Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Hegesztett szerkezetek tervezése II.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSTHG6
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 25
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
8
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Kollár Dénes
beosztás Adjunktus
email kollar.denes@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények

Szilárdságtan (BMEEOHSTHG2)

Hegesztett szerkezetek tervezése I. (BMEEOHSTHG3)

1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2024. február 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések

Cél a Nemzetközi Hegesztési Intézet (International Institute of Welding; IIW) nemzetközi hegesztettszerkezet-tervező (International Welded Structures Designer, IWSD) képzésével való harmonizálás, képzési módszereiben igazodva a XXI. századi kihívásokhoz és lehetőségekhez.

A tantárgya célja, hogy a hallgató megismerje a ’design for purpose’ koncepciót, megismerje a statikus, dinamikus és ciklikus terhelésű hegesztett kötések fejlett tervezési lehetőségeit, elsajátítsa a hegesztést követő varratjavító eljárásokat, megismerje a különböző tervezési koncepciókat kézi és automatizált hegesztés esetén. További cél különböző szintű numerikus módszerek alkalmazásának elsajátítása fáradási jelenség modellezésére, valamint a tantárgy kapcsán felmerülő jelenségek megismerése laboratóriumi vizsgálatok alapján.

2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás

1.  Ismeri a hegesztett szerkezetek ’design for purpose’ tervezési koncepcióját, mely segítségével alternatív szerkezeti kialakítások tervezhetők egy adott problémára.

2.  Ismeri a statikusan/dinamikusan/ciklikusan terhelt kötések fejlett tervezési módszertanát.

3.  Ismeri a hegesztést követő varratjavító eljárásokat, melyekkel a fáradási élettartam hatékonyan növelhető.

4.  Ismeri a különböző tervezési megfontolásokat kézi és automatizált hegesztés kapcsán.

5.  Ismeri a numerikus módszerek alkalmazásának lehetőségeit hegesztett kötések fáradási méretezésénél.

6.  Ismeri a különböző kvázi statikus és fáradási laboratóriumi vizsgálatokat, a mérési eredmények kiértékelési módszereit.

B. Képesség

1.  Képes alternatív szerkezeti kialakítások megtervezésére kvázi statikusan és ciklikusan terhelt kötések esetén, mellyel a teherbírás és szerkezeti viselkedés kedvezően befolyásolható.

2.  Képes a statikusan/dinamikusan/ciklikusan terhelt kötések fejlett tervezését elvégezni a gyakorlatban, ezzel gazdaságosabb szerkezeteket tervezve.

3.  Képes javaslatot tenni hegesztést követő varratjavító eljárásra, mellyel a fáradási élettartam hatékonyan növelhető.

4.  Képes javaslatot tenni tervezési alternatívaként automatizált hegesztés esetén.

5.  Képes fejlett, numerikus módszeren alapuló fáradási vizsgálatok elvégzésére.

6.  Képes a különböző kvázi statikus és fáradási laboratóriumi vizsgálatok mérési eredményeit, valamint a tönkremeneteli módokat értékelni.

C. Attitűd

1.  együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,

2.  folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,

3.  nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,

4.  törekszik a szerkezettervezési kérdésekhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,

5.  törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.

D. Önállóság és felelősség

1.  önállóan végzi a problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,

2.  nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,

3.  egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.

4.  aktívan részt vesz a foglalkozásokon.

2.3 Oktatási módszertan

Előadások, kommunikáció, konzultáció írásban és szóban.

2.4 Részletes tárgyprogram

Hét

Előadások témaköre

1.

Bevezetés a hegesztett szerkezetek ’design for purpose’ tervezési koncepciójába

2.

Statikusan terhelt kötések fejlett tervezése

3.

Dinamikusan/ciklikusan terhelt kötések fejlett tervezése I

4.

Dinamikusan/ciklikusan terhelt kötések fejlett tervezése II

5.

Dinamikusan/ciklikusan terhelt kötések fejlett tervezése III

6.

Hegesztést követő varratjavító eljárások I

7.

Hegesztést követő varratjavító eljárások II

8.

Tervezési megfontolások kézi és automatizált hegesztési eljárásokhoz

9.

Numerikus módszerek alkalmazása fáradás esetén

10.

Laboratóriumi vizsgálatok



A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok

a)   Tankönyvek

1.   Olsson C: Design Handbook for welded steel products, Onsala, Techstrat Publishing, 2017.

2.   Radaj D: Heat Effects of Welding - Temperature Field, Residual Stress, Distortion, Berlin, Springer, 1992.

3.   Masubuchi K: Analysis of Welded Structures - Residual Stresses, Distortion, and their Consequences, Oxford, Pergamon Press, 1980.

4.   Maddox SJ: Fatigue Strength of Welded Structures, Cambridge, Abington Publishing, 2014.

5.   Hobbacher AF: Recommendations for Fatigue Design of Welded Joints and Components, International Institute of Welding (IIW), XIII-2151r4-07/XV-1254r4-07.

b)  Jegyzetek

c)   Letölthető anyagok

lásd a tantárgy honlapján.

2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy

előzetesen, az oktatóval e-mail-ben egyeztetve.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli/szóbeli vizsga alapján, illetve házi feladat és aktív részvétel alapján történik.

3.2 Teljesítményértékelési módszerek

Teljesítményértékelés neve (típus)

jele

értékelt tanulási eredmények

1. aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés)

A

D.1-D.4

2. házi feladat készítése (részteljesítmény értékelés)

HF

A.1-A.6; B.1-B.6; C.1-C.5; D.1-D.4

3. vizsga (összegző teljesítményértékelés)

V

A.1-A.6; B.1-B.6


A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

jele

részarány

Aktív részvétel (A)

5 %

Házi feladat készítése (HF)

20%

Szorgalmi időszakban összesen

25%

Vizsga

75%

Összesen

100%


A tárgy teljesítésének feltétele, hogy a hallgató a vizsgán legalább elégséges szintet érjen el. A vizsgán nyújtott elégtelen teljesítmény Elégtelen érdemjegyet von maga után.


3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás feltétele az órák legalább 90%-án való részvétel.

3.5 Érdemjegy megállapítása

A végső érdemjegyet az írásbeli/szóbeli vizsgán elért pontszám alapján számítjuk:

érdemjegy

Pontszám (P)

jeles(5)

80<=P

jó(4)

70<=P<80%

közepes(3)

60<=P<70%

elégséges(2)

50<=P<60%

elégtelen(1)

P<50%


3.6 Javítás és pótlás

1)  Az eredménytelen vizsga a BME TVSZ szabályai szerint javítható, ismételhető.

2)  Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe.

3)  A részteljesítmény-értékelés a beadási határidő után egy héttel pótlási díj ellenében újra leadható.

3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Tevékenység

óra/félév

részvétel a kontakt tanórákon

25

kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása

155

házi feladat elkészítése

10

vizsgafelkészülés

50

összesen

240


3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2024. február 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak