthatóság fogalmáról,
  2. ismeri a környezetterhelés számszerűsítésének főbb módszereit,
  3. áttekintéssel rendelkezik az építőanyagok építésökológiai és építésbiológiai tulajdonságairól, a természetes anyagokból épült szerkezetekről,
  4. tájékozott a klímatudatos építés alapelveiről, képes ezeket a gyakorlatban is alkalmazni,
  5. ismeri a szoláris építészet, passzívház, aktívház irányzatokat és ezek fő eszközeit,
  6. ismeri az épületek energiaigényének számítási módszereit, különbséget tesz a statikus és dinamikus módszerek között,
  7. átlátja az ökologikus rekonstrukció eszközeit és az egyes épületszerkezetek felújítási lehetőségeit.
B. Képesség
  1. feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán ké-szült lapok, katalógusok, internet),
  2. alkalmazza a fenntartható és klímatudatos tervezés alapelveit az épületszerkezetek és anyagok kiválasztásában,
  3. használja a környezetterhelés számszerűsítésének módszereit,
  4. kezeli az energiaigény számítására alkalmas szoftvereket.
C. Attitűd
  1. nyitott a környezettudatos gondolkodás irányában,
  2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival,
  3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és nyitott az információszerzés új lehetőségeinek használatára,
  4. törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Önállóság és felelősség
  1. önállóan vagy kis csoportban elvégzi a választott téma feldolgozását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. elfogadja az együttműködés kereteit csapatban való dolgozás során.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák hasz-nálata, önállóan és csoportban készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.A fenntarthatóság fogalma, szükségessége és alappillérei
2.A környezetterhelés számszerűsítésének lehetőségei, az életciklus-elemzés alapelvei
3.Építőanyagok, épületszerkezetek és épületek életciklus elemzése
4.Építőanyagok építésökológiai és építésbiológiai tulajdonságai
5.Természetes építőanyagok, épületszerkezetek
6.Egészséges környezet és épület, komfortkövetelmények
7.A klímatudatos tervezés alapelvei, szoláris épületek
8.Épületek fűtési és hűtési energiaigényének számítási módszerei, egyszerűsített és részletes módszerek
9.A dinamikus szimuláció alapjai, épületgeometria, éghajlati adatok
10.A dinamikus szimuláció alapjai, épületszerkezetek, használati szokások
11.Passzívház, aktívház
12.Ökologikus rekonstrukció
13.Korszerű épületgépészeti rendszerek
14.A tudományos publikálás alapelvei; összefoglalás

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
  1. Zöld András, Szalay Zsuzsa, Csoknyai Tamás: Energiatudatos építészet 2.0, Terc Kiadó, 2016.
  2. Ertsey Attila, Medgyasszay Péter: Fenntartható építészet útmutató, 2014.
  3. Medgyasszay Péter, Novák Ágnes: Föld- és szalmaépítészet. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., 2006. 178 p.
  4. Medgyasszay Péter, Osztroluczky Miklós: Energiatudatos építés és felújítás. Szent István Egyetem, 2000.
  5. Tóthné Dr. Szita Klára: Életciklus-elemzés, életciklus hatásértékelés. Miskolci Egyetem, 2008.
b) Letölthető anyagok:
  1. Medgyasszay Péter, Szalay Zsuzsa, V. Horn Valéria: Környezetbarát építés, egyetemi jegyzet
  2. edu.epito.bme.hu oldalra feltöltött óravázlatok és javasolt irodalmak
2.6 Egyéb tudnivalók
Az órán esetenként laptop használata ajánlott. A jelenlét az órák 70%-án kötelező.
2.7 Konzultációs lehetőségek

A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: szalay.zsuzsa@emk.bme.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat (ZH), és egy házi feladat (HF), valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (A; részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) ZH A.1-A.7; B.2
házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) HF A.1-A.7; B.1-B.4; C.1-C.4; D.1
aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény értékelés) A C.1-C.4; D.2-D.3

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele Részarány
ZH 30%
HF 65%
A 5%
Szorgalmi időszakban összesen 100%
Összesen 100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)90<=P
jó (4)77<=P<90%
közepes (3)64<=P<77%
elégséges (2)50<=P<64%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH1) a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható, a második alkalommal a pótlási héten pedig külön díj megfizetése mellett.
2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3) Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység Óra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés az órákra 14×0,5=7
felkészülés a teljesítményértékelésre 10
házi feladat elkészítése 45
Összesen 90
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2018. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév