Tantárgyi adatlap

Download PDF

I. Subject Specification

1. Basic Data
1.1 Title
Humánökológia alapjai
1.2 Code
BMEEOVKAV60
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type Hours/week / (days)
Lecture 2
1.5 Evaluation
Midterm grade
1.6 Credits
3
1.7 Coordinator
name Kozma Zsolt
academic rank Associate professor
email kozma.zsolt@emk.bme.hu
1.8 Department
Department of Sanitary and Environmental Engineering
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian
1.11 Curriculum requirements
Offered in non-civil engineering program
1.12 Prerequisites

Kizáró feltételek (nem vehető fel a tantárgy, ha korábban teljesítette az alábbi tantárgyak vagy tantárgycsoportok bármelyikét) nincsenek.

1.13 Effective date
1 September 2023

2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives

A Humánökológia alapjai egy multidiszciplináris kurzus, mely az ember és a természet komplex kapcsolatrendszerét vizsgálja a társadalomtudományok és az ökológiai tudományok szemszögéből. A kurzus keretében a diákok megismerik, hogy milyen hatást gyakorol az emberi tevékenység a környezetre, és fordítva, hogyan befolyásolja a környezeti változás az emberi közösségeket. A tananyag központi témái között szerepel a környezeti válság mögött álló alapvető természettudományos és társadalmi okok megismerése, a fenntarthatóság, a természeti erőforrások kezelése, a környezeti igazságosság és a környezeti változásokra adott társadalmi reakciók. A kurzus célja, hogy erősítse a kritikai gondolkodást, a problémamegoldó képességeket, valamint megalapozza a diákok környezeti tudatosságát, a környezeti kérdések komplex megközelítését, és ezzel felkészítse őket arra, hogy tudatosan és felelősségteljesen járuljanak hozzá a jövő fenntartható társadalmának kialakításához.

2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
  1. Ismeri és érti az ökológia általánosan használt fogalomrendszerét.

  2. Tisztában van az ökológia főbb törvényeivel és folyamataival.

  3. Esettanulmányokon keresztül ismeri az alkalmazott ökológia területeit, módszereit, eszköztárát.

  4. Átlátja az emberi tevékenységek ökológiai hatásait.

  5. Értelmezni tudja az ember és környezete, valamint a gazdaság és a környezet viszonyát.

  6. Áttekintéssel rendelkezik a dinamikus környezeti rendszerek elemeiről és működéséről.

  7. Tudomást szerez a főbb körfolyamatokról és az emberi tevékenységek azokra gyakorolt hatásairól.

  8. Tájékozott az ökológiai rendszerek és az ökoszisztéma szolgáltatások fontosságát illetően.

  9. Tájékozott az energiatermelés és -hasznosítás környezeti vonatkozásairól.

B. Skills
  1. Alkalmazza az ökológiai fogalmakat és az ökológiai gondolkodásmódot.

  2. Alkalmas az ökológiai rendszerek működésének megértésére.

  3. Képes a mérnöki tevékenységek (tervezés, építés, üzemeltetés) ökológiai hatásainak felmérésére.

  4. Képes értelmezni és megkülönböztetni a környezeti hatások és jólét indikátorait.

  5. Felismer és megold egyszerűbb ökológiai problémákat, illetve képes az erre alkalmas szakember vagy alkalmazható módszer megtalálására.

C. Attitudes
  1. Felismeri az emberi tevékenységek környezetre gyakorolt hatásainak fontosságát.

  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, internetes forrásokból keres választ a kérdéseire.

  3. Törekszik az ökológiai gondok megoldásához szükséges eszközrendszer megismerésére és használatára.

  4. Törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének érvényesítésére a munkája művelése során.

D. Autonomy and Responsibility
  1. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

  2. Önállóan végzi az ökológiai feladatok és akadályok végiggondolását és adott források alapján történő megoldását.

2.3 Methods

Előadások elméleti ismeretekkel, esettanulmányok közös értékelése; kommunikáció szóban. IT eszközök és technikák használata.

2.4 Course outline
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Humánökológiai definíciók, alapkérdések, előzetes attitűdök és paradigmák felmérése, az ember által végzett bioszféra-átalakítás története, Rapa Nui esettanulmány
2.Rendszerdinamika, természeti anyag- és energiakörfogások, rendszerkorlátok, dinamikus rendszerek elemei, működése és korlátai, rendszer- stabilitás és különböző állapotok közötti átmenetek, anyagforgalmi alapismeretek, geokémiai körfolyamatok
3.

Ökológiai válság, szennyezések típusai, globális éghajlatváltozás és következményei

4.A jelenlegi emberi bioszféra-átalakítás típusai, helyettesítés, erdőirtások története, ökoszisztéma szolgáltatások, társulások példái, az ökológiai rendszerek védelme
5.A környezeti problémák társadalmi háttere, közlegelők tragédiája, externáliák
6.A természet és az élet értékének etikai és filozófiai megközelítései, világvallások természetfilozófiája, mélyökológia
7.Ökológia és fenntarthatóság kérdései, fenntarthatósági kritériumok, a fejlődés kritikája, gondolkodásmód kialakítása, környezeti hatások és a jólét indikátorai
8.Techno-optimizmus kritikája, hatékonyság és paradoxonok, bioszféra-átalakítási képlet egyes elemeinek tárgyalása, közlegelők komédiája
9.Degrowth és drawdown stratégiák, energiatermelés, közlekedés, hulladékgazdálkodás, életszínvonal és fogyasztás összefüggései
10.Kiutak, egyéni és közös cselekvés értelme, új intézményrendszer átalakítása, ökopolitika iránymutatása, részvételi döntéshozás, greenwashing veszélye
11.Helyi gazdaság szervezése (kis)közösségek építése, emberi lépték fogalma, ökofalvak tanulságai, környezetmenedzsment lehetőségei
12.Mérnöki megoldási szemléletek, életciklus analízis, esettanulmányok
13.Mérnöki megoldási szemléletek, életciklus analízis, esettanulmányok
14.Összegzés, beadott dolgozatok értékelése, attitűdfejlődés mérése

The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials

a) Tankönyvek

1.   Lányi A. (szerk.): Természet és szabadság – Humánökológiai olvasókönyv. Budapest: Osiris Kiadó.

2.   Takács-Sánta A.: Bioszféra-átalakításunk nagy ugrásai. Budapest, L’Harmattan Kiadó.

3.   Boda Zs.: Globális ökopolitika. Budapest, Helikon Kiadó.

4.   Antal Z. László (szerk.): Klímabarát települések – Elmélet és gyakorlat. Budapest, Pallas Kiadó.

b) Letölthető anyagok

1.  Élő Bolygó jelentés (2018),

2.  IPCC AR6 jelentés (2023),

3.  Előadások diái

2.6 Other information

Részletes tantárgyhoz kapcsolódó olvasmánylista is fel lesz töltve az előadásokkal együtt.

2.7 Consultation

Az oktatók félév elején a tanszéki honlapon meghirdetett konzultációs idejében vagy az oktatóval előzetesen egyeztetett időpontban (kiraly.marton@ek-cer.hu), előre megbeszélt helyen.

This Subject Datasheet is valid for:
2023/2024 II. félév

II. Subject requirements

Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules

A tanulási eredmények értékelése egy beadandó dolgozat alapján történik.

3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Beadandó dolgozat előre megadott témábólBE

A.1 – A.9; B.1 – B.5; C.1 – C.4; D.1- D2


The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
JeleRészarány
BE100%
Összesen100%
3.4 Requirements and validity of signature

A tárgyból aláírás nem szerezhető.

3.5 Grading system
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80-100
jó (4)70-79
közepes (3)60-69
elégséges (2)50-59
elégtelen (1)0-49
3.6 Retake and repeat

A beadandó dolgozat pótlására, kiváltására nincs lehetőség.

3.7 Estimated workload
TevékenységÓra/félév

részvétel a kontakt tanórákon

folyamatos készülés az előadásokra

kijelölt írásos tananyag elsajátítása

beadandó dolgozat elkészítése

14×2=28

14x1=14

18

30

Összesen90
3.8 Effective date
1 September 2023
This Subject Datasheet is valid for:
2023/2024 II. félév