Tantárgyi adatlap

Download PDF

I. Subject Specification

1. Basic Data
1.1 Title
Hegesztett kötések tervezése
1.2 Code
BMEEOHSTHG4
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type Hours/week / (days)
Lecture 25
1.5 Evaluation
Exam
1.6 Credits
7
1.7 Coordinator
name Dr. Budaházy Viktor
academic rank Assistant professor
email budahazy.viktor@emk.bme.hu
1.8 Department
Department of Structural Engineering
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian
1.11 Curriculum requirements
Postgradual
1.12 Prerequisites

Szilárdságtan (BMEEOHSTHG2)

Hegesztett szerkezetek tervezése I. (BMEEOHSTHG3)

1.13 Effective date
1 February 2024

2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives

Cél a Nemzetközi Hegesztési Intézet (International Institute of Welding; IIW) nemzetközi hegesztettszerkezet-tervező (International Welded Structures Designer, IWSD) képzésével való harmonizálás, képzési módszereiben igazodva a XXI. századi kihívásokhoz és lehetőségekhez.

A tantárgya célja, hogy a hallgató megismerje a hegesztett kötések viselkedését és elsajátítsa a hegesztett kötések tervezésének módszertanát. Ennek során a hallgató megtanulja a hegesztett kötések típusait, jellemzőit, megismeri a hegesztett kötések tervezésének elemeit statikus, dinamikus és ciklikus terhelések alatt, továbbá elsajátítja a hegesztett kötések törésmechanikai alapjait.

2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge

1.  ismeri a hegesztett kötések osztályozásának módszertanát és elvárt teherbírását a kötés funkciója alapján,

2.  ismeri a helytelen hegesztési gyökméret megválasztásának következményeit,

3.  ismeri a hegesztett kötések előkészítésének a beolvadásra gyakorolt hatását,

4.  ismeri a hegesztett kötések erőtani méretezésének alapelveit, meg tudja határozni a kötésben jelentkező feszültség komponenseket adott külső terhelésből,

5.  ismeri sarok és tompavarratok méretezésének sajátosságait,

6.  ismeri a keresztirányú merevítők és a hosszú hegesztéseknél szükséges csökkentőtényező meghatározásának módját,

7.  ismeri a hegesztett kötések fáradásának jelenségét, illetve a halmozódó károsodások fogalmát,

8.  ismeri a váltakozó terhelés leírásának módját,

9.  ismeri a törésmechanikai fogalmakat (törési szívósság, feszültségintenzitási tényező, kritikus repedésméret),

10. ismeri a törési szívósság és a hőmérséklet közötti összefüggéseket.

B. Skills

1.  képes egy adott hegesztett kötést osztályozni, és felismeri a hegesztett kötések típusait egy mérnöki szerkezetben,

2.  képes egy mérnöki szerkezetben, a hegesztett kötésre ható terheléseket és feszültségeket meghatározni,

3.  képes egy mérnöki szerkezetben, a hegesztett kötést ellenőrizni vagy méretezni, szükséges hegesztési gyökméretet meghatározni,

4.  képes kezelni a sarok és tompavarratoknál, valamint a hosszú hegesztések méretezésénél előálló speciális helyzeteket,

5.  képes egy adott terheléstörténetből meghatározni a hegesztett kötés terhelési ciklusait,

6.  képes meghatározni egy adott hegesztett kötés fáradási élettartamát, adott terheléstörténet alapján a halmozódó károsodását,

7.  ki tudja számolni egy hegesztett kötés feszültségintenzitását, és meg tuja határozni a kritikus repedésméretet,

8.  képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.

C. Attitudes

1.  együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,

2.  folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,

3.  nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,

4.  törekszik a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,

5.  törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,

D. Autonomy and Responsibility

1.  önállóan végzi a problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,

2.  nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,

3.  egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában,

4.  gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.

2.3 Methods

Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban.

2.4 Course outline

Hét

Előadások és gyakorlatok témaköre

1.

Hegesztett kötések típusai (teherbíró, csatlakozó, összeállító)

2.

Hegesztett kötések rugalmas és képlékeny viselkedése

3.

Hegesztett kötések méretezésének alapelvei, méretezés Eurocode szerint

4.

Hegesztett kötések méretezése: Mintapéldák 1.

5.

Hegesztett kötések méretezése: Mintapéldák 2.

6.

Hegesztett kötések fáradási vizsgálatainak alapjai, méretezés Eurocode szerint

7.

Hegesztett kötések fáradási méretezése: Effektív notch és hot spot módszer

8.

Hegesztett kötések élettartambecslése: Mintapéldák

9.

Hegesztett kötések méretezése törésmechanikai alapokon

10.

Feszültségintenzitási tényező, és kritikus repedésméretet meghatározása


The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials

a)   Tankönyvek

1.   Korányi I: Acélszerkezetek, Budapest, Tankönyvkiadó Vállalat, 1960.

2.  Ádány S, Dulácska E, Dunai L, Fernezelyi S, Horváth L, Kövesdi B: Acélszerkezetek - Tervezés az Eurocode alapján, Budapest, Artifex Kiadó, 2017.

b) Jegyzetek

1.  Dunai L, Horváth L, Kovács N, Verőci B, Vigh LG: Acélszerkezetek méretezése az Eurocode 3 szerint - Gyakorlati útmutató, 2009.

2.   Iványi M: Acélszerkezetek tervezése az Eurocode szerint, é.n.

c)   Letölthető anyagok

lásd a tantárgy honlapján.

2.6 Other information
2.7 Consultation

Konzultációs időpontok:

a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy

előzetesen, e-mail-ben egyeztetve.

This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak

II. Subject requirements

Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli/szóbeli vizsga alapján, illetve házi feladat és aktív részvétel alapján történik.

3.2 Assessment methods

Teljesítményértékelés neve (típus)

jele

értékelt tanulási eredmények

1. aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés)

A

D.1-D.4

2. házi feladat készítése (részteljesítmény értékelés)

HF

A.1-A.10; B.1-B.8; C.1-C.5; D.1-D.4

3. vizsga (összegző teljesítményértékelés)

V

A.1-A.10; B.1-B.8



The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system

jele

részarány

Aktív részvétel (A)

5 %

Házi feladat készítése (HF)

20%

Szorgalmi időszakban összesen

25%

Vizsga

75%

Összesen

100%


A tárgy teljesítésének feltétele, hogy a hallgató a vizsgán legalább elégséges szintet érjen el. A vizsgán nyújtott elégtelen teljesítmény Elégtelen érdemjegyet von maga után.



3.4 Requirements and validity of signature

Az aláírás feltétele az órák legalább 90%-án való részvétel.

3.5 Grading system

A végső érdemjegyet az írásbeli/szóbeli vizsgán elért pontszám alapján számítjuk:

Érdemjegy

Pontszám (P)

jeles(5)

80<=P

jó(4)

70<=P<80%

közepes(3)

60<=P<70%

elégséges(2)

50<=P<60%

elégtelen(1)

P<50%


3.6 Retake and repeat

1)  Az eredménytelen vizsga a BME TVSZ szabályai szerint javítható, ismételhető.

2)  Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe.

3)  A részteljesítmény-értékelés a beadási határidő után egy héttel pótlási díj ellenében újra leadható.

3.7 Estimated workload

Tevékenység

óra/félév

részvétel a kontakt tanórákon

25

kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása

125

házi feladat elkészítése

10

vizsgafelkészülés

50

összesen

210


3.8 Effective date
1 February 2024
This Subject Datasheet is valid for:
Nem induló tárgyak