Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Fenntartható és klímatudatos tervezés
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMMSFST02-00
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
| Típus | Óraszám / (nap) |
| Előadás (elmélet) | 2 |
| Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
| név | Dr. Szalay Zsuzsa |
| beosztás | Egyetemi docens |
| szalay.zsuzsa@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2025. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a hallgatók környezettudatos gondolkodásának szélesítése, a fenntartható építés lehetőségeinek megismertetése. Kiemelt szerepet kap az építőanyagok/ épületszerkezetek/ épületek környezetterhelésének számszerűsítése, az életciklus elemzés és karbonlábnyom számítás módszerének gyakorlati alkalmazása. A hallgatók megismerkednek a klímatudatos építés alapelveivel, az energiaigény számításának egyszerűsített és részletes módszereivel, a dinamikus épületenergetikai szimuláció alapjaival.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
1. áttekintéssel rendelkezik a fenntarthatóság fogalmáról,
2. ismeri a környezetterhelés számszerűsítésének főbb módszereit, az életciklus-elemzés alapjait,
3. áttekintéssel rendelkezik az építőanyagok építésökológiai és építésbiológiai tulajdonságairól, a természetes anyagokból épült szerkezetekről,
4. tájékozott a klímatudatos építés alapelveiről, képes ezeket a gyakorlatban is alkalmazni,
5. ismeri a szoláris építészet, passzívház, aktívház irányzatokat és ezek fő eszközeit,
6. ismeri az épületek energiaigényének számítási módszereit,
7. ismeri a dinamikus épületenergetikai szimuláció alapelveit,
8. átlátja az ökologikus rekonstrukció eszközeit és az egyes épületszerkezetek felújítási lehetőségeit.
B. Képesség
1. feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán készült lapok, katalógusok, internet),
2. alkalmazza a fenntartható és klímatudatos tervezés alapelveit az épületszerkezetek és anyagok kiválasztásában,
3. használja a környezetterhelés számszerűsítésének módszereit,
4. kezeli az energiaigény számítására alkalmas szoftvereket,
5. feldolgozza és felhasználja a szakirodalmi forrásokat.
C. Attitűd
1. nyitott a környezettudatos gondolkodás irányában,
2. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgatótársaival,
3. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és nyitott az információszerzés új lehetőségeinek használatára,
4. törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Önállóság és felelősség
1. önállóan vagy kis csoportban elvégzi a választott téma feldolgozását,
2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
3. elfogadja az együttműködés kereteit csapatban való dolgozás során,
4. aktívan részt vesz a szakmai vitában.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportban készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
1.A fenntarthatóság fogalma, szükségessége és alappillérei
2. Zöld épületminősítő rendszerek
3. Egészséges környezet és épület, komfortkövetelmények
4. A környezetterhelés számszerűsítésének lehetőségei, az életciklus-elemzés alapelvei
5. Építőanyagok, épületszerkezetek és épületek életciklus elemzése, karbon lábnyom számítás
6. Építőanyagok építésökológiai és építésbiológiai tulajdonságai
7. Természetes építőanyagok, épületszerkezetek
8. A klímatudatos tervezés alapelvei, szoláris épületek
9. Épületek fűtési és hűtési energiaigényének számítási módszerei, egyszerűsített és részletes módszerek
10. A dinamikus szimuláció alapjai, épületgeometria, éghajlati adatok
11. A dinamikus szimuláció alapjai, épületszerkezetek, használati szokások
12. Korszerű épületgépészeti rendszerek
13. Passzívház, aktívház
14. Ökologikus rekonstrukció
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
Zöld András, Szalay Zsuzsa, Csoknyai Tamás: Energiatudatos építészet 2.0, Terc Kiadó, 2016.
Medgyasszay Péter, Novák Ágnes: Föld- és szalmaépítészet. Budapest: TERC Kereskedelmi és Szolgáltató Kft., 2006.
Medgyasszay Péter, Osztroluczky Miklós: Energiatudatos építés és felújítás. Szent István Egyetem, 2000.
Tóthné Dr. Szita Klára: Életciklus-elemzés, életciklus hatásértékelés. Miskolci Egyetem, 2008.
b) Letölthető anyagok:
Medgyasszay Péter, Szalay Zsuzsa, V. Horn Valéria: Környezetbarát építés, egyetemi jegyzet
edu.epito.bme.hu oldalra feltöltött óravázlatok és javasolt irodalmak
2.6 Egyéb tudnivalók
Az órán esetenként laptop használata ajánlott. A jelenlét az órák 70%-án kötelező.
2.7 Konzultációs lehetőségek
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: szalay.zsuzsa@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2025/2026 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat (ZH), és egy házi feladat (HF) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
|---|---|---|
| zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.8; B.2 |
| házi feladat (egyszeri részteljesítmény értékelés) | HF | A.1-A.8; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
| Jele | Részarány |
|---|---|
| A.1-A.8; B.2 | 30% |
| A.1-A.8; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-4 | 70% |
| Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
| Érdemjegy | Pontszám (P) |
|---|---|
| jeles(5) | 91≤P |
| jó(4) | 78≤P<91% |
| közepes(3) | 65≤P<78% |
| elégséges(2) | 50≤P<65% |
| elégtelen(1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH) a szorgalmi időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható, a második alkalommal a pótlási héten pedig külön díj megfizetése mellett.
2) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be vagy elektronikus formában 23:59-ig küldhető meg.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Tevékenység | Óra/félév |
|---|---|
| részvétel a kontakt tanórákon | 14*3=42 |
| félévközi készülés az órákra | 14*1=14 |
| felkészülés a teljesítményértékelésre | 16 |
| házi feladat elkészítése | 78 |
| Összesen |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2025. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2025/2026 I. félév