Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Gyógy- és strandfürdők
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOVKAV29
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Patziger Miklós |
beosztás | Egyetemi docens |
patziger.miklos@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szabadon választható az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. február 8.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgatók elsajátítsák a gyógy- és strandfürdők létesítésének feltételeit, megismerjék a vonatkozó vízminőségi előírásokat, a vízminősítés szakmai hátterét. Tárgyalja a gyógy- és strandfürdők műszaki kialakítását, a vízbeszerzés lehetőségeit, a vízhasználat formáit, a vízkezelés és a vízforgatás megvalósítását, a gyógyfürdők speciális kialakítását. Betekintést ad a fürdők üzemeltetésének témakörébe, bemutatja a természetes vízfelületek strand célú hasznosításának műszaki és vízminőségi feltételeit.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri a gyógyvizekre vonatkozó hazai vízminőségi előírásokat.
- Tisztában van a gyógy- és strandfürdők létesítésének feltételeivel.
- Ismeri a vízbeszerzés lehetőségeit, illetve a fürdőkben alkalmazott vízkezelés és a vízforgatás megvalósítását.
- Tisztában van a mesterségesen kialakított, illetve természetes gyógy- és strandfürdők üzemeltetési kérdéseivel és az ehhez kapcsolódó feladatokkal.
B. Képesség
- Képes átlátni egy összetett mérnöki-gazdasági létesítmény megépítésének és ellátásának, működtetésének alapvető összefüggéseit.
C. Attitűd
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és csoporttársaival.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, és ehhez akár a kötelező tananyagokon túlmenően, webes forrásokból keres választ a kérdéseire.
D. Önállóság és felelősség
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások elméleti ismeretekkel; kommunikáció írásban és szóban. Létesítmény látogatások.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Ásványvizek, hévizek, gyógyvizek kategóriái. Hazánk felszín alatti vizei, típusai, vízföldtani jellemzőik és helyük a hidrológiai ciklusban. Mennyiségüket meghatározó tényezők, a hasznosítható és a kitermelhető készlet fogalmainak tisztázása, becslésük lehetőségei és bizonytalanságai, valamint jogszabályi vonatkozásai. Készleteink kihasználtsága. |
2. | Felszín alatti vizeink természetes minősége, az azt meghatározó tényezők és folyamatok. Védettség, érzékenység és sérülékenység fogalmai. Vízbázisok védőidomai és védőterületei, lehatárolásuk módja, hazai példák. Gyógy- és strandfürdőkben alkalmazott vizek minősítése, a felhasználás műszaki feltételei. |
3. | Gyógy- és strandfürdők vízbeszerzési lehetőségei, megoldásai. Vízkivételi módok. Kutak típusai, létesítés és üzemeltetés műszaki szempontjai és jogszabályi vonatkozásai, alkalmazási lehetőségek és korlátok. Hazai fürdési célú vízkivételek több szempontú ismertetése. |
4. | Gyógyfürdők, gyógyfürdőhelyek kialakítása. |
5. | Strandfürdők létesítési feltételei, megoldások. |
6. | Gyógyfürdők üzemeltetési kérdései. |
7. | Üzemlátogatás egy gyógyfürdőben. |
8. | Medencék kialakítása, hidraulikai méretezése. |
9. | Strandfürdők üzemeltetési feladatai. |
10. | Vízforgató, víztisztító berendezések méretezése, üzemeltetése. |
11. | Üzemlátogatás egy strandfürdőben. |
12. | Új irányzatok a fürdő tervezésben, Látvány- és élményfürdők. |
13. | Természetes vízfelületek strand célú hasznosítása és vízminőségi feltételei. |
14. | Összefoglalás. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- Tankönyvek
- -
- Jegyzetek
- -
- Letölthető anyagok
- Előadások diái
- Európai Uniós és hazai hatályos jogszabályok
2.6 Egyéb tudnivalók
Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki az előadások több, mint 30%-áról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
Az előadókkal előzetesen egyeztetett időpontban.Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése ZH dolgozat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Zárthelyi dolgozat | ZH | A.1-A.4; B.1; C.2; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 87%<=P |
jó (4) | 71%<=P<86% |
közepes (3) | 55%<=P<70% |
elégséges (2) | 40%<=P<54% |
elégtelen (1) | P<40% |
3.6 Javítás és pótlás
A ZH egy alkalommal díjmentesen pótolható a pótlási héten.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 28 |
Összesen | 56 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. február 8.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév