Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 25 |
név | Dr. Kollár Dénes |
beosztás | Adjunktus |
kollar.denes@emk.bme.hu |
Szilárdságtan (BMEEOHSTHG2)
Hegesztett szerkezetek tervezése I. (BMEEOHSTHG3)
Cél a Nemzetközi Hegesztési Intézet (International Institute of Welding; IIW) nemzetközi hegesztettszerkezet-tervező (International Welded Structures Designer, IWSD) képzésével való harmonizálás, képzési módszereiben igazodva a XXI. századi kihívásokhoz és lehetőségekhez.
A tantárgya célja, hogy a hallgató megismerje a ’design for purpose’ koncepciót, megismerje a statikus, dinamikus és ciklikus terhelésű hegesztett kötések fejlett tervezési lehetőségeit, elsajátítsa a hegesztést követő varratjavító eljárásokat, megismerje a különböző tervezési koncepciókat kézi és automatizált hegesztés esetén. További cél különböző szintű numerikus módszerek alkalmazásának elsajátítása fáradási jelenség modellezésére, valamint a tantárgy kapcsán felmerülő jelenségek megismerése laboratóriumi vizsgálatok alapján.
1. Ismeri a hegesztett szerkezetek ’design for purpose’ tervezési koncepcióját, mely segítségével alternatív szerkezeti kialakítások tervezhetők egy adott problémára.
2. Ismeri a statikusan/dinamikusan/ciklikusan terhelt kötések fejlett tervezési módszertanát.
3. Ismeri a hegesztést követő varratjavító eljárásokat, melyekkel a fáradási élettartam hatékonyan növelhető.
4. Ismeri a különböző tervezési megfontolásokat kézi és automatizált hegesztés kapcsán.
5. Ismeri a numerikus módszerek alkalmazásának lehetőségeit hegesztett kötések fáradási méretezésénél.
6. Ismeri a különböző kvázi statikus és fáradási laboratóriumi vizsgálatokat, a mérési eredmények kiértékelési módszereit.
1. Képes alternatív szerkezeti kialakítások megtervezésére kvázi statikusan és ciklikusan terhelt kötések esetén, mellyel a teherbírás és szerkezeti viselkedés kedvezően befolyásolható.
2. Képes a statikusan/dinamikusan/ciklikusan terhelt kötések fejlett tervezését elvégezni a gyakorlatban, ezzel gazdaságosabb szerkezeteket tervezve.
3. Képes javaslatot tenni hegesztést követő varratjavító eljárásra, mellyel a fáradási élettartam hatékonyan növelhető.
4. Képes javaslatot tenni tervezési alternatívaként automatizált hegesztés esetén.
5. Képes fejlett, numerikus módszeren alapuló fáradási vizsgálatok elvégzésére.
6. Képes a különböző kvázi statikus és fáradási laboratóriumi vizsgálatok mérési eredményeit, valamint a tönkremeneteli módokat értékelni.
1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
3. nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
4. törekszik a szerkezettervezési kérdésekhez szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
1. önállóan végzi a problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
3. egyes helyzetekben – csapat részeként – együttműködik hallgatótársaival a feladatok megoldásában.
4. aktívan részt vesz a foglalkozásokon.
Előadások, kommunikáció, konzultáció írásban és szóban.
Hét |
Előadások témaköre |
1. |
Bevezetés a hegesztett szerkezetek ’design for purpose’ tervezési koncepciójába |
2. |
Statikusan terhelt kötések fejlett tervezése |
3. |
Dinamikusan/ciklikusan terhelt kötések fejlett tervezése I |
4. |
Dinamikusan/ciklikusan terhelt kötések fejlett tervezése II |
5. |
Dinamikusan/ciklikusan terhelt kötések fejlett tervezése III |
6. |
Hegesztést követő varratjavító eljárások I |
7. |
Hegesztést követő varratjavító eljárások II |
8. |
Tervezési megfontolások kézi és automatizált hegesztési eljárásokhoz |
9. |
Numerikus módszerek alkalmazása fáradás esetén |
10. |
Laboratóriumi vizsgálatok |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
a) Tankönyvek
1. Olsson C: Design Handbook for welded steel products, Onsala, Techstrat Publishing, 2017.
2. Radaj D: Heat Effects of Welding - Temperature Field, Residual Stress, Distortion, Berlin, Springer, 1992.
3. Masubuchi K: Analysis of Welded Structures - Residual Stresses, Distortion, and their Consequences, Oxford, Pergamon Press, 1980.
4. Maddox SJ: Fatigue Strength of Welded Structures, Cambridge, Abington Publishing, 2014.
5. Hobbacher AF: Recommendations for Fatigue Design of Welded Joints and Components, International Institute of Welding (IIW), XIII-2151r4-07/XV-1254r4-07.
b) Jegyzetek
c) Letölthető anyagok
lásd a tantárgy honlapján.
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, az oktatóval e-mail-ben egyeztetve.
II. Tárgykövetelmények
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése az írásbeli/szóbeli vizsga alapján, illetve házi feladat és aktív részvétel alapján történik.
Teljesítményértékelés neve (típus) |
jele |
értékelt tanulási eredmények |
1. aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés) |
A |
D.1-D.4 |
2. házi feladat készítése (részteljesítmény értékelés) |
HF |
A.1-A.6; B.1-B.6; C.1-C.5; D.1-D.4 |
3. vizsga (összegző teljesítményértékelés) |
V |
A.1-A.6; B.1-B.6 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
jele |
részarány |
Aktív részvétel (A) |
5 % |
Házi feladat készítése (HF) |
20% |
Szorgalmi időszakban összesen |
25% |
Vizsga |
75% |
Összesen |
100% |
A tárgy teljesítésének feltétele, hogy a hallgató a vizsgán legalább elégséges szintet érjen el. A vizsgán nyújtott elégtelen teljesítmény Elégtelen érdemjegyet von maga után.
Az aláírás feltétele az órák legalább 90%-án való részvétel.
A végső érdemjegyet az írásbeli/szóbeli vizsgán elért pontszám alapján számítjuk:
érdemjegy |
Pontszám (P) |
jeles(5) |
80<=P |
jó(4) |
70<=P<80% |
közepes(3) |
60<=P<70% |
elégséges(2) |
50<=P<60% |
elégtelen(1) |
P<50% |
1) Az eredménytelen vizsga a BME TVSZ szabályai szerint javítható, ismételhető.
2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe.
3) A részteljesítmény-értékelés a beadási határidő után egy héttel pótlási díj ellenében újra leadható.
Tevékenység |
óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon |
25 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása |
155 |
házi feladat elkészítése |
10 |
vizsgafelkészülés |
50 |
összesen |
240 |