Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vízi közmű hálózatok rekonstrukciója
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKPV64
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Fülöp Roland |
beosztás | Adjunktus |
fulop.roland@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Víz- és vízi környezetmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgató elsajátítsa a rendszerszemléletű rekonstrukció tervezés módszertanát. Tárgyalandó témakörök: A rekonstrukciót kiváltó okok áttekintése. Állapotértékelés módszertana. Rendszervizsgálatok alapadatai, terhelés prognózisok készítése. Fejlesztési stratégiák, ütemezett fejlesztés. Speciális rekonstrukciós építési technológiák, a technológiák alkalmazási feltételei. A teljesítés része a házifeladatként elkészítendő tervezési feladat.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a rekonstrukciótervezés elméleti hátterét,
- tisztában van a hibák modern felderítésének lehetőségeivel,
- átlátja a rekonstrukció tervezésének műszaki és jogszabályi hátterét,
- átlátja a távlati igényekre való tervezés hatásait,
- ismeri a hibák előrejelzési lehetőségeit,
- ismeri a modern építési, fenntartási technológiákat,
- tisztában van az üzemeltetés során előforduló rekonstrukciós problémákkal,
B. Képesség
- képes azonosítani rekonstrukció tervezése során a közmű sajátosságait,
- azonosítja a rekonstrukciós problémákat tervezés és üzemeltetés alatt is
- komplexen kezeli a rekonstrukcióhoz kapcsolódó különböző műszaki problémákat,
- kiválasztja az rekonstrukciós beavatkozás optimális idejét és mikéntjét,
- képes a döntéshozóknak bemutatni az optimális rekonstrukciós beavatkozást,
- azonosítja a kivitelezési hibákat építés alatt és utólagosan is,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a rekonstrukció tervezés problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik az gazdasági hatékonyság és környezettudatosság elvének rekonstrukciós feladatok megoldásában való érvényesítésére.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a rekonstrukciós feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák használata. Tervezés feladat megoldása egyénileg.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezetés, Rekonstrukció fogalomtára, Jogszabályi áttekintés, rekonstrukció kiváltó okok |
2. | Fogyasztási igény, terhelés előrejelzés problematikája, Nyilvántartási rendszerek vonatkozásai, feladatkiadás |
3. | Meghibásodás előrejelzés stochasztikus, regressziós modellek |
4. | Rekonstrukciós döntéstámogató rendszerek, hibakeresési módók |
5. | Vezetéktisztítási technológiák, Kitakarás nélküli rekonstrukciós módok |
6. | Rekonstrukció gazdasági vonatkozásai |
7. | Részösszefoglalás |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Ajánlott irodalom:
- Darabos Péter, Mészáros Pál: Közművek;
- Dr. Bartos Sándor, Mészáros Pál, Solti Dezső Víz- és csatornahálózatok rekonstrukciója;
- Előadásvázlatok
- Előadások diái
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokon való részvétel ajánlott.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
Az oktatók félév elején a tanszéki honlapon meghirdetett konzultációs idejében, az oktatók szobájában vagy az oktatóval előzetesen egyeztetett időpontban.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat és egy házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.7; B.7; C.2 |
Házi feladat (egyszeri részteljesítmény értékelés) | HF1 | A.1-A.7; B.1-B.7; C.1-C.6; D.1-D.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 60% |
HF1 | 40% |
Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás és féléves jegy megszerzésének feltétele a zárthelyi dolgozat és a házi feladat legalább kettes szintre történő teljesítése.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 12:00 óráig adható be személyesen.
- A beadott és elfogadott házi feladat a 1)) pontban megadott határidőig és módon díjmentesen javítható.
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban pótolható, vagy javítható, az első alkalommal díjmentesen. Javítás esetén a korábbi és az új eredmény közül a hallgató számára kedvezőbbet vesszük figyelembe.
- Amennyiben a 3. pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, összevont formában ismételt kísérletet a sikertelen első pótlás javítására.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 14×2=28 |
házi feladat elkészítése | 25 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 9 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév