Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Környezeti információs rendszerek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTTATE
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 9
Gyakorlat 9
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Winkler Gusztáv
beosztás Adjunktus
email juhasz.attila@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. május 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a környezeti, környezetvédelmi célokból felállított adatbázisok elkészítésével, az elemzések módszerével. Kitér a környezeti és természetvédelmi hatásvizsgálatok adatgyűjtésére, a különböző környezeti rendszerek működésére, hatásmechanizmusára. Foglalkozik a hatásvizsgálati adatbázisok felépítésével, tájékoztatást ad a környezetvizsgálat földrajzi, fizikai, távérzékelési és statisztikai módszereiről. Tárgyalja a lokális és regionális vizsgálatok felépítését, a kockázati tényezők feltárását, a vizsgálati lehetőségeket, az adatrendszerek működési feltételeit. Kiemelten foglalkozik a tájátalakítás, mezgazdaság környezetbefolyásoló hatásaival. Végezetül példákon keresztül és a gyakorlatban is végrehajtva mutatja be az ipari térségek környezeti információs rendszereinek felépítését.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. A környezetvédelmi szakterület fogalomkörének áttekintő ismerete
  2. A szükséges adatgyűjtés lépéseinek és problémáinak ismerete
  3. A különféle információk egységes rendszerben való kezelése
  4. Elemzések végzése a térbeli és időbeli kapcsolatrendszerekben
B. Képesség
  1. A tárgyalt szakterületek térinformatikai adatmodelljeinek létrehozása
  2. A levezetett, beszerzett és terepi gyűjtött információk integrálása
C. Attitűd
  1. Összetett, szintetizált gondolkodásmód
  2. Nyitottság az alkalmazott eszközök irányában
  3. Nyitottság a globális folyamatok megértésére és követésére
D. Önállóság és felelősség
  1. Az egész munkafolyamat megszervezése, irányítása
  2. Problémafelismerés, kérdések felvetése és megoldási módszerek kiválasztása
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, szóban és írásban konzultációk, házi feladatok csoportos elemzése
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Környezeti alapkérdések, térképészeti, adatgyűjtési problémák
2.Környezeti alapkérdések, térképészeti, adatgyűjtési problémák
3.Környezeti alapkérdések, térképészeti, adatgyűjtési problémák
4.Antropogén behatások vizsgálata, humán összefüggések
5.A talaj, levegő és zaj szennyezési jelenségeinek vizsgálata
6.A növényzeti problémák, a növényzetnek, mint indikátornak a szerepe
7.A növényzeti problémák, a növényzetnek, mint indikátornak a szerepe
8.A vizek kutatása, árvizek kérdése
9.A vizek kutatása, árvizek kérdése
10.A vizek kutatása, árvizek kérdése
11.Esettanulmány, különböző megvalósult környezeti rendszerek
12.Esettanulmány, különböző megvalósult környezeti rendszerek
13.Esettanulmány, a kolontári katasztrófa körülményei, felderítés
14.Esettanulmány, a kolontári katasztrófa körülményei, felderítés

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
  1. Környezeti térinformatika (jegyzet) 2011. BME Építőmérnöki Kar
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek

Az oktatási napokon személyes, ezeken kívül írásos konzultáció lehetséges.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A félév folyamán egy szöveges és térképes adatgyűjtés, továbbá vizsgafeladatként egy térképes környezet-elemzés végrehajtásával adnak számot a hallgatók a tudásukról.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Félévközi házi feladatHFA.1-A.4; B.1-B.2; C.1-C.3
VizsgaVA.1-A.4; B.1-B.2; C.1-C.3;D.1-D.2

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
HF40%
V60%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a félévközi feladat legalább 50%-os teljesítése.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80% - 100%
jó (4)70% - 79%
közepes (3)60% - 69%
elégséges (2)50% - 59%
elégtelen (1)0% - 49%
3.6 Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
Részvétel a kontakt tanórákon18×1=18
Felkészülés a félévközi feladatra10
Felkészülés a vizsgára20
Összesen48
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. május 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak