Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
BIM alkalmazások
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMTBI6
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 14
Gyakorlat 6
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Nagy Balázs
beosztás Adjunktus
email nagy.balazs@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja alapvető áttekintést adni a korszerű és innovatív, hazai és nemzetközi piacokon alkalmazott BIM technológiákról, és azok alkalmazási területeiről. A hallgatók az előadásokon megismerik a jelenlegi és jövőbe mutató BIM alkalmazásokat, megismerkednek a BIM egyes speciális alkalmazási területeivel. Az előadások külön tárgyalják a BIM alkalmazásait a tervezés egyes szakágaiban (pl. fenntarthatóság és életcikluselemzés, okosépületek és okosvárosok, épületgépészet, épületvillamosság), valamint a kivitelezést támogató alkalmazásokat és modern vizualizációs lehetőségeket (VR, AR). A tárgy célja, hogy a hallgatók átlássák a BIM technológiákat, a BIM munkafolyamatok lehetőségeit, jelenlegi alkalmazástechnológiai gyakorlatukat.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Ismeri az építmény-információs modellezés és menedzsment (BIM) elérhető alkalmazásait és technológiáit.
  2. Áttekintéssel rendelkezik a BIM technológiák jelenlegi és jövőbeni főbb alkalmazási területeiről.
  3. Ismeri a BIM alapú szakági tervezés főbb alkalmazásait és technológiáit, feltételeit, korlátait, lehetőségét és munkafolyamatát.
  4. Ismeri a BIM alapú építéskivitelezés, műszaki előkészítés főbb alkalmazásait és technológiáit, feltételeit, korlátait, lehetőségét és munkafolyamatát.
  5. Ismeri a BIM alapú vizualizáció főbb alkalmazásait és technológiáit, feltételeit, korlátait, lehetőségét és munkafolyamatát.
  6. Ismeri a BIM alapú vállalati munkaszervezést és BIM szaknyelvet.
  7. Ismeri a BIM alapú munkavégzés feltételrendszerét és működését.
  8. Tisztában van a BIM alkalmazások és technológiák jelenlegi határaival, korlátaival.
B. Képesség
  1. Értelmezni tudja az adott építőipari feladat elvégzéséhez szükséges BIM alkalmazásokat és technológiákat, a résztvevők szerepét és feladatkörét.
  2. Szakszerűen kommunikál a BIM szaknyelv használatával.
  3. Képes önállóan és csapatmunkában BIM feladatokat megoldani.
  4. Képes önállóan és csapatmunkában szakmai beszámolót készíteni.
  5. Képes önállóan és csapatmunkában a saját, illetve a csapatmunka eredményét bemutatni.
C. Attitűd
  1. Elkötelezett a BIM alkalmazások és technológiák építőiparban történő felhasználásában.
  2. Elkötelezett az energiatudatosság és a fenntarthatóság iránt.
  3. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval, szakmagyakorlókkal és hallgató társaival.
  4. Nyitott a szakági tervezés alkalmazásainak és technológiáinak megismerése tekintetében.
  5. Nyitott az új alkalmazások és technológiák megismerése és elsajátítása tekintetében.
D. Önállóság és felelősség
  1. Figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, szabványosítási, technológiai és adminisztrációs változásokat.
  2. Munkáját érintő oktatói, szakmagyakorlói és hallgatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe.
  3. Önállóan - illetve egyes helyzetekben csapatmunkában - elvégzi a kijelölt témák feldolgozását.
  4. Önállóan részt vesz szakmai vitában, véleményét indoklással együtt kifejti.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások és gyakorlatok, rendelkezésre álló segédanyagok, tanulmány otthoni elkészítése.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.BIM a műszaki előkészítésben (költségvetés, ütemtervezés, organizáció) I.
2.BIM a műszaki előkészítésben (költségvetés, ütemtervezés, organizáció) II.
3.Tűz és katasztrófavédelem, Zsalutervezési alkalmazások BIM alapokon
4.Kiterjesztett valóság (VR/AR/MR) alkalmazásai BIM alapokon
5.Épületenergetika és épületfizika BIM alapokon
6.Fenntartható és környezettudatos tervezés BIM alapokon
7.Magasépítési BIM alkalmazások
8.Szemantikus és parametrikus tervezés és mérnöki számítások
9.Ütközésvizságlat
10.Plannerly - MSZ EN ISO 19650 alkalmazása
11.InfraBIM alkalmazások
12.Hallgatói előadások - szakdolgozat próbavédés

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
  • Előadások a tárgy oldalán (edu.epito.bme.hu) megosztva.
  • Raja R. A. Issa, Ph.D., J.D., P.E.; Svetlana Olbina, Ph.D: Building Information Modeling: Applications and Practices, American Society of Civil Engineers, 2015.
  • Zagorácz Márk, Szabó Beatrix: BIM-kézikönyv, Bevezetés az épületinformációs modellezésbe, Lechner Nonprofit Kft., 2019.
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek

A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben az előadókkal egyeztetve.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat (összegző teljesítményértékelés), egy házi feladat (részteljesítmény értékelés, valamint az aktív kontaktórai részvétel és jelenlét értékelése (folyamatos részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Aktív jelenlétAB.1-B.5; C.3-C.5; D.2-D.4
Zárthelyi dolgozatZHA.1-A.8; B.1-B.5; C.1-C.5; D.1-D.4
Házi feladatHFA.1-A.8; B.1-B.5; C.1-C.5; D.1-D.4

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
A20%
ZH40%
HF40%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A féléves érdemjegy az egyes értékelésekre kapott osztályzatok 3.3 szerinti súlyozása szerint, és a kerekítés általános szabályait betartva alakul. A zárthelyi elégtelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 50%-át.
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)90% ≤ P
jó (4)75% ≤ P < 90%
közepes (3)60% ≤ P < 75%
elégséges (2)50% ≤ P < 60%
elégtelen (1)50% ≤ P
3.6 Javítás és pótlás
Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14+6=20
folyamatos készülés az órákra20
házi feladat elkészíétse80
felkészülés a zárthelyire60
Összesen180
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév