Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 25 |
név | Kollár Dénes |
beosztás | Adjunktus |
kollar.denes@emk.bme.hu |
Nincsenek előkövetelmények.
Cél a Nemzetközi Hegesztési Intézet (International Institute of Welding; IIW) nemzetközi hegesztettszerkezet-tervező (International Welded Structures Designer, IWSD) képzésével való harmonizálás, képzési módszereiben igazodva a XXI. századi kihívásokhoz és lehetőségekhez.
A tantárgya célja, hogy a hallgató megismerje gyártás kapcsán felmerülő költségeket és a költségcsökkentés lehetőségeit, elsajátítsa a termelékeny gyártás tervezési hátterét (’fabrication friendly design’), megismerje a minőségbiztosítás alapjait hegesztett szerkezeti egységek gyártása kapcsán, valamint megismerjen roncsolásmenets és roncsolásos vizsgálatokat és vizsgálati kritériumokat.
2. Ismeri az élettartamra vetített költségek legfőbb elemeit.
3. Ismeri a hegesztett szerkezetek minőségére vonatkozó szabványokat, a hegesztési hibákat, valamint azok javításának lehetőségeit és elfogadási kritériumait, illetve a gyártás minőségbiztosítási rendszereit.
4. Ismeri a hegesztett kötések roncsolásos és roncsolásmentes vizsgálati módszereit és kritériumait.
2. Képes az automatizálás fokától függően – a kézi hegesztéstől kezdve a robotizált hegesztésig bezárólag – a felmerülő költségek összehasonlítására a termelékenység figyelembevétele mellett.
3. Képes összehasonlító elemzést végezni egy termékre vonatkozóan a tervezési koncepció figyelembevételével.
4. Képes felismerni a hegesztési hibákat, valamint javaslatot tenni azok javítására.
5. Képes értelmezni a hegesztett kötések roncsolásos és roncsolásmentes vizsgálatainak kísérleti eredményeit.
2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
4. törekszik a gyártási, minőségmenedzsment és ellenőrzési kérdésekhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
4. aktívan részt vesz a foglalkozásokon.
Előadások, kommunikáció, konzultáció írásban és szóban.
hét Előadások témaköre
1. Gyártási költségek és költségcsökkentés I
2. Gyártási költségek és költségcsökkentés II
3. Gyártási költségek és költségcsökkentés III
4. Gyártásbarát tervezés I
5. Gyártásbarát tervezés II
6. Gyártásbarát tervezés III
7. Gyártásbarát tervezés IV
8. Minőségbiztosítás a hegesztés területén I
9. Minőségbiztosítás a hegesztés területén II
10. Vizsgálati módszerek és kritériumok
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
a) Tankönyvek
1. Szunyogh L: Hegesztés és rokon technológiák, Budapest, GTE, 2007.
2. Komócsin M: Gépipari anyagismeret, Miskolc, COKOM Mérnökiroda Kft., 2001.
3. Gáti J: Hegesztési zsebkönyv, Miskolc, COKOM Mérnökiroda Kft., 2003.
4. Káldor M: Fizikai metallurgia, Budapest, Műszaki Könyvkiadó, 1990.
5. Steel - A Handbook for Materials Research and Engineering: Volume 1: Fundamentals, Berlin, Springer, 1992.
6. ASM Metals Handbook Volume 01 – Properties and Selection Irons, Steels, and High-Performance Alloys, 1993.
7. ASM Metals Handbook Volume 02 – Nonferrous alloys and specialpurpose materials, 1990.
8. ASM Metals Handbook Volume 06 – Welding, Brazing and Soldering, 1993.
9. ASM Metals Handbook Volume 17 – Nondestructive Evaluation and Quality Control, 1992.
10. AWS Welding Handbook, Volume 4, Part 1: Materials and Applications, American Welding Society, 2011.
11. AWS Welding Handbook, Volume 5, Part 2: Materials and Applications, 2015.
12. AWS Welding Handbook, Volume 1: Welding and Cutting Science and Technology, 2019.
13. Kou S: Welding Metallurgy, Hoboken, New Jersey, John Wiley & Sons, 2003.
14. Lippold JC.: Welding Metallurgy and Weldability, Hoboken, New Jersey, John Wiley & Sons, 2015.
b) Jegyzetek
c) Letölthető anyagok, lásd a tantárgy honlapján.
Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, az oktatóval e-mail-ben egyeztetve.
II. Tárgykövetelmények
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli/szóbeli vizsga alapján, illetve házi feladat és aktív részvétel alapján történik.
Teljesítményértékelés neve (típus) |
Jele |
Értékelt tanulási eredmények |
1. aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés) |
A |
D.1-D.4 |
2. házi feladat készítése (részteljesítmény értékelés) |
HF |
A.1-A.4; B.1-B.5; C.1-C.5; D.1-D.4 |
3. vizsga (összegző teljesítményértékelés) |
V |
A.1-A.4; B.1-B.5 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
Jele |
Részarány |
Aktív részvétel (A) |
5% |
Házi feladat készítése (HF) |
20% |
Szorgalmi időszakban összesen |
25% |
Vizsga |
75% |
Összesen |
100% |
A tárgy teljesítésének feltétele, hogy a hallgató a vizsgán legalább elégséges szintet érjen el. A vizsgán nyújtott elégtelen teljesítmény Elégtelen érdemjegyet von maga után.
Érdemjegy |
Pontszám (P) |
jeles (5) |
80<=P |
jó (4) |
70<=P<80% |
közepes (3) |
60<=P<70% |
elégséges (2) |
50<=P<60% |
elégtelen (1) |
P<50% |
1) Az eredménytelen vizsga a BME TVSZ szabályai szerint javítható, ismételhető.
2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe.
3) A részteljesítmény-értékelés a beadási határidő után egy héttel pótlási díj ellenében újra leadható.
Tevékenység |
Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon |
25 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása |
125 |
házi feladat elkészítése |
10 |
vizsgafelkészülés |
50 |
Összesen |
210 |