Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Magasépítéstan alapjai
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMAT44
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
| Típus | Óraszám / (nap) | 
| Előadás (elmélet) | 1 | 
| Gyakorlat | 2 | 
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
| név | Dr. Csanaky Judit Emília | 
| beosztás | Egyetemi docens | 
| csanaky.judit@emk.bme.hu | 
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Építőmérnöki ábrázolás (BMEEOEMAT42)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. február 2.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A féléves munka során a hallgatók ismereteket szereznek az alábbi témakörökben: az épületet érő hatások, teherhordó falas és vázas teherhordó szerkezetű épületek, hagyományos födémek, lépcsők, alapozási módok, talajjal érintkező épületrészek szigetelése, lapostetők, hagyományos fedélszékek és fedések, homlokzatképzések, valamint épületgépészeti és épületenergetikai alapismeretek.
A hallgatók a kontaktórákon és az otthoni egyéni munka során a fenti témakörökben elsajátított ismeretek feldolgozásával mélyítik el szaktudásukat, és fejlesztik képességeiket.
A hallgatók a kontaktórákon és az otthoni egyéni munka során a fenti témakörökben elsajátított ismeretek feldolgozásával mélyítik el szaktudásukat, és fejlesztik képességeiket.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- áttekintéssel rendelkezik az épületet érő hatásokról, az épületet alkotó épületszerkezetek teljesítőképességéről és az elvárt követelményekről,
- (előző tanulmányaira építve) ismeri a terveken alkalmazott a rajzi jelölésrendszert,
- ismeri a falak típusait, a falak építési szabályait, és főbb anyagait, valamint a különböző téglakötéseket,
- érti a vázas épületek építésének folyamatát, és ismeri főbb szerkezeti elemeit,
- áttekintéssel rendelkezik a födémek típusait illetően, érti a födémek statikai működését, rétegfelépítését, és csomópontjainak kialakítási elveit,
- ismeri a „hőhídmentes” szerkezetek (pl. koszorú, erkély) kialakításának lehetséges módjait,
- tájékozott a lépcsőszerkezetek fajtáit, építését, kialakítását illetően,
- összefüggéseiben értelmezi a fedélszékek működését, ismeri a magastetők részeit, vízelvezetését és a hagyományos tetőhéjalásokat,
- különbséget tud tenni az egyhéjú és kéthéjú lapostetők között, ismeri a leggyakrabban használt rétegrendeket,
- birtokában van a síkalapozással és a mélyalapozással kapcsolatos alapismereteknek,
- tisztában van a nyílászárók rendeltetésével, és a nyílászárókkal kapcsolatos általános követelményekkel.
B. Képesség
- használja a rajzi kommunikáció jelrendszerét,
- szakszerűen, a jelrendszer korrekt használatával elkészíti adott léptékben a szükséges tervlapokat, tervrészleteket,
- rutinszerűen olvassa épületek tervrajzait,
- otthoni feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán készült lapok, termékkatalógusok, internet),
- kiválasztja a (tantárgy témakörének megfelelő) terveken látható hibás megoldásokat, és képes a helyes megoldások ismertetésére,
- lényegre törően, szakszavak helyes használatával ismerteti szóban és írásban a tantárgy bármely témakörét,
- képes az elméleti ismeretek kritikus és átgondolt alkalmazására adott rajzfeladat elkészítésekor
- alkalmazza az energiahatékonyságra és környezet-tudatosságra vonatkozó ismereteit az épületek és a szerkezetek értékelésénél.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti rajzi és kommunikációs készségét, tudását, és szakmai szókincsét,
- törekszik pontos szerkesztések és hibátlan rajzok készítésére,
- törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének megértésére, és ilyen tárgyú ismereteinek bővítésére.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi el a házi feladatként/otthoni munkaként kijelölt rajzok szerkesztését,
- munkáját érő oktatói és hallgatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe,
- egyes helyzetekben – pl. gyakorlati órákon- együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,
- aktívan részt vesz a szakmai vitában,
- véleményét indoklással együtt kifejti.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
| Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre | 
| 1. | Az épületeket érő hatások. Az épület és az épületszerkezetek kapcsolata. Szerkezetek teljesítőképessége és a követelmények kapcsolata. Teherhordó falas szerkezetek. | 
| 2. | Téglakötések | 
| 3. | Födémek és koszorúk. Erkélyek. Erkélyek hőhídmentes kialakítása | 
| 4. | Födémcsomópontok, részletek, födémterv | 
| 5. | Vázas épületek típusai, korszerű szerkezeti rendszerek és anyagok | 
| 6. | Lapostetők rétegrendje és vízelvezetése, a csapadék elleni szigetelés anyagai | 
| 7. | Magastetők főbb típusai, a szerkezet sajátosságai, a magastető vízelvezetése | 
| 8. | Alapozási ismeretek, főbb alapozási módok | 
| 9. | Épületgépészeti alapok. Épületfizika (energetikai rendeletek, napenergia-hasznosítás, stb.) | 
| 10. | A hagyományos tetőhéjalás anyagai | 
| 11. | Lépcsők: szerkezeti variációk | 
| 12. | Homlokzatképzés, "rétegek" a homlokzaton, szerelt homlokzatburkolatok | 
| 13. | Korszerű nyílászárók, nyílászárók csoportosítása, felépítése, teljesítménye | 
| 14. | Összefoglalás | 
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Jegyzetek:
- Dr. Széll Mária: Magasépítéstan alapjai („HEFOP jegyzet”) elektronikusan is elérhető jegyzet
- Az előadások kivetített anyagai (ppt)
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: csanaky.judit@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy moodle rendszeren keresztül történő otthoni ellenőrző dolgozatok, egy összegző zárthelyi dolgozat, a gyakorlati órákon történő szerkesztési lapok elkészítése-beadása, 3 db házi feladat, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények | 
| 1 db zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.8; B.1-B.3, B.5-B.8; C.3; D.5 | 
| 2 db ellenőrző dolgozat (szintfelmérő értékelés) | ED1-ED2 | A.1-A.6; B.3, B.6; D.5 | 
| 3 db házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1-HF3 | A.1-A.11; B.1-B.4; C.1-C.4; D.1-D.2 | 
| Gyakorlati órák - szerkesztési lapok (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | Sz | A.1-A.11; B.1-B.8; C.1-C.4; D.3-D.5 | 
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
| Jele | Részarány | 
| ZH | 35% | 
| ED1 | 5% | 
| ED2 | 5% | 
| HF1 | 15% | 
| HF2 | 15% | 
| HF3 | 15% | 
| Sz | 10% | 
| Összesen | 100% | 
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A ZH, ED1, ED2, HF1, HF2, HF3, és Sz értékelése 1-5-ig osztályzattal történik.
A félév végi jegy megszerzésének feltétele a minimum elégséges ZH, a házi feladatok (HF1, HF2, HF3) és a szerkesztési lapok (SZ) mindegyikének minimum elégséges osztályzata. A folyamatos részteljesítmény-értékelés érdekében a szerkesztési lapok (SZ) ellenőrzése a gyakorlatok után történik, végső eredménye ezek átlagából adódik. A házi feladatokkal (HF1-HF3) kapcsolatban a konzultáció (az oktató által kijelölt időpontban) ajánlott. A feladatok bevétele nem jelent automatikusan elégséges osztályzatot.
A végső osztályzat az egyes értékelésekre kapott osztályzatok 3.3 szerinti súlyozása szerint, a kerekítés általános szabályait betartva alakul.
A jelenléti feltételeket teljesítők ZH és ED érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
 
 
A félév végi jegy megszerzésének feltétele a minimum elégséges ZH, a házi feladatok (HF1, HF2, HF3) és a szerkesztési lapok (SZ) mindegyikének minimum elégséges osztályzata. A folyamatos részteljesítmény-értékelés érdekében a szerkesztési lapok (SZ) ellenőrzése a gyakorlatok után történik, végső eredménye ezek átlagából adódik. A házi feladatokkal (HF1-HF3) kapcsolatban a konzultáció (az oktató által kijelölt időpontban) ajánlott. A feladatok bevétele nem jelent automatikusan elégséges osztályzatot.
A végső osztályzat az egyes értékelésekre kapott osztályzatok 3.3 szerinti súlyozása szerint, a kerekítés általános szabályait betartva alakul.
A jelenléti feltételeket teljesítők ZH és ED érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
| Érdemjegy | Teljesítmény (T) | 
| jeles(5) | 90≤T | 
| jó(4) | 80≤T<90% | 
| közepes(3) | 65≤T<80% | 
| elégséges(2) | 50≤T<65% | 
| elégtelen(1) | T<50% | 
3.6 Javítás és pótlás
- A zárthelyi (ZH) 2. pótlására és javításra a pótlási időszakban biztosítunk díjköteles lehetőséget.
- Az ED-k (ED1, ED2) a szorgalmi időszakban egyszer pótolható.
- A 1. és 2. házi feladat (HF1, HF2) pótbeadása a rendes beadást követő hét gyakorlatán pótdíj megfizetése nélkül lehetséges. Pótbeadási határidőn túli beadással a tárgy nem teljesíthető.
- A 3. házi feladat (HF3) - szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 14:00 óráig adható be.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Tevékenység | Óra/félév | 
| részvétel az előadáson | 7×2=14 | 
| félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×0,5=7 | 
| részvétel a gyakorlaton | 14×2=28 | 
| felkészülés a teljesítményértékelésekre | 12 | 
| házi feladatok elkészítése | 19 | 
| kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 10 | 
| Összesen | 90 | 
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. február 2.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes: