Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Települési vízgazdálkodás és vízminőség védelem (Környezetmérnök BSc)
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKAKM2
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
| Típus | Óraszám / (nap) |
| Előadás (elmélet) | 4 |
| Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
| név | Dr. Clement Adrienne |
| beosztás | Egyetemi docens |
| clement.adrienne@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Nem az építőmérnöki program része
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy keretében a környezetmérnökök megismerkednek a felszíni és felszín alatti vizek vízminőségéhez kapcsolódó környezeti problémákkal, a vízkészletek minősítésével, a vizek szennyezésének legfőbb okaival. Megismerik a települési vízgazdálkodás rendszerét a vízszerzéstől a szennyvizek elhelyezéséig. Módszereket sajátítanak el a szennyezőanyag terhelések meghatározására és a szennyezések befogadóra gyakorolt hatásainak elemzésére. Megismerkednek a vízminőségi modellek használatával és azok korlátaival. A tárgy foglalkozik a vízminőségszabályozás műszaki és jogi eszközeivel, a vonatkozó hazai és uniós jogszabályok bemutatásával. A tananyag hozzájárul ahhoz, hogy a hallgatók képesek legyenek vízminőség-védelmi projektek tervezésére és irányítására, vízgyűjtő léptékű problémák megoldására. Kapcsolódás a Szennyvíztisztítás és a Környezeti hatásvizsgálatok c. tárgyakhoz.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Korszerű informatikai ismeretek birtokában használni tud szakmai adatbázisokat és specializációtól függően egyes tervező, modellező, szimulációs szoftvereket.
- Elméleti és alkalmazás szintjén is megismeri a matematikai modellezés alapjait a természetes vízkészletekben lejátszódó folyamatok leírására vonatkozóan (A1)
- Átfogóan ismeri a környezeti elemek és rendszerek alapvető jellemzőit, összefüggéseit és az azokra ható környezetkárosító anyagokat.
- Tájékozott a vízminőséget meghatározó folyamatok, a vízi környezetre ható antropogén terhelések hatáselemzése terén (A2)
- A városi vízgazdálkodási rendszerek működésének megismerése és a működtetéshez szükséges műszaki alapismeretek elsajátítása (A3)
- Ismeri a főbb környezetvédelmi célú technológiákat, a technológiához kapcsolható berendezéseket, műtárgyakat és azok működését, üzemeltetését.
- Ismeri a kommunális szennyvíztisztítás műveleteit, a technológiák műtárgyait(A4)
- Ismeri a környezeti elemek és rendszerek mennyiségi és minőségi jellemzőinek vizsgálatára alkalmas főbb módszereket, ezek jellemző mérőberendezéseit és azok korlátait, valamint a mért adatok értékelésének módszereit.
- Ismeri a vízminőség jellemzésére használatos paramétereket a vízminősítés módszereit. (A5)
B. Képesség
- Képes a környezeti elemek és rendszerek korszerű mérőeszközökkel történő mennyiségi és minőségi jellemzőinek alapfokú vizsgálatára, mérési tervek összeállítására, azok kivitelezésére és az adatok értékelésére.
- Képes vízminőségi jellemzők meghatározása, mérési pontosság, vízminőségi monitoring rendszerek működtetése.(B1)
- Képes víz-, talaj-, levegő-, sugár- és zajvédelmi, valamint hulladékkezelési és -feldolgozási feladatok javaslat szintű megoldására, döntés előkészítésben való részvételre, hatósági ellenőrzésre és e technológiák üzemeltetésében részt venni
- Képes vízgyűjtő szintű terhelések hatáselemzésére, a vízminőségvédelem eszközök koncepcionális tervezésére (B2)
- Megismeri az ivóvízkezelés és kommunális szennyvizek tisztítási technológiáinak alkalmazási feltételeit, ezért képes ezen technológiák alkalmazására vonatkozó javaslattételre (B3)
- Képes környezeti hatásvizsgálatok végzésére és hatástanulmányok összeállításában történő részvételre
- Vízminőségvédelmi területen képes a folyóvizi szennyezés terjedési folyamatok számítását szolgáló összefüggések alkalmazására, a vízminőség változását leíró egyszerűbb összefüggések lebomlási modellek alkalmazására. (B4)
- Képes a számára kijelölt feladatkör megismerése után a környezetvédelemmel kapcsolatos közigazgatási feladatok ellátására, hatósági feladatok elvégzésére
- Képes a vízminőség védelem, szennyezés kibocsátás szabályozásának érvényesítésére (B5)
- Gyakorlati tevékenységek elvégzéséhez megfelelő kitartással és monotóniatűréssel rendelkezik
- Részt vesz az előadásokon és önállóan elkészíti az otthoni számítási feladatot (B6)
C. Attitűd
- Nyitott a szakmájához kapcsolódó, de más területen tevékenykedő szakemberekkel való szakmai együttműködésre.
- A vízi környezetet érintő problémák megismerése során komplex szemléletet sajátít el.
D. Önállóság és felelősség
- Szakmai feladatainak elvégzése során együttműködik más (elsődlegesen gazdasági és jogi) szakterület képzett szakembereivel is.
- Felismeri a különböző szakterületek közti együttműködés fontosságát.
- Figyelemmel kíséri, és szakmai munkája során érvényesíti a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat.
- Útmutatást kap a szakterületen várható fejlesztési irányzatokról jogi és műszaki területen egyaránt, ami alapján képessé válik önálló változáskövetésre.
2.3 Oktatási módszertan
Előadási és gyakorlati órák, vetített diák, számítási feladatok bemutatása.
2.4 Részletes tárgyprogram
| Hét | órák száma | Témakör 1: vízminőség-védelem | Témakör 2: települési vízgazdálkodás |
| 1 | 3+2 | Bevezetés: A vízminőség és szabályozása | A település, mint nyílt rendszer, a civilizációs fogyasztás, a fenntartható fejlődés lényege és kapcsolataik ismertetése |
| 2 | 3+2 | Vízminőség és vízminősítés | A települési vízgazdálkodás alrendszerei |
| 3 | 3+2 | Víz keretirányelv, vízgyűjtőgazdálkodási tervek, a DPSIR módszer | A településen jelentkező víz eredete (vízbázisok, csapadékvíz) hazai jellemzői, minősége |
| 4 | 3+2 | Transzport és elkeveredés folyókban | A települési csapadékvíz-lefolyás közelítő számítása: vízgyűjtő, az összegyülekezési idő, a mértékadó csapadék fogalma és szerepe a racionális árhullám számításnál |
| 5 | 3+2 | Transzport és elkeveredés folyókban - számítási példák | Az ivóvíz: jellemzése, előállítása, jellemző szennyezőanyagok a hazai vízkészletekben |
| 6 | 3+2 | Hűtővíz, termálvíz, sóterhelés | Ivóvíz tisztítás technológiai: vas és mangántalanítás, As mentesítés, fertőtlenítés. Felszíni víz kezelése. |
| 7 | 3+2 | Oxigénháztartás | A vízelosztó rendszer kialakítása és működésének jellemzése. |
| 8 | 3+2 | A számítási házi feladat ismertetése | A másodlagos szennyeződés fogalma és jelentősége az ivóvízellátásban |
| 9 | 3+2 | Vízminőségi modellek | A csatornázási rendszerek jellemzése: egyesített, elválasztott rendszerek, a települési szennyvíz. |
| 10 | 3+2 | Felszín alatti vizek | Korrózió és bűzképződés a szennyvízcsatorna hálózatokban. |
| 11 | 3+2 | Vízminőségi monitoring | A csatornázatlan települések szennyvizeinek ártalommentes elhelyezése (szikkasztásos megoldások) |
| 12 | 3+2 | Tavak tápanyagforgalma | A háztartási szennyvíz szeparált elvezetése és kezelése: megoldások, várható előnyök, a megvalósítás korlátjai. |
| 13 | 3+2 | Diffúz terhelések, vízgyűjtő-szintű szabályozási eszközök. | A települési csapadékvíz minősége és hasznosíthatósága. |
| 14 | 3+2 | Összefoglalás, konzultáció | Összefoglalás, konzultáció |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- Felkészülési segédanyag (jegyzet), ppt előadások diái, felkészítő kérdések, mintapéldák - elektronikusan letölthető
- http://www.vkkt.bme.hu/tantargy/?tid=87
- Dr. Clement Adrienne: Vízminőségszabályozás (elektronikus felkészülési segédanyag)
- Clement A - kardos M. Vízminőségzsabályozás példatár
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Igény esetén az előadók oktatók rendelkezésre állnak. A számítási feladat elkészítéséhez a gyakorlatvezető az órarendi órákon kívül is konzultációs lehetőséget biztosít.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2025/2026 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
- A szorgalmi időszakban: 1 db. zárthelyi, 1 db. beadandó számítási feladat
- A vizsgaidőszakban: szóbeli vizsga
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
| Zárthelyi | ZH | A.1-A.9; B.2-B.6, B.8-B.9 |
| Számítási feladat (beadandó) | HF | B.7, B.10, B.11 |
| Szóbeli vizsga | VG | A.1-A.9; B.1-B.9; C.1-C.2; D.1-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
| Jele | Részarány |
| Zh | 30 |
| Hf | 20 |
| Vg | 50 |
| Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Aláírást kaphat az a hallgató, aki a zárthelyi dolgozatára legalább elégséges érdemjegyet szerzett (a maximális pontszámnak legalább 50%-át elérte), valamint a házi feladatot beadta és annak elfogadásáról visszajelzést kapott.
3.5 Érdemjegy megállapítása
| Érdemjegy | Pontszám (P) |
| jeles (5) | >=80 |
| jó (4) | 70-79 |
| közepes (3) | 60-69 |
| elégséges (2) | 50-59 |
| elégtelen (1) | <50 |
3.6 Javítás és pótlás
A zárthelyi egy alkalommal pótolható, KD ellenében még egyszer pótolható, a feladat a pótlási héten leadható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Tevékenység | Óra/félév |
| előadási óra | 56 |
| számítási gyakorlat | 12 |
| évközi feladat elkészítése, felkészülés | 40 |
| zárthelyi megírása | 2 |
| Összesen | 150 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2025/2026 I. félév