Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vasúti pályaszerkezetek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVMU64
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 4 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Liegner Nándor |
beosztás | Egyetemi docens |
liegner.nandor@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Út- és vasútmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék a legújabb fejlesztésű pályaszerkezetek mellett a vasúti felépítmény igénybevételi és stabilitásvizsgálati módszereit. A kurzus elvégzése után képesek a különféle hézagnélküli felépítmények viselkedésének, a hidak és felépítmény kölcsönös kapcsolatának, a fellépő igénybevételeknek a meghatározására. A legkorszerűbb felépítményi szerkezetekkel kapcsolatos esettanulmányokat is meghallgathatnak a résztvevők.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a legfontosabb felépítményszerkezet-méretezési eljárásokat,
- ismeri a legújabb fejlesztésű felépítményi elemeket, azok hátterét,
- ismeri a hézagnélküli felépítmény erőjátékát,
- ismeri a vonatok lassítása és gyorsítása során a pályára átadódó igénybevételek számításának módját,
- ismeri a hidak felépítményi megoldásait, a gyakoribb statikai elrendezéseit, és ehhez kapcsolódóan a síndilatációs készülékek típusait, elhelyezésüket a hidakon,
- ismeri a hidak és a földmű csatlakozásánál kialakított átmeneti szakaszok elméleti hátterét, műszaki megoldásait.
- ismeri a vágány oldalirányú stabilitásvizsgálat elméleti hátterét és számítási módszereit,
- ismeri a hézagnélküli vágányok építésére és fenntartására vonatkozó legfontosabb előírásokat.
B. Képesség
- képes véleményt alkotni a felépítményszerkezet-méretezési eljárásokról,
- képes a Zimmermann-féle eljárással meghatározni a mértékadó igénybevételeket bonyolultabb esetekben is,
- képes meghatározni a többrétegű pályaszerkezet elméleti igénybevételeit,
- meg tudja határozni a hézagnélküli felépítményben ébredő erőket és elmozdulásokat zúzottkőágyazatú és rugalmas ágyazású pályában, valamint síndilatációs készülék esetén egyaránt,
- képes hézagtáblázatok megszerkesztésére,
- képes vágánystabilitás-vizsgálat elvégzésére egyszerűbb esetekben.
C. Attitűd
- a részteljesítmény-értékelések készítése során együttműködik az oktatóval,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- szóbeli és írásbeli megnyilvánulásai során törekszik a szabatos, szakmai megfogalmazásra,
- írásbeli teljesítményértékelései során törekszik a rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentáció készítésére.
- a tervek, rajzok készítése során törekszik a rendezett, vonalvastagságokkal, megfelelő formájú és elrendezésű betűkkel elkészített, átlátható külalakú munkára.
D. Önállóság és felelősség
- felelősséggel felkészül a teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében,
- önállóan és legjobb tudása szerint elvégzi az önálló részteljesítmény-értékelések során kiadott feladatokat,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
2.3 Oktatási módszertan
Előadások prezentációval, önállóan készített otthoni tervezési feladat, kommunikáció írásban és szóban: teljesítményértékelés, vizsga, valamit a kontaktórákon tanúsított aktív részvétel során.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A vasúti felépítményméretezési eljárások fejlődése, értékelése. A Zimmermann-Eisenmann féle felépítmény-méretezési eljárás használata |
2. | A legújabb vasúti leerősítések és pályaszerkezetek bemutatása, fejlesztések (esettanulmány) |
3. | Többrétegű pályaszerkezetekben ébredő igénybevételek elméleti vizsgálata Esettanulmány. |
4. | Hézagnélküli felépítmények erőjátéka, A sínvégmozgás meghatározása zúzottkőágyazatú felépítmény esetén |
5. | Rugalmas anyagba ágyazott sínszál dilatációs viselkedése. Gátolt dilatáció pontosabb meghatározása kísérleti ellenállásgörbék alapján. A vonatok indulásának és fékezésének hatása. |
6. | Síndilatációs készülékek típusai. Sínvégmozgások számítása dilatációs készülék és csökkentett szorítóhatású sínleerősítés esetén. |
7. | Hidak felépítményei, statikai elrendezései. Hidak mozgásából a sínben és a támaszokon ébredő hosszirányú erők. Terhelt és terheletlen felépítmény hatása.Esettanulmány. |
8. | Hidak és hézagnélküli vágányok közötti rugalmas átmeneti szakaszok. Hidak felépítményének viselkedésével kapcsolatos esettanulmány. |
9. | Hézagtáblázatok, kialakítását befolyásoló tényezők. Önzáró jellegű sínleerősítések bemutatása (esettanulmány) |
10. | Hézagnélküli vágányok kivetődés elleni stabilitása, a stabilitást befolyásoló tényezők. Az egyensúlyi helyzet alapegyenlete. Ágyazati ellenállás növelésének lehetőségei. |
11. | Stabilitásvizsgálatra szolgáló módszerek: analitikus módszer, a Nemesdy módszer, Meier stabilitásmódszere. |
12. | Hézagnélküli vágányok építése, fenntartása. téli síntörések fenntartása. |
13. | Y-acélaljakkal épített vágány sajátosságai Helyszíni ellenőrző mérések. Esettanulmány: zúzottkövek és védőrétegek. |
14. | (tartalék óra) |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Dr. Nemesdy Ervin: Vasúti felépítmény. Vasútépítéstan II. Tankönyvkiadó, Budapest, 1966.
- Dr. Vásárhelyi Boldizsár (szerk): Hézagnélküli vasúti pályák. Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1960
- Megyeri Jenő: Vasútépítéstan. Műegyetemi Kiadó, 2006. (95020)
- Elektronikus jegyzet: Dr. Kormos Gyula: A hézagnélküli vágány viselkedése a szakirodalom és a végeselemes számítások tükrében (pps)
Dr. Kormos Gyula: A hézagnélküli felépítmény sínvégének viselkedése (pps)
- Dr. Vásárhelyi Boldizsár (szerk): Hézagnélküli vasúti pályák. Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1960
- Alexandru Herman: Calea Fără Joante. Teorie şi aplicaţi. Editura MIRTON, Timişoara 2000
- D.12/H Utasítás hézagnélküli felépítmény építése, karbantartása és felügyelete MÁV Zrt Budapest, 2009.
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokon a részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki kilenc, vagy több alkalomról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
A tanszék honlapján megadottak szerint.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 évközi írásbeli szintfelmérő
teljesítményértékelés (ellenőrző dolgozat) és 2 házi feladat (folyamatos önálló részteljesítmény-
értékelés) alapján történik.
teljesítményértékelés (ellenőrző dolgozat) és 2 házi feladat (folyamatos önálló részteljesítmény-
értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. ellenőrző dolgozat (szintfelmérő értékelés) | ED1 | A.1-A.4; B.1-B.3; C.3-C.4; D.1 |
2. ellenőrző dolgozat (szintfelmérő értékelés) | ED2 | A.5-A.7; B.4, B.6; C.3-C.4; D.1 |
1. házi feladat (kis házi feladat, egyszeri részteljesítmény-értékelés) | HF1 | B.2; C.1-C.2, C.5; D.2-D.3 |
2. házi feladat (kis házi feladat, egyszeri részteljesítmény-értékelés) | HF2 | B.4; C.1, C.2, C.5; D.2-D.3 |
Írásbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.8; B.1-B.6; C.3-C.4; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ED1 | 10% |
ED2 | 10% |
HF1 | 10% |
HF2 | 10% |
Szorgalmi időszakban összesen | 40% |
V | 60% |
Összesen | 100% |
Az elérhető pontszám 50%-ánál gyengébb vizsgaeredmény vizsgakérdésenként külön-külön és
együttesen is elégtelen vizsgajegyet eredményez
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató, mind az egyes egyedi teljesítményértékelésekre, mind az összegzett pontszámra vonatkozólag. Emellett az előadások 70%-án való részvétel kötelező.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 87,5 <= P |
jó (4) | 75<=P<87,5% |
közepes (3) | 62,5<=P<75% |
elégséges (2) | 50<=P<62,5% |
elégtelen (1) | P < 50% |
A zárthelyi dolgozatok és a házi feladatok sikeresek, ha a hallgató egyenként elérte az elérhető
összpontszám 50%-át.
Az aktív részvétel teljesítése nem kötelező, azonban a félévi érdemjegybe a 3.3. pont szerinti
súllyal beleszámít.
A félév sikeres, ha a hallgató elérte a félévben szerezhető összes pontszám
(ED1+ED2+HF1+HF2+A) 50%-át.
Az írásbeli vizsgán több kérdésre kell válaszolni, minden vizsgakérdésre külön-külön el kell
érni a megszerezhető pontszám 50%-át.
3.6 Javítás és pótlás
- Az otthoni feladatok – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a „Részletes féléves ütemterv”-ben szereplő időpontokban adhatók be.
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
- A szintfelmérő teljesítményértékelés első alkalommal a „Részletes féléves ütemterv”-ben szereplő időpontban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény a korábbi eredményt minden esetben felülírja.
- Amennyiben a 3) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet az egyik sikertelen szintfelmérő teljesítményértékelés első pótlásának javítására, a pótlási héten.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontaktórákon | 14×4=56 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 2×12=24 |
otthoni feladat elkészítése | 2×15=30 |
felkészülés a vizsgára | 40 |
Összesen | 5×30=150 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév