Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Együttdolgozó szerkezetek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSMSFST09-00
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Kovács Nauzika
beosztás Egyetemi docens
email kovacs.nauzika@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szak Tartószerkezetek specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2025. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgató megismerje és elsajátítsa a különböző anyagú (beton-acél, fa-beton) együttdolgozó szerkezetek kialakítási, méretezési és modellezési módszereit. A tárgy célja továbbá, hogy a hallgató alkalmazza a megszerzett ismereteket önálló tervezési feladat keretében. A tárgy keretében az öszvér hídszerkezetek és magasépítési szerkezetek kialakítási és méretezési módszereit ismertetjük; a hagyományos kialakítás és méretezés mellett bemutatjuk az újszerű kialakítási és méretezési lehetőségeket, a hallgató az érdeklődési körének megfelelő témában mélyedhet el a személyre szabott tervezési feladat keretében. Cél, hogy minden hallgató saját bemeneti kompetenciaszintjéhez képest jelentősen fejlődjön az együttdolgozó szerkezetek modellezése és méretezése képességek területén, ehhez egyénenként külön oktatói segítséget is igénybe vehet. Cél, hogy hallgatóink az otthoni munka során aktívan és hatékonyan használjanak (számítógéppel támogatott) tervezőszoftvereket. Cél, hogy a félév során a hallgatók komplex ismereteket szerezzenek az együttdolgozó szerkezetek területén, olyan magas szinten, hogy ezen kompetenciájuk a portfólió elemeként is bemutatható legyen. Cél, hogy a féléves munka során a hallgatók elmélyítsék a digitális technológiák használatában szerzett tudásukat
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
1. Ismeri az építőmérnöki gyakorlatban alkalmazott alapvető tervezési elveket és módszereket és alkalmazza együttdogozó szerkeztek tervezésére. 2. Ismeri az építőmérnöki szakterülethez kapcsolódó fontosabb szabványokat. 3. Ismeri az együttdolgozó szerkezetek általánosan használt fogalomrendszerét. 4. Ismeri az együttdolgozó szerkezetek szilárdsági és stabilitási méretezési eljárásait. 5. Ismeri az együttdolgozó szerkezetek nyírt kapcsolatainak a kialakítási lehetőségeit és méretezési elveit. 6. Ismeri az újszerű együttdolgozó szerkezetek és nyírt kapcsolatok kialakítását és méretezési elveit. 7. Ismeri a fenntartható együttdolgozó szerkezetek és nyírt kapcsolatok kialakítását és méretezési elveit. 8. Ismeri az együttdolgozó szerkezetek méretezéséhez és modellezéséhez használható szoftvereket.
B. Képesség
1. Megérti a mérnöki létesítmények viselkedését és a mérnöki munkát befolyásoló jelenségeket. 2. Alkalmazza az építőmérnöki tervezés modelljeit és számítási módszereit együttdolgozó szerkezetek esetén. 3. Műszaki módon (pl. rajzban) kommunikál. 4. Képes együttdolgozó szerkezetek szilárdsági és merevségi méretezésére. 5. Képes elvégezni az együttdolgozó szerkezetek stabilitás vizsgálatait. 6. Képes együttdolgozó szerkezetek nyírt kapcsolatainak a megtervezésére. 7. Képes együttdolgozó szerkezetek számítógépes 3D modelljének az elkészítésére (Számítógéppel támogatott tervezőszoftvert használ). 8. Szűkebb szakterületén belül egyszerűbb tervezési és fejlesztési feladatok önállóan old meg, bonyolultabb tervezési és fejlesztési feladatokban - irányítás melletti - érdemi mérnöki közreműködést végez.
C. Attitűd
1. Feladatait igyekszik legjobb tudása szerint, magas színvonalon elvégezni. 2. Törekszik a folyamatos önképzésre. 3. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára. 4. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra. 5. A közösség felelős tagjaként aktívan részt vesz az órákon. 6. Nyitott az építőmérnöki területen és elsősorban is szűkebb szakterületén zajló szakmai, technológiai fejlesztés és innováció megismerésére.
D. Önállóság és felelősség
1. Kognitív képességeket használ a döntések meghozatalára és arra, hogy logikusan eljusson az egyik ötlettől a másikig. 2. Önállóan végzi az együttdolgozó szerkezetek vizsgálatát. 3. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza. 4. Önállóan végzi a tervezési feladatok megoldását, ugyanakkor elakadás esetén él az oktatók és tanulótársai segítségével. 5. Digitális technológiák használatával kommunikál. 6. Önállóan hoz szakmai döntéseket egyszerűbb tervezési feladatokban az építőmérnöki szakterületen.
2.3 Oktatási módszertan
Az előadásokon elhangzott tananyag megértését és alkalmazását a tervezési feladat segíti. A félévközi számonkérésekre felkészülést a kidolgozott mintapéldák segítik. A tervezési házi feladat során oktatói konzultációval segítjük az egyéni előrehaladást.
2.4 Részletes tárgyprogram
1. Hagyományos beton-acél öszvérszerkezetek szerkezeti kialakítás 2. Fa-beton öszvérszerkezetek - szerkezeti kialakítás 2. Öszvérszerkezetek rugalmas méretezés 3. Öszvérszerkezetek képlékeny méretezése 4. Öszvérszerkezetek tartós terhek hatása 5. Öszvérszerkezetek stabilitásvizsgálatai 6. Hagyományos nyírt kapcsolatok méretezése 7. Fa-beton öszvérszerkezetek - méretezés 8. Öszvér gerendák és gerendarácsok 9. Különleges öszvérszerkezetek (feszített, rácsos, vékonyfalú) 10. Trapézgerincű öszvér- és hibrid tartók 11. Innovatív nyírt kapcsolatok, fenntartható öszvérszerkezetek 12. Építéstechnológia 13. Hf beadás - prezentáció 14. Hf beadás - prezentáció
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Tankönyv: Kovács, Calado, Dunai : Öszvérszerkezetek, Tervezés az Eurocode alapján Letölthető anyagok: Előadás diák.
2.6 Egyéb tudnivalók
A tervezési feladat legalább 80%-os teljesítése esetén a tárgy a portfólió részét képezi. Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki az előadások 70%-ánál kevesebben vesz részt, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2025/2026 I. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
Jelen tantárgy teljesítményei alkalmasak arra, hogy a hallgató a teljes képzés befejezésekor az építőmérnöki szakma ismereteinek elsajátítását bemutassa. A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése négy ellenőrző dolgozat, egy házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
Ellenőrző dolgozat 1 ED1 A.1-4; B.1-4; C.4-5; D.1-3
Ellenőrző dolgozat 2 ED2 A.1-3; A.5; B.1-3; B.5; C.4-5; D.1-3
Ellenőrző dolgozat 3 ED3 A.1-3; A.6; B.1-3; B.6; C.4-5; D.1-3
Ellenőrző dolgozat 4 ED4 A.1-3; A.7; B.1-3; C.4-5; D.1-3
Házi feladat+prezentáció HF+P A.1-8; B.1-8; C.1-6; D.1-6

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
A.1-4; B.1-4; C.4-5; D.1-315%
A.1-3; A.5; B.1-3; B.5; C.4-5; D.1-315%
A.1-3; A.6; B.1-3; B.6; C.4-5; D.1-315%
A.1-3; A.7; B.1-3; C.4-5; D.1-315%
A.1-8; B.1-8; C.1-6; D.1-620+20%
Összesen80%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles(5)85≤P
jó(4)75≤P<85%
közepes(3)65≤P<75%
elégséges(2)50≤P<65%
elégtelen(1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás
Az ellenőrző dolgozatok a pótlási héten egy összevont alkalommal pótolhatók vagy javíthatók, javítás esetén a hallgató számára kedvezőbb eredményt vesszük figyelembe. A házi feladat prezentáció a 10-14. oktatási heti órák egyikén, előre egyeztetett időpontban megtartható, a pótlási héten nem pótolható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×2=28
felkészülés az Ellenőrző Dolgozatokra4x6=24
Tervezési feladat elkészítése38
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2025. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2025/2026 I. félév