Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 25 |
név | Dr. Budaházy Viktor |
beosztás | Adjunktus |
budahazy.viktor@emk.bme.hu |
Nincsenek előkövetelmények.
Cél a Nemzetközi Hegesztési Intézet (International Institute of Welding; IIW) nemzetközi hegesztettszerkezet-tervező (International Welded Structures Designer, IWSD) képzésével való harmonizálás, képzési módszereiben igazodva a XXI. századi kihívásokhoz és lehetőségekhez.
A tantárgya célja, hogy a hallgató megismerje a statika és szilárdságtan alapvető elemeit, elsajátítsa az anyagok és szerkezeti elemek statikus és ismétlődő terhek hatására bekövetkező tönkremeneteli módjait, ismereteket szerezzen az azok vizsgálatára alkalmas alapvető és speciális vizsgálati és számítási eljárásokról.
2. ismeri a statikusan terhelt szerkezetek szilárdságtani vizsgálatához szükséges számításokat és azok hátterét,
3. ismeri a statikusan terhelt szerkezetek alapvető szilárdsági és stabilitási tönkremeneteli módjait,
4. ismeri az ismétlődő terhek legfőbb jellemzőit, a hatásukra bekövetkező tönkremenetelt, és a fáradásvizsgálatok alapelveit,
5. ismeri törésmechanika alapelveit, és egyszerűbb alkalmazási lehetőségeit a szerkezeti elemek vizsgálatában,
6. ismeri az alapvető anyagjellemzőket, használatuk és laboratóriumi vizsgálatuk módját.
2. képes a meglévő szaktudását új ismeretekkel kiegészítve a vizsgálandó anyag vagy szerkezet(i elem) várható tönkremeneteli módjainak azonosítására,
3. képes a tönkremeneteli módok vizsgálatához szükséges elvi és gyakorlati háttér feltárására, az alkalmazható módszer kiválasztására és (a tanultak gyakorlati alkalmazásával) megoldására,
4. képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni, véleményét indoklással együtt kifejteni.
2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
4. törekszik a szilárdságtani problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
4. aktívan részt vesz a foglalkozásokon.
Előadások, kommunikáció, konzultáció írásban és szóban
1. Statikai egyensúly, statikusan terhelt egyszerűbb szerkezetek igénybevételei
2. Szilárdságtani alapok, feszültségek, nyúlások, alakváltozások számítása
3. Szerkezetek és szerkezeti anyagok szilárdsági tönkremenetele statikus terhelés hatására
4. Szerkezetek és szerkezeti anyagok stabilitási tönkremenetele statikus terhelés hatására
5. Ismétlődő terhelés jellemzői
6. Fáradási tönkremenetel folyamata, legfontosabb befolyásoló tényezők
7. Fáradásvizsgálatok módszertana
8. Törésmechanika alapjai, rideg törés
9. Törésmechanikai alapú szerkezetvizsgálati módszerek
10. Alapvető törésmechanikai vizsgálatok alkalmazása szerkezetek ellenőrzésére
11. Szerkezeti anyagok legfontosabb anyagjellemzői
12. Szerkezeti anyagok legfontosabb anyagjellemzőinek kísérleti meghatározása
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
a) Tankönyvek
1. Kaliszky S, Kurutzné Kovács M, Szilágyi Gy: Szilárdságtan, Budapest, Nemzeti Tankönyvkiadó Rt., 2000.
2. Blumenauer H, Pusch G: Műszaki törésmechanika, Budapest, Műszaki Könyvkiadó, 1987.
3. Macdonald K: Fracture and fatigue of welded joints and structures, Cambridge, Woodhead Publishing, 2011.
b) Jegyzetek
c) Letölthető anyagok, lásd a tantárgy honlapján.
Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, az oktatóval e-mail-ben egyeztetve.
II. Tárgykövetelmények
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli/szóbeli vizsga alapján, illetve házi feladat és aktív részvétel alapján történik.
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | A | D.1-D.4 |
2. házi feladat készítése (részteljesítmény értékelés) | HF | A.1-A.6; B.1-B.4; C.1-C.5; D.1-D.4 |
3. vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.6; B.1-B.4 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
Jele | Részarány |
Aktív részvétel (A) | 5% |
Házi feladat készítése (HF) | 20% |
Szorgalmi időszakban összesen | 25% |
Vizsga | 75% |
Összesen | 100% |
A tárgy teljesítésének feltétele, hogy a hallgató a vizsgán legalább elégséges szintet érjen el. A vizsgán nyújtott elégtelen teljesítmény Elégtelen érdemjegyet von maga után.
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
1) Az eredménytelen vizsga a BME TVSZ szabályai szerint javítható, ismételhető.
2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe.
3) A részteljesítmény-értékelés a beadási határidő után egy héttel pótlási díj ellenében újra leadható.
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 25 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 125 |
házi feladat elkészítése | 10 |
vizsgafelkészülés | 50 |
Összesen | 210 |