Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Magasépítéstan II.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMAS43
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 1 |
Gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Vajnáné Dr. Horn VAléria |
beosztás | Egyetemi docens |
horn.valeria@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Szerkezet-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
Gyenge előkövetelmény:
- Magasépítéstan I. (BMEEOEMAS42)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2017. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A féléves munka során a hallgatók ismereteket szereznek az alábbi témakörökben: Padlók. Tetőfedések és fémlemez-fedések. Tetőtéri beépítések szerkezetei. Szárazépítés szerkezetei. Homlokzatburkolatok. Függönyfalak és üvegezett tetők. Nyílászárók és árnyékolásuk. Épületfizika: hő- és páravédelem; akusztika. Épületrekonstrukció feladatai.
A féléves munka során a hallgatók a fenti témakörökben megszerzett ismereteket alkalmazzák, és az alkalmazás mikéntjét, lehetőségeit különböző feladatok, tervek készítésekor egyénileg is bizonyítják.
A féléves munka során a hallgatók a fenti témakörökben megszerzett ismereteket alkalmazzák, és az alkalmazás mikéntjét, lehetőségeit különböző feladatok, tervek készítésekor egyénileg is bizonyítják.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Össze tudja hasonlítani a hagyományos és a mérnöki fedélszékeket, rálátása van a szeglemezes fedélszék kialakítására, ismeri konstrukciós elveit,
- ismeri az összetett fedélszékek kialakítását, a tetőtérbeépítések szerkezeti és rétegrendi változatait,
- ismeri a pikkelyes és a táblás tetőhéjazatok típusait, szükséges anyagait és a hőszigetelés elhelyezésére vonatkozó előny-hátrány rendszert,
- áttekintéssel rendelkezik a padlóburkolatok változatairól, kialakítási technológiájukról, és ismeri a talajon fekvő padlók és emeletközi födémek rétegrendi változatait,
- ismeri a szárazépítés szerkezeteket, átlátja a változatok szerkezeti és technológiai szabályait,
- birtokában van a homlokzati hőszigetelés és az átszellőztetett homlokzatburkolatok tervezési és kivitelezési ismereteinek, az ipari homlokzatburkolatok kialakításával, tudomása van a függönyfalak és az üvegezett tetők üvegmegfogási és megtámasztási megoldásairól és a szerkezeti változatairól,
- összefüggéseiben értelmezi az alapvető épületfizikai hő- és páravédelemmel összefüggő számítási módszereit és az akusztikai tervezési megfontolásokat,
- tisztában van az épületrekonstrukció kiemelt feladataival és fontosságával.
B. Képesség
- szakszerűen elkészíti adott léptékben a tervlapokat és részletterveket,
- otthoni munkája során hatékonyan alkalmazza a féléves ismeretszerzés módjait,
- képes az elméleti és gyakorlati órák során megismert épületszerkezetek és technológiák tervezésére, eltérő kiindulási paraméterek mellett átdolgozásukra, változatok közötti mérlegelésre,
- használja a szaknyelvet, fejleszti a rajzi és szakmai tudását,
- önálló munkával elkészíti a témánként tagolt ismeretanyag alapján az összetettebb épületszerkezeti feladatokat, terveket,
- alkalmazza az épületfizikai alapszámításokat, ami alapján értékeli a szerkezeteket,
- törekszik az új épületszerkezetek és a meglévők felújítási lehetőségeinek megismerésére, az energiahatékony megoldások alkalmazására,
- együttműködik oktatójával és hallgatótársaival az ismereteinek bővítésére.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti rajztechnikai, szakmai kommunikációs és szerkezettervezési tudását,
- törekszik a pontos és hibamentes műszaki rajzi ábrázolásra, az építési technológiai elvek megértésére és alkalmazására,
- törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének a tervezési feladatok megoldásában való érvényesítésére.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi el a házi feladatként/otthoni munkaként kijelölt rajzok szerkesztését,
- munkáját érő oktatói és hallgatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe,
- egyes helyzetekben – pl. gyakorlati órákon - együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza,
- aktívan részt vesz az egyeztetésekben,
- önálló döntések alapján végzi feladatát.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Épületrekonstrukció: falazat-, födém- és tetőfelújítás; utólagos víz- és hőszigetelések
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Összetett fedélszék |
2. | Mérnöki fedélszék |
3. | Tetőhéjalások |
4. | Tetőtér-beépítés fedélszerkezeti megoldásai |
5. | Tetőfedések rétegrendjei tetőtéri beépítés esetén |
6. | Padlószerkezetek csatlakozásai: válaszfal talajon fekvő padlón és emeletközi födémen, külső térburkolat |
7. | Szárazépítés |
8. | Teljes homlokzati hőszigetelő rendszer |
9. | Nehéz és könnyű szerelt homlokzatburkolatok |
10. | Ipari homlokzatburkolatok |
11. | Épületfizikai számítás: hőtechnika |
12. | Épületfizikai számítás: páratechnika |
13. | Üvegezett nyílászárók, árnyékolás,bordavázas függyönyfal |
14. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Dr. Gábor László: Épületszerkezettan I. – IV.,
- Dr. Széll László: Magasépítéstan I. – II.
- Dr. Széll Mária: Magasépítéstan I. – II. (HEFOP jegyzet)
- Előadáson megnevezett gyártói, illetve tervezési segédletek
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: dudas.annamaria@emk.bme.huJelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző zárthelyi dolgozat, a gyakorlati órákon történő szerkesztési lapok elkészítése-beadása, 1 db kisházi feladat és 2 db házi feladat, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.4; B.1, B.3, B.7; C.3; D.4 |
2 db házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1-HF2 | A.1-A.6; B.1-B.5, B.8; C.1-C.4; D.1-D.2, D.4-D.6 |
1 db házi feladat (kis házi feladat, egyszeri részteljesítmény-értékelés) | KHF1 | A.7; B.2, B.6, B.8; C.1-C.2; D.1-D.2, D.4-D.6 |
Gyakorlati órák - szerkesztési lapok (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | Sz | A.1-A.8; B.1, B.4, B.6, B.8; C.1-C.3; D.2, D.3, D.5 |
aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | A | A.1-A.8; B.8; C.1-C.4; D.2-D.5 |
Írásbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.8; B.3, B.4, B.6; C.3, C.4; D.2, D.4, D.5 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 20% |
HF1 | 5% |
HF2 | 5% |
KHF1 | 5% |
SZ | 3% |
A | 2% |
Szorgalmi időszakban összesen | 40% |
V | 60% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban összesen megszerezhető 40 %-ot teljesítse a hallgató a legalább elégséges eredmény elérésével valamennyi teljesítményértékelési részben.
Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak a félévközi eredmény felülírásra kerül.
A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető félévközi eredmények korlátlan ideig fogadhatók el.
Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak a félévközi eredmény felülírásra kerül.
A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető félévközi eredmények korlátlan ideig fogadhatók el.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők ZH és ED érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
Érdemjegy | Teljesítmény (P) |
jeles(5) | 91 % <= P |
jó(4) | 78 % <= P < 91% |
közepes(3) | 65 % <= P < 78% |
elégséges(2) | 49 % <= P < 65% |
elégtelen(1) | 49% < P |
3.6 Javítás és pótlás
- A zárthelyi (ZH) 2. pótlására és javításra a pótlási időszakban biztosítunk díjköteles ehetőséget.
- Az 1. és a 2. házi feladat pótbeadása a rendes beadást követő héten pótdíj megfizetése nélkül lehetséges. Pótbeadási határidőn túli beadással a tárgy nem teljesíthető.
- A 3. házi feladat (KHF1) és a szerkesztő feladatlapok (SZ) - szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adhatók be.
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 7×2=14 |
félévközi készülés a gyakorlatokon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 12 |
házi feladat elkészítése | 26 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2017. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév