Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Mélyépítési műtárgyak
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSA-B3
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Kovács Tamás
beosztás Egyetemi docens
email kovacs.tamas@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Infrastruktúra-építőmérnöki ágazatán
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Híd és műtárgy specializációján
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Geotechnika specializációján
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Szerkezeti anyagok és technológiák specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
  • Vasbetonszerkezetek (BMEEOHSAT43)
  • Földalatti műtárgyak, mélyalapozás (BMEEOGMAS42)
Gyenge előkövetelmény:
  • Hidak és infrastruktúra szerkezetek (BMEEOHSAS43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. február 2.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató elsajátítsa a mélyépítési vasbetonszerkezetek tervezésének és építésének alapismereteit. Ezen belül kiemelt hangsúlyt kapnak a monolit építési mód alkalmazásának technológiai kérdései: a folyadékzárás és vízszigetelés, a hőmérsékleti hatások, időben lejátszódó alakváltozások modellezése. További cél, hogy a hallgató elsajátítsa a talaj és a szerkezet kölcsönhatásának modellezését, a vasbeton alaplemezek, a csővezetékek tervezésének és építésének speciális kérdéseit. Sajátítsa el az egyéb mélyépítési műtárgyak (medencék, tárolók, mélygarázsok, hengerhéjak, silók stb.) kialakítási, építési módszereit, ismerje meg a jellemző szerkezeti elemek igénybevételeit és vasalását. Szerezzen ismereteket a toronyszerkezeteket (kémény, hűtőtorony, szélturbina) érő dinamikai hatásokról, azok káros hatásai elleni védekezés módjairól
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri a vízzáró beton alkalmazását és speciális kérdéseit a mélyépítési műtárgyaknál,
  2. ismeri a rugalmasan ágyazott lemez erőtani működését,
  3. ismeri a résfalas munkatér-határolás módszerét,
  4. ismeri a membránelmélet alapjait, a hajlított hengerhéj főbb erőtani viselkedését,
  5. ismeri a silónyomás elméletét,
  6. ismeri a toronyszerű szerkezetek építésének főbb problémáit és azok megoldásait,
  7. ismeri a toronyszerű szerkezeteket érő dinamikai hatásokat, a szél gerjesztette hatásokat,
  8. ismeri a tömeghangolt csillapítás fogalmát és alkalmazhatóságát.
B. Képesség
  1. képes mérlegelni és egy betonszerkezet vízzáróságát biztosító megoldások között dönteni,
  2. képes a másodrendű hatások nagyságát megbecsülni,
  3. képes a metacentrikus középpont fogalmát alkalmazni,
  4. képes az összegzési képletek segítségével becslést adni komplexkilalakítású szerkezet kihajlási kritikus erejére, illetve rezgési sajátfrenkvenciájára,
  5. képes koncepcionális módon szerkezeti kialakítások közötti különbségeket meghatározni, azok hatékonyságát értékelni,
  6. képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni,
  7. lehatárolja a tartószerkezettel kapcsolatos feladatban az egymástól nagyrészt független részfeladatokat, azok között fontossági sorrendet alkot
C. Attitűd
  1. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
  2. törekszik a természeti erőforrásokat a társadalom számára szükséges építményekben hatékonyan felhasználni.
D. Önállóság és felelősség
  1. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített házi feladatok.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. A mélyépítés műtárgyai és specifikus jellemzői
2. Vízzáró beton, vízzáró bevonatok. Nagytömegű betonozás kérdései
3. Lemezelmélet alapjai, talajon fekvő szerkezetek erőtana
4. Parkolóházak, mélygarázsok szerkezeti rendszerei. Alaplemezek. Mélygarázsok födéme
5. Munkatér-határolás eszközei, módjai. Résfalak és kihorgonyzások méretezése
6. Bevezetés a membránelméletbe. Hajlított hengerhéj
7. Víztisztítás és víztárolás műtárgyai
8. Csővezetékek, átvezetésük falakon
9. Víztornyok kialakítása, építéstechnológiája, csomópontok
10. Vasbeton bunkerek, silók. Silónyomás elmélete. Silók meghibásodásai és megerősítésük
(2. házi feladat beadási határideje)
11. Különleges mélyépítési szerkezetek. Adótornyok, ipari kémények, hűtőtornyok
12. Szélturbinák. Toronyszerű létesítmények dinamikája, szélterhei
13. Szeizmikus hatások, modális válaszspektrum analízis. Toronyszerű létesítmények dinamikája. Víztároló tartályok rezgései
14. Rezgésvédelem, tömeghangolt csillapító berendezések

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
  • Timoschenko: Lemezek és héjak elmélete, 1966
  • Betonkalender 2006/1, Ernst &Sohn, 2006
b) Jegyzetek:
  • Hegedűs I.: Héjszerkezetek, Műegyetemi Kiadó, 1998. Budapest.
c) Letölthető anyagok:
  • Elektronikus jegyzet: a tárgy honlapjáról
  • IITK-GSDMA: Guidelines for seismic design of liquid storage tanks, 2007
2.6 Egyéb tudnivalók
  1. Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki nem vett részt az előadások legalább 70%-án, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
  2. A teljesítményértékeléseken minden hallgatónak eredeti (saját) munkát kell beadnia. A másolás, csalás, plagizálás semmilyen formában nem elfogadott.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

  • a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
  • előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: huszar.zsolt@emk.bme.hu, kovacs.tamas@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három házi feladat és egy írásbeli vizsgadolgozat alapján történik
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
1.házi feladat (részteljesítmény-értékelés) HF1 A.1-A.2; B.1, B.5-B.7; C.1-C.2; D.1
2.házi feladat (részteljesítmény-értékelés) HF2 A.3-A.4; B.5-B.7; C.1-C.2; D.1
3.házi feladat (részteljesítmény-értékelés) HF3 A.5-A.7; B.2-B.7; C.1-C.2; D.1
Írásbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) V A.1-A.8; C.1-C.2; D.1
A házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Tantárgyi követelmények" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele Részarány
HF1 5%
HF2 13%
HF3 6%
Szorgalmi időszakban összesen 24%
V 80%
Összesen 104%
Az elérhető pontszám 50%-ánál gyengébb vizsgaeredmény Elégtelen vizsgajegyet eredményez.
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban a házi feladatokból összesen legalább 10 pontot szerezzen a hallgató.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:

Érdemjegy Pontszám (P)
jeles (5) 85<=P
jó (4) 75<=P<85%
közepes (3) 65<=P<75%
elégséges (2) 50<=P<65%
elégtelen (1) P<50%
3.6 Javítás és pótlás
A házi feladatok késedelmesen nem adhatók le és nem pótolhatók.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység Óra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
házi feladat elkészítése 3×8=24
kijelölt írásos tananyag önálló folyamatos elsajátítása 15
vizsgafelkészülés 23
Összesen 90
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. február 2.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév