Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Felszínmozgások
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOGMAV51
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Takács Attila
beosztás Adjunktus
email takacs.attila@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató megértse a felszínmozgások geotechnikai aspektusait. A kurzuson a hallgatók megismerik a felszínmozgások típusait, a helyreállítási módszereket, az állékonysági vizsgálatokat, megismerkednek különböző esettanulmányokkal, károsodásokkal és a tönkremeneteli mechanizmusokkal, víztelenítési módszerekkel, a földrengés hatásaival (a felszínmozgásokra), valamint a tervezés, a kivitelezés és a monitoring módszereivel és a felszínmozgások kialakulásának a megelőzésével.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri a felszínmozgások különleges geotechnikai vonatkozásait;
  2. ismeri a földrengések felszínmozgásokra gyakorolt hatását;
  3. ismeri a vízmozgásokat és a víztelenítés módszereket;
  4. ismeri a felszínmozgásokhoz kötődő károsodások hatását és a kockázatokat;
  5. ismeri a helyreállítási módszerek geotechnikai körüményeit és a monitoring rendszerek lehetséges elemeit.
B. Képesség
  1. képes a felszínmozgássokkal összefüggő geotechnikai okokat és következményeket megérteni;
  2. képes a felszínmozgások helyreállításának tervezésére;
  3. képes a állékonyságvizsgálatokat készíteni.
C. Attitűd
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival;
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását;
  3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára;
  4. törekszik a geotechnikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára;
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra;
  6. törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének geotechnikai feladatok megoldásában való érvényesítésére.
D. Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi a geotechnikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását;
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket;
  3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában;
  4. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, terepi kirándulások, kommunikáció írásban és szóban.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Tantárgy ismertető. A mozgásokat előidéző okok, hatások.
2.A felszínközeli talajmozgások típusai. Természetes lejtők és földművek romlásai.
3.A talajok nyírószilárdsága, vízérzékenysége. Agyagok ásványos és kémiai összetételének szerepe.
4.Az időtényező (kúszás) szerepe a felszínmozgásoknál.
5.Felszínmozgások megelőzése, helyreállítása.
6.A mozgások monitoringja I.
7.A mozgások monitoringja II.
8.Back analízis.
9.Felszínmozgási esetek I.
10.Felszínmozgás esetek II.
11.Felszínmozgási hazai esetek III.
12.Felszínmozgási esetek IV.
13.Terepi, szakmai kirándulás I.
14.Terepi, szakmai kirándulás II.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Az előadások letölthető tananyaga.
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki négy vagy több előadásról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek

- előadásokon.

- tanszék honlapján megadottak szerint;

- vagy a kurzus oktatójával előzetesen, e-mail-ben vagy MS Teams-en egyeztetve.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat alapján történik.
A zárthelyi dolgozat értékelése érdemjegy alapján (összetett kérdések, részpontozás nélkül)
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
zárthelyi dolgozatZHA.1-A.5; B.1-B.3; C.1-C.6; D.1-D.4

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
ZH100 %
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétel:
- az előadások legalább 70 százalékán történő részvétel.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)5
jó (4)4
közepes (3)3
elégséges (2)2
elégtelen (1)1
3.6 Javítás és pótlás
A zárthelyi dolgozat egyben összegző teljesítményértékelések, ezért pótlása lehetséges (PZH).
Amennyiben pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására (PPZH - Díjköteles pótlás).
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×2
felkészülés a ZH-ra32
Összesen60
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak