Tantárgyi adatlap
Download PDFI. Subject Specification
1. Basic Data
1.1 Title
Ökológia
1.2 Code
BMEEOVKPI52
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type | Hours/week / (days) |
Lecture | 2 |
1.5 Evaluation
Midterm grade
1.6 Credits
3
1.7 Coordinator
name | Dr. Kozma Zsolt |
academic rank | Associate professor |
kozma.zsolt@emk.bme.hu |
1.8 Department
Department of Sanitary and Environmental Engineering
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian
1.11 Curriculum requirements
Compulsory in the Infrastructure Engineering (MSc) programme
1.12 Prerequisites
1.13 Effective date
5 February 2020
2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tantárgy célja, hogy a hallgatók kellő mélységű ökológiai alapismeretet és szemléletet szerezzenek, hogy gyakorló mérnökként, környezetvédelmi problémákkal találkozva egyszerűbb ökológiai feladatokat saját maguk is meg tudjanak oldani, illetve bonyolultabb ökológiai feladatok megoldásánál meg tudják fogalmazni kérdéseiket ökológus szakembernek és meg tudják érteni az ökológus fogalom- és érvrendszerét.
Cél továbbá a hallgatók megismertetése a mérnöki tevékenység ökológiai hatásaival esettanulmányok alapján, a környezeti problémák összetett jellegével, valamint az ökoszisztéma védelmében szükséges mérnöki tevékenységekkel és műszaki megoldásokkal.
Cél továbbá a hallgatók megismertetése a mérnöki tevékenység ökológiai hatásaival esettanulmányok alapján, a környezeti problémák összetett jellegével, valamint az ökoszisztéma védelmében szükséges mérnöki tevékenységekkel és műszaki megoldásokkal.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
- ismeri és érti az ökológia általánosan használt fogalomrendszerét,
- tisztában van az ökológia főbb törvényeivel és folyamataival,
- esettanulmányokon keresztül ismeri az alkalmazott ökológia egyes területeit, módszereit, eszköztárát,
- átlátja az emberi tevékenységek ökológiai hatásait,
B. Skills
- alkalmazza az ökológiai fogalmakat,
- alkalmas az ökológiai rendszerek működésének megértésére,
- képes a mérnöki tevékenységek (tervezés, építés, üzemeltetés) ökológiai hatásainak felmérésére,
- felismer és megold egyszerűbb ökológiai problémákat, illetve képes az erre alkalmas szakember feltalálására,
- képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
C. Attitudes
- törekszik az ökológiai gondok megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és használatára,
- törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére a munkája művelése során.
D. Autonomy and Responsibility
- önállóan végzi az ökológiai feladatok és akadályok végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Methods
Előadások távoktatásos/előre felvett formában, önálló irodalomfeldolgozás, kommunikáció szóban, terepi nap, szituációs társasjáték.
2.4 Course outline
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Online, élő: A mérnöki és az ökológiai időbeni skálák összehasonlítása. A mérnök és az ökológus gondolkodásmódja közötti különbség. Az ökológiai rendszerek sajátosságai. Ökológiai alapismeretek, az ökológiai szemléletmód főbb ismérvei. |
2. | Online, felvétel: Alapfogalmak, definíciók, fogalmi pontosítások. Az ökoszisztéma általános működése. Kölcsönhatások az ökoszisztémában (populáción belül és populációk között) |
3. | Online, felvétel: A biológiai termelés fogalma és formái; az élő szervezetek anyag és energiaforgalmi típusai. Táplálékláncok és táplálékhálózatok, anyagforgalom és energiaáramlás. |
4. | Online, felvétel: Ökoszisztéma szolgáltatások: az ökoszisztémák mintázata, anyag- és energiaforgalma. |
5. | Online, felvétel: Ökoszisztéma szolgáltatások: a szolgáltatások fő típusai; Értékelési és térképezési módszerek |
6. | Online, felvétel: A talajvíz fogyasztói: a felszín alatti víztől függő ökoszisztémák vízigénye. Elmélet |
7. | Online, felvétel: A talajvíz fogyasztói: a felszín alatti víztől függő ökoszisztémák vízigénye. Esettanulmányok |
8. | Online, felvétel: Esettanulmányok: Ökológiai szempontok a különböző szakterületeken. Környezeti, ökológiai vonatkozású. |
9. | Online, felvétel: Esettanulmányok: Ökológiai szempontok a vízgazdálkodásban. Mérnöki beavatkozások negatív és pozitív hatásai vizes élőhelyek esetén. |
10. | Online, felvétel: Esettanulmányok: Mérnökökológia, természetalapú megoldások. |
11. | Online, felvétel: Esettanulmányok: Mérnökökológia, természetalapú megoldások. Társasjáték szabályismertető. |
12. | Jelenléti: Lords of the Valley szituációs társasjáték |
13. | Online: Zárthelyi |
14. | Jelenléti: Terepi alkalom |
The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
a) Tankönyvek
1. Szilágyi Ferenc és Orbán Veronika (2007): Alkalmazott Hidrobiológia. – MAVÍZ Kiadványa.
b) Jegyzetek
1. Szilágy Ferenc: Ökológia (jegyzet, kézirat).
1. Szilágyi Ferenc és Orbán Veronika (2007): Alkalmazott Hidrobiológia. – MAVÍZ Kiadványa.
b) Jegyzetek
1. Szilágy Ferenc: Ökológia (jegyzet, kézirat).
2. Ádám Szilvia és Kajner Péter: Élő és éltető folyók
c) Letölthető anyagok
1. Elektronikus jegyzet: Szilágyi Ferenc: Mérnökökológia felkészülési anyag.
2. Az előadások fóliagyűjteménye ppt formájában.
3. Segédlet: Felkészülést segítő kérdések.
2.6 Other information
A tárgy kurzusain két jelenléti alkalom van, ezeken egy terepi bejárásra és egy szituációs társasjátékra kerül sor. A tananyag többi részét önálló munka keretében kell elsajátítani, amihez előre rögzített rövidebb előadásokat, olvasmányokat biztosítunk.
2.7 Consultation
Előzetesen, e-mail-ben egyeztetve az oktatókkal;
e-mail: kozma.zsolt@emk.bme.hu
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak
II. Subject requirements
Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy évközi zárthelyi dolgozat alapján történik.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.4; B.1-B.5; C.1, C.2; D.1, D.2 |
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
Jele | Részarány |
ZH | 100 |
Összesen | 100% |
3.4 Requirements and validity of signature
Az aláírás és a félévközi jegy megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerinti ZH pontszáma elérje az 50%-ot. Aki ezt teljesíti, aláírást és félévközi érdemjegyet is kap.
3.5 Grading system
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80%<=P |
jó (4) | 70%<=P<80% |
közepes (3) | 60%<=P<70% |
elégséges (2) | 50%<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Retake and repeat
- A meg nem írt ZH pótlására csak a pótlási héten – kijelölt időpontban - kerülhet sor.
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
- Amennyiben a 2. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal ismételt kísérletet tehet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 Estimated workload
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon és önálló témafeldolgozás | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 62 |
Összesen | 90 |
3.8 Effective date
5 February 2020
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak