Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 25 |
név | Dr. Somodi Balázs |
beosztás | Adjunktus |
somodi.balazs@emk.bme.hu |
Nincsenek előkövetelmények.
Cél a Nemzetközi Hegesztési Intézet (International Institute of Welding; IIW) nemzetközi hegesztettszerkezet-tervező (International Welded Structures Designer, IWSD) képzésével való harmonizálás, képzési módszereiben igazodva a XXI. századi kihívásokhoz és lehetőségekhez.
A tantárgya célja, hogy a hallgató megismerje az alapvető szerkezeti elemtípusokat és az ezekhez kapcsolódó mérnöki tervezés folyamatát. Elsajátítsa a méretezés módszereit, méretezéselméleti alapokat. Képessé váljon a tartószerkezetet terhelő hatások megadására, a mértékadó terhek meghatározására a parciális tényezők módszerének alkalmazásával. Megismerje a teherbírási és használhatósági határállapotokban elvégzendő vizsgálatokat a vonatkozó szabványok alapján, közelítő és „pontos” módszereket sajátítson el alapvető tervezési és ellenőrzési feladatok elvégzésére. Ismerje meg a végeselemes modellezés lehetőségét, mint lehetséges tervezési eszköz használatát.
2. Ismeri az acélszerkezeti kapcsolati kialakítások fajtáit (nyomatékbíró és nem nyomatékbíró kapcsolatok) és azok tulajdonságait
3. Ismeri a tartószerkezetre ható terhek fajtáit (állandó és esetleges terhek; statikus és mozgó terhek), és meghatározásának módjait
4. Ismeri a parciális biztonsági tényezők módszerét
5. Ismeri a tervezési feladat céljait és korlátait (biztonság, gazdaságosság, fenntarthatóság, használhatóság)
6. Ismeri a teherbírási és használhatósági határállapotban elvégzendő vizsgálatokat és a lehetséges vizsgálati módszereket (táblázatos, tervezési képlet, végeselemes modellezés)
7. Ismeri a tervezés és ellenőrzés alapvető lépéseit
8. Ismeri a hegesztett kapcsolatok méretezésének elvét
9. Ismeri, hogy mely szabványok alapján kell a tartószerkezeti tervezés egyes részleteit megállapítani
2. Képes a szerkezetre ható terhek meghatározására EC szerint
3. Képes a terhek mértékadó elhelyezésére és a mértékadó teherkombinációk meghatározására
4. Képes alapvető ellenőrzési vagy tervezési feladatok elvégzésére teherbírási és használhatósági határállapotban
5. Képes szerkezet-optimálási feladatok végrehajtására
6. Képes a szabványok alapján a tervezési feladatok során felmerülő kérdésekre választ találni
7. Képes rendezett, követhető tartószerkezeti számítások elkészítésére
2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását
3. Nyitott az új méretezési eljárások megismerésére és a szabványok használatára
4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára
5. Mérnöki szemléletmód kialakítására törekszik valós tartószerkezetek megismerésérén keresztül
6. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra
2. Önállóan végzi a problémák végiggondolását és a szabványok, valamint egyéb adott források alapján történő megoldását
3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket
4. Aktívan részt vesz a foglalkozásokon
Előadások, kommunikáció, konzultáció írásban és szóban.
1. Alapvető szerkezeti rendszerek – Húzott, nyomott, hajlított elemek, rácsos tartók
2. Alapvető szerkezeti rendszerek – Keretek, lemezek, acélszerkezeti kapcsolatok
3. Terhek és hatások I
4. Terhek és hatások II
5. Szerkezetek tervezésének alapjai az EC szerint – általános elvek
6. Szerkezetek tervezésének alapjai az EC szerint – határállapotok és biztonsági tényezők
7. Szerkezetoptimálási feladatok a tervezés során I
8. Szerkezetoptimálási feladatok a tervezés során II
9. Szerkezetek vizsgálati lehetőségei
10. Szerkezetek vizsgálata és tervezése végeselemes módszerek segítségével
11. Szabványok felépítése, használatuk a tervezési folyamat során
12. Tervezési számpéldák bemutatása
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
a) Tankönyvek
1. Kollár LP: Tartószerkezetek tervezésének és méretezésének alapjai, 2015.
2. Visnovitz Gy, Erdélyi T, Kollár LP: A tartószerkezeti tervezés alapjai – Terhek és hatások – Tervezés az Eurocode alapján, Budapest, Artifex Kiadó, 2022.
3. Ádány S, Dulácska E, Dunai L, Fernezelyi S, Horváth L, Kövesdi B: Acélszerkezetek - Tervezés az Eurocode alapján, Budapest, Artifex Kiadó, 2017.
b) Jegyzetek
1. Dunai L, Horváth L, Kovács N, Verőci B, Vigh LG: Acélszerkezetek méretezése az Eurocode 3 szerint - Gyakorlati útmutató, 2009.
c) Letölthető anyagok lásd a tantárgy honlapján.
Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, az oktatóval e-mail-ben egyeztetve.
II. Tárgykövetelmények
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli/szóbeli vizsga alapján, illetve házi feladat és aktív részvétel alapján történik.
Teljesítményértékelés neve (típus) |
Jele |
Értékelt tanulási eredmények |
1. aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés) |
A |
D.1-D.4 |
2. házi feladat készítése (részteljesítmény értékelés) |
HF |
A.1-A.9; B.1-B.7; C.1-C.6; D.1-D.4 |
3. vizsga (összegző teljesítményértékelés) |
V |
A.1-A.9; B.1-B.7 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
Jele |
Részarány |
Aktív részvétel (A) |
5% |
Házi feladat készítése (HF) |
20% |
Szorgalmi időszakban összesen |
25% |
Vizsga |
75% |
Összesen |
100% |
A végső érdemjegyet az írásbeli/szóbeli vizsgán elért pontszám alapján számítjuk:
Érdemjegy |
Pontszám (P) |
jeles (5) |
80<=P |
jó (4) |
70<=P<80% |
közepes (3) |
60<=P<70% |
elégséges (2) |
50<=P<60% |
elégtelen (1) |
P<50% |
1) Az eredménytelen vizsga a BME TVSZ szabályai szerint javítható, ismételhető.
2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe.
3) A részteljesítmény-értékelés a beadási határidő után egy héttel pótlási díj ellenében újra leadható.
Tevékenység |
Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon |
25 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása |
125 |
házi feladat elkészítése |
10 |
vizsgafelkészülés |
50 |
Összesen |
210 |