Subject Datasheet

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Building Materials 1
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMA301
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
Laboratóriumi gyakorlat 1
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Nemes Rita
beosztás Egyetemi docens
email nemes.rita@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Nem az építőmérnöki program része
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
Students become familiar with the basic mechanical and physical properties of construction materials.
Basic physical, mechanical, and hydromechanical properties of the most important structural materials: density (specific gravity), stress-strength, deformation-strain, shrinkage, toughness, brittleness, fatigue, creep, relaxation, hardness. Binder materials, mortars, concrete, iron, steel, timber, ceramics, bricks and masonry elements, natural stones, glass, polymers.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Knows and adequately uses the terminology of materials
  2. Knows the physical-mechanical and chemical properties and their test method of construction materials.
  3. Knows the physical and mechanical properties of concrete, metals, glass, timber, brick, and plastic.
  4. Be aware of the field of building materials,
  5. Is able to choose the construction materials for different structural elements.
B. Képesség
  1. Is able to judge the proper structural material significations,
  2. Is able to judge and compare the basic material properties,
  3. Is able to choose the proper construction material for the structure,
  4. Is able to speak and write with appropriate technical terms about each topic of the subject.
  5. Is able to apply the theoretical phenomenon during exact technical tasks.
C. Attitűd
  1. Cooperates with the teacher,
  2. Participates in life-long learning (communication, knowledge, technical terms),
  3. Open to use up to date information technology,
  4. During homework intends to apply different types of gaining knowledge (notes, laboratory protocols, catalogs, online references).
D. Önállóság és felelősség
  1. Is able to work alone on rock recognizing,
  2. Is open to receive critic and development,
  3. Is able to participate in problem-solving as part of a group,
  4. Participate in professional debates, and can account for his/her opinion.
2.3 Oktatási módszertan
Lectures with the active participation of students.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.General properties of the building materials
Densities (laboratory practice)
2.Mechanical properties
3.Timber
Hydrotechnic (laboratory practice)
4.Ceramics
5.Binder
Strength 1 (laboratory practice)
6.Test
7.Preliminary design week
8.Natural stones
Strength 1 (laboratory practice)
9.Concrete
10.Polymers
Rock recognizing (laboratory practice)
11.Glass
Problem-solving test
12.Isolating material, surface protection
Rock test
13.Summarizing test
14.Draughting week

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
  1. Study Aids.
  2. Everett, Alan: Materials. Mitchel's building series. ISBN 0-7134-5442-3
  3. Mindess, Sidney: Concrete. Civil engineering and Engineering Mechanics series. ISBN 0-13-167106-5
2.6 Egyéb tudnivalók
The instructors are available for consultation during their office hours, as advertised on the department website. Special appointments can be requested via e-mail.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Inactive courses

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
The assessment of the learning outcomes specified in clause 2.2. above and the evaluation of student performance occurs via tests, homework assignments and classwork.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Evaluation formAbbrev.Assessed learning outcomes
1 summarizing testSTA.1-A.4; B.1-B.2, B.4; C.1-C.3
1 theory testTHA.1-A.4; B.1-B.2, B.4-B.5; C.1-C.3; D.3
1 problem-solving testPRA.1-A.4; B.1-B.2, B.4-B.5; C.1-C.3; D.3
1 rock recognizing testRRA.1-A.5; B.1-B.5; C.3-C.4; D.1-D.4

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
AbbreviationScore
ST50%
TH16%
PR20%
RR14%
Total achievable during the semester100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
3.5 Érdemjegy megállapítása
GradePoints (P)
excellent (5)>= 85
good (4)>= 74
satisfactory (3)>= 62
passed (2)>= 50
failed (1)<50
3.6 Javítás és pótlás
One repetition possibility of all tests.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
ActivityHours/semester
contact hours12×3=36
preparation for the courses14
homework40
Sum90
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2017. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Inactive courses