Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Közlekedésépítés projektfeladat
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVA-EP
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
| Típus | Óraszám / (nap) |
| Gyakorlat | 2 |
| Konzultáció | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
| név | Dr. Bocz Péter |
| beosztás | Egyetemi docens |
| bocz.peter@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Közlekedési létesítmények specializációján
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Infrastruktúra tervezés projektfeladat (BMEEODHAI41)
- Út-vasút laborgyakorlat (BMEEOUVAI44)
- Úttervezés (BMEEOUVA-E1)
- Vasúttervezés (BMEEOUVA-E2)
- Települési Közlekedés (BMEEOUVA-E5)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató az előtanulmányok során elsajátított közlekedéstervezési ismereteit (útépítési-forgalomtechnikai és vasútépítési részletek tervezése, csomópontok kapacitásának számítása, útpályaszerkezet megerősítésének tervezése) egy valós részleteket és összefüggéseket tartalmazó feladat megoldására használja.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri az út- és vasúttervezésben alkalmazott egyszerű tervezési eljárások szintetizálásának lépéseit,
- ismeri a burkolatmegerősítés tervezése során alkalmazott számítási és szerkesztési lépéseket,
- ismeri a települések átkelési szakaszainak forgalomcsillapítási eszköztárát,
- ismeri a vasúti állomástervezés során alkalmazott legfőbb lépéseket.
B. Képesség
- képes végrehajtani egy település átkelési szakaszán a megadott forgalmi adatok alapján a forgalomcsillapítás szükséges lépéseit,
- képes adott forgalmi igényekre méretezni jelzőtáblás és körforgalmú csomópontot,
- képes egy meglévő nyomvonalon lévő szintbeni vasúti keresztezés helyett különszintű vasúti keresztezés tervezésére,
- képes megtervezni egy másodrendű főút szélesítését és burkolatának megerősítését,
- képes a korábban tanultak alapján tanulmánytervi és engedélyezési tervi szinten elkészíteni egy vasúti nyíltvonali terv pályás munkarészét,
- képes a korábbi tanulmányok alapján egy egyszerű állomás vágányhálózatát és utasforgalmi létesítményeit pályás munkarészek szempontjából megtervezni,
- képes gondolatait rendezett formában szóban, írásban és szabványos tervi munkarészeken kifejezni.
C. Attitűd
- együttműködik a konzultációk során az oktatóval,
- nyitott az információtechnológiai eszközök szakszerű használatára,
- törekszik a tervezési probléma megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik a feladatok készítése során a pontos és érthető, mérnöki színvonalon elvárható, rendezett külalakú munka készítésére,
- törekszik a fenntarthatóság, az integrált tervezés és a környezettudatosság elveinek tervezési feladatok megoldásában való érvényesítésére.
D. Önállóság és felelősség
- elvégzi a tervezési feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkodásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza,
- felkészül a konzultációs órákra a konzultációk gördülékenyebbé tétele érdekében,
- képességeihez és előzetes felkészültségéhez mérten felelős döntést hoz a konzultációs órákon történő megjelenések gyakoriságával kapcsolatban, a feladatok elvárható színvonalon történő teljesítése érdekében.
2.3 Oktatási módszertan
Konzultáció során segítségadás a tervezési feladatok megoldásához (a korábban tanult elemek
egy projektbe fűzéséhez), kommunikáció szóban, önállóan készített egyéni otthoni feladatok.
egy projektbe fűzéséhez), kommunikáció szóban, önállóan készített egyéni otthoni feladatok.
2.4 Részletes tárgyprogram
| Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
| 1. | Vasút: Vasúttervezés. Tanulmánytervi helyszínrajz készítésének szempontjai. |
| 2. | Út: Átkelési szakasz forgalomcsillapítása |
| 3. | Vasút: Tanulmánytervi hossz-szelvény. A helyszínrajz és hossz-szelvény öszszehangolása |
| 4. | Út: Konzultáció |
| 5. | Vasút: Mintakeresztszelvények |
| 6. | Út: Burkolatmegerősítés tervezésének gyakorlati végrehajtása |
| 7. | Vasút: Konzultáció |
| 8. | Út: Konzultáció |
| 9. | Vasút: Konzultáció |
| 10. | Út: Körforgalmú csomópont és különszintű vasúti keresztezés tervezésének gyakorlati végrehajtása |
| 11. | Vasút: Tanulmányterv. |
| 12. | Út: Konzultáció |
| 13. | Vasút: Engedélyezési tervi helyszínrajz és hossz-szelvény. |
| 14. | Út: Összefoglalás. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Letölthető anyagok:
- Vasvári G.: Burkolatmegerősítés
- Vasvári G.: Tervezési segédlet
- Segédlet: Országos Vasúti Szabályzat (103/2003 GKM rendelet)
- Országos Közforgalmú Vasutak Pályatervezési Szabályzata, 1984
- Útügyi Műszaki Előírások
2.6 Egyéb tudnivalók
A tantárgy speciális jellege miatt a konzultációs órákon való részvétel nem kötelező. A részvétel elmulasztása azonban semmilyen módon nem mentesíti a hallgatót sem a feladatok megfelelő színvonalú megoldása alól, sem a közös konzultációs órákon elhangzott (ismétlő, szintetizáló jellegű) tudásanyag ismeretének hiánya alól.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2025/2026 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két házi feladat (folyamatos
részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
| 1. házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1 | A.1-A.3; B.1-B.4, B.7; C.1-C.6; D.1-D.5 |
| 2. házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF2 | A.1, A.4; B.5-B.7; C.1-C.6; D.1-D.5 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
| Jele | Részarány |
| HF1 (közút) | 50% |
| HF2 (vasút) | 50% |
| Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
| Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét a két házi feladat eredménye alapján a 3.3. pont szerint számítjuk:
| Érdemjegy | Pontszám (P) |
| jeles (5) | 90<=P |
| jó (4) | 75<=P<90% |
| közepes (3) | 62,5<=P<75% |
| elégséges (2) | 50<=P<62,5% |
| elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A HF1 részfeladatai – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a határidő utáni hét péntekjén elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg a konzulens oktatónak e-mailen akkor, ha az határidőre legalább javítás után beadható (jav. be) minősítést kapott, tehát konzultációra a határidő után nincs lehetőség.
- A HF2 részfeladatai késedelmesen – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – a részletes féléves ütemtervben meghatározott határidőig adhatók be, rendezett és nyomtatott formában.
- A beadott és elfogadott házi feladat a 1)-2) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható („jav.vissza”).
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Tevékenység | Óra/félév |
| részvétel a konzultációkon | 2×14=28 |
| házi feladat elkészítése | 2×76=152 |
| Összesen | 180 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2025/2026 I. félév