Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
Download PDFI. Subject Specification
Type | Hours/week / (days) |
Lecture | 25 |
name | Dr. Somodi Balázs |
academic rank | Assistant professor |
somodi.balazs@emk.bme.hu |
Nincsenek előkövetelmények.
Cél a Nemzetközi Hegesztési Intézet (International Institute of Welding; IIW) nemzetközi hegesztettszerkezet-tervező (International Welded Structures Designer, IWSD) képzésével való harmonizálás, képzési módszereiben igazodva a XXI. századi kihívásokhoz és lehetőségekhez.
A tantárgya célja, hogy a hallgató megismerje az alapvető szerkezeti elemtípusokat és az ezekhez kapcsolódó mérnöki tervezés folyamatát. Elsajátítsa a méretezés módszereit, méretezéselméleti alapokat. Képessé váljon a tartószerkezetet terhelő hatások megadására, a mértékadó terhek meghatározására a parciális tényezők módszerének alkalmazásával. Megismerje a teherbírási és használhatósági határállapotokban elvégzendő vizsgálatokat a vonatkozó szabványok alapján, közelítő és „pontos” módszereket sajátítson el alapvető tervezési és ellenőrzési feladatok elvégzésére. Ismerje meg a végeselemes modellezés lehetőségét, mint lehetséges tervezési eszköz használatát.
2. Ismeri az acélszerkezeti kapcsolati kialakítások fajtáit (nyomatékbíró és nem nyomatékbíró kapcsolatok) és azok tulajdonságait
3. Ismeri a tartószerkezetre ható terhek fajtáit (állandó és esetleges terhek; statikus és mozgó terhek), és meghatározásának módjait
4. Ismeri a parciális biztonsági tényezők módszerét
5. Ismeri a tervezési feladat céljait és korlátait (biztonság, gazdaságosság, fenntarthatóság, használhatóság)
6. Ismeri a teherbírási és használhatósági határállapotban elvégzendő vizsgálatokat és a lehetséges vizsgálati módszereket (táblázatos, tervezési képlet, végeselemes modellezés)
7. Ismeri a tervezés és ellenőrzés alapvető lépéseit
8. Ismeri a hegesztett kapcsolatok méretezésének elvét
9. Ismeri, hogy mely szabványok alapján kell a tartószerkezeti tervezés egyes részleteit megállapítani
2. Képes a szerkezetre ható terhek meghatározására EC szerint
3. Képes a terhek mértékadó elhelyezésére és a mértékadó teherkombinációk meghatározására
4. Képes alapvető ellenőrzési vagy tervezési feladatok elvégzésére teherbírási és használhatósági határállapotban
5. Képes szerkezet-optimálási feladatok végrehajtására
6. Képes a szabványok alapján a tervezési feladatok során felmerülő kérdésekre választ találni
7. Képes rendezett, követhető tartószerkezeti számítások elkészítésére
2. Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását
3. Nyitott az új méretezési eljárások megismerésére és a szabványok használatára
4. Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára
5. Mérnöki szemléletmód kialakítására törekszik valós tartószerkezetek megismerésérén keresztül
6. Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra
2. Önállóan végzi a problémák végiggondolását és a szabványok, valamint egyéb adott források alapján történő megoldását
3. Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket
4. Aktívan részt vesz a foglalkozásokon
Előadások, kommunikáció, konzultáció írásban és szóban.
1. Alapvető szerkezeti rendszerek – Húzott, nyomott, hajlított elemek, rácsos tartók
2. Alapvető szerkezeti rendszerek – Keretek, lemezek, acélszerkezeti kapcsolatok
3. Terhek és hatások I
4. Terhek és hatások II
5. Szerkezetek tervezésének alapjai az EC szerint – általános elvek
6. Szerkezetek tervezésének alapjai az EC szerint – határállapotok és biztonsági tényezők
7. Szerkezetoptimálási feladatok a tervezés során I
8. Szerkezetoptimálási feladatok a tervezés során II
9. Szerkezetek vizsgálati lehetőségei
10. Szerkezetek vizsgálata és tervezése végeselemes módszerek segítségével
11. Szabványok felépítése, használatuk a tervezési folyamat során
12. Tervezési számpéldák bemutatása
The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
a) Tankönyvek
1. Kollár LP: Tartószerkezetek tervezésének és méretezésének alapjai, 2015.
2. Visnovitz Gy, Erdélyi T, Kollár LP: A tartószerkezeti tervezés alapjai – Terhek és hatások – Tervezés az Eurocode alapján, Budapest, Artifex Kiadó, 2022.
3. Ádány S, Dulácska E, Dunai L, Fernezelyi S, Horváth L, Kövesdi B: Acélszerkezetek - Tervezés az Eurocode alapján, Budapest, Artifex Kiadó, 2017.
b) Jegyzetek
1. Dunai L, Horváth L, Kovács N, Verőci B, Vigh LG: Acélszerkezetek méretezése az Eurocode 3 szerint - Gyakorlati útmutató, 2009.
c) Letölthető anyagok lásd a tantárgy honlapján.
Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, az oktatóval e-mail-ben egyeztetve.
II. Subject requirements
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli/szóbeli vizsga alapján, illetve házi feladat és aktív részvétel alapján történik.
Teljesítményértékelés neve (típus) |
Jele |
Értékelt tanulási eredmények |
1. aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés) |
A |
D.1-D.4 |
2. házi feladat készítése (részteljesítmény értékelés) |
HF |
A.1-A.9; B.1-B.7; C.1-C.6; D.1-D.4 |
3. vizsga (összegző teljesítményértékelés) |
V |
A.1-A.9; B.1-B.7 |
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
Jele |
Részarány |
Aktív részvétel (A) |
5% |
Házi feladat készítése (HF) |
20% |
Szorgalmi időszakban összesen |
25% |
Vizsga |
75% |
Összesen |
100% |
A végső érdemjegyet az írásbeli/szóbeli vizsgán elért pontszám alapján számítjuk:
Érdemjegy |
Pontszám (P) |
jeles (5) |
80<=P |
jó (4) |
70<=P<80% |
közepes (3) |
60<=P<70% |
elégséges (2) |
50<=P<60% |
elégtelen (1) |
P<50% |
1) Az eredménytelen vizsga a BME TVSZ szabályai szerint javítható, ismételhető.
2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe.
3) A részteljesítmény-értékelés a beadási határidő után egy héttel pótlási díj ellenében újra leadható.
Tevékenység |
Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon |
25 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása |
125 |
házi feladat elkészítése |
10 |
vizsgafelkészülés |
50 |
Összesen |
210 |