Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Víz- és szennyvíztisztítás II.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKPV-1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 3
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Laky Dóra
beosztás Egyetemi docens
email laky.dora@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Víz- és vízi környezetmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
Ajánlott előkövetelmény:
  • Víz- és szennyvíztisztítás (BMEEOVKA-H1)
Kizáró feltétel:
  • Víz- és szennyvíztisztítási technológiák (BMEEOVKMHT1)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja az ivóvíz- és szennyvíztisztítási technológiák során lejátszódó komplex folyamatok bemutatása a hallgatóknak. Ivóvíz tisztítására alkalmas technológiai sorok megismerése, elsősorban mélységi vízbázis esetében, különös tekintettel a vas, mangán, arzén és ammónium ion eltávolítására. Hálózatban lejátszódó vízminőség-változások. Esettanulmányok elemzése (technológiai hiányosságok, hálózati vízminőség-változás). Szennyvíztisztítás lehetséges technológiái nagy, közepes és kis szennyvíztisztító telepek esetében. Eleveniszapos módszerek, biofilmes módszerek, esettanulmányok, iszapkezelés, biogázhasznosítás, szennyvíztisztító telepek energiamérlege.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. Tisztában van a mélységi vízbázisokban található szennyezőanyagokkal, azok eltávolítására szolgáló technológiákkal.
  2. Érti a szennyvíztisztító telepeken alkalmazott technológiákat.
  3. Átlátja az ivóvízellátó hálózatban lejátszódó másodlagos vízminőség-romlási folyamatokat, azok hatásait.
  4. Tisztában van az eleveniszapos és biofilmes szennyvíztisztítás alapjaival.
  5. Ismeri a nagy szennyvíztisztító telepek szennyvíztisztítási technológiáit.
  6. Ismeri a közepes szennyvíztisztító telepek szennyvíztisztítási technológiáit.
  7. Ismeri a kis szennyvíztisztító telepek szennyvíztisztítási technológiáit.
  8. Ismeri a szennyvíztelepen képződő iszap kezelési lehetőségeit, a biogázhasznosítás feltételeit és alapjait.
  9. Érti a szennyvíztisztító telepek energiamérlegének alapjait.
B. Képesség
  1. Összeállít komplex ivóvíz-kezelési technológiákat.
  2. Mélységi vízbázisból történő vízkivétel esetén értékeli esettanulmány terület vízminőségi problémáit, és javaslatokat vázol fel azok megoldásra.
  3. A szennyvíztisztító telep méretétől függően képes technológiai sorok összeállítására.
C. Attitűd
  1. Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és csoporttársaival.
  2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, webes forrásokból keres választ a kérdéseire.
  3. Szóbeli kommunikációban törekszik az érthető, szabatos fogalmazásra, írásbeli megnyilvánulásaiban törekszik az igényes, rendezett, a mérnöki szakma által elvárható színvonalú dokumentáció készítésére.
D. Önállóság és felelősség
  1. Csapat részeként együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
  2. Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. IT eszközök és technikák
használata. Esettanulmány feladatok megoldása közösen, illetve csoportmunkában.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Ivóvízben található szennyezőanyagok, ivóvíztisztítási technológiák blokksémái
2. Mélységi vizek tisztítása, ivóvízminőség változás a vízellátó hálózatban
3. Esettanulmány területek ivóvízminőségi problémáinak értékelése, megoldási javaslatok
4. Szennyvíztisztítási alapismeretek, szennyvíztisztító telepek blokksémái
5. Eleveniszapos és biofilmes szennyvíztisztítási technológiák
6. Szennyvíztelepen képződő iszap kezelése, biogázhasznosítás; szennyvíztisztító telepek energiamérlege
7. Szennyvíztisztító telepek - esettanulmányok

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok

a) Tankönyvek
1. Öllős Géza: Csatornázás – Szennyvíztisztítás I., II.;
2. Öllős Géza: Vízellátás
3. Henze M., Harremoes P., Cour Jansen J. la, Arvin E. (2002) Wastewater Treatment
– Biological and Chemical Processes (Springer)

b) Jegyzetek
-
c) Letölthető anyagok
1. Laky Dóra – Licskó István: Víztisztítás (elektronikus jegyzet; BME – Vízi Közmű
és Környezetmérnöki Tanszék)
2. Előadások diái

2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki az előadások több, mint 30%-áról
hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:
Előzetesen egyeztetett időpontban (laky.dora@emk.bme.hu; patziger.
miklos@emk.bme.hu)

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a vizsgaidőszakban tett írásbeli és szóbeli teljesítményértékelés alapján történik. A vizsgán a hallgatók a felkészülési idő alatt két kérdést dolgoznak ki írásban (egyet az ivóvíztisztítás, egyet a szennyvíztisztítás témaköréből), ezt követően szóbeli vizsgára kerül sor. A vizsgán mind az ivóvíz-, mind a szennyvíztisztítás témakörében legalább elégséges szintű felelet szükséges ahhoz, hogy a vizsga sikeres legyen.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
Írásbeli és szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés)VA.1-A.9; B.1-B.3; C.1-C.3; D.1-D.2

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
V100%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Minimálisan 70%-os jelenléti arány az órákon.
3.5 Érdemjegy megállapítása
3.6 Javítás és pótlás
Sikertelen vizsga esetén a TVSZ-nek megfelelően van lehetőség a pótlásra.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon25
félévközi otthoni készülés az órákra60
vizsga felkészülés35
Összesen120
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak