Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Különleges kötöttpályás rendszerek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVPU67
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Vinkó Ákos
beosztás Adjunktus
email vinko.akos@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Út- és vasútmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2024. február 12.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések

A tantárgy keretében a hallgató ismeretet szerez a különleges kötöttpályás közlekedési rendszerek alapvető ismeretanyagáról. A hallgató képes lesz a rendszerekkel kapcsolatban önálló továbbképzési és állásfoglalási képesség elérésére döntéselőkészítési ill. döntési helyzetekben.

2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás

  1. ismeri az alapvető természettudományos összefüggéseket, amelyek a siklóvasutak, kötélpályák és fogaskerekű vasutak tervezéséhez és üzemeltetéséhez szükségesek;
  2. megismeri a különleges kötöttpályás közlekedés rendszereit, működési elveit, a rendszerek csoportosításait és mai megjelenési formáit, valamint azok előnyeit, hátrányait;
  3. a különleges kötöttpályás rendszerekkel kapcsolatos birtokában jó tájékozódó-képességet alakít ki, amelyek egy állásfoglaláshoz szükségesek;
  4. elsajátítja a különféle kapacitásszámítási, főbb méretezési és ellenőrzési módszereket.
B. Képesség
  1. képes az alapvető matematikai, statikai és dinamikai összefüggéseket alkalmazni, amelyek a siklóvasutak, kötélpályák és fogaskerekű vasutak tervezéséhez és üzemeltetéséhez szükségesek;
  2. képes a különleges kötöttpályás közlekedés rendszereit, különféle csoportosításait felismerni;
  3. képes a vasutakkal kapcsolatos kapacitásszámítási, főbb méretezési és ellenőrzési feladatok elvégzésére;
  4. az ismeretanyag birtokában képes lesz döntéselőkészítés során vagy döntési helyzetben megalapozott állásfoglalásra.
C. Attitűd
  1. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szakmai szókincsét;
  2. írásbeli teljesítményértékelései során törekszik a rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentáció készítésére.
D. Önállóság és felelősség
  1. felelősen felkészül az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében;
  2. önállóan és legjobb tudása szerint kidolgozza az önálló részteljesítmény-értékelések során (ZH) kiadott feladatokat.
2.3 Oktatási módszertan

Előadások prezentációval, önálló otthoni internetes ismeretanyag bővítés, kommunikáció írásban (teljesítményértékelés során), kommunikáció szóban (részteljesítmény-értékelések konzultációja során).

2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Különleges kötöttpályás rendszerek fogalma, rendszerezése. Korai és a 20-21. századi monorail-rendszerek.
2. Siklóvasutak I. Fogalom meghatározások, siklóvasutak történeti fejlődése, általános műszaki jellemzői, alkalmazási területei, konstrukciós típusai (hazai és külföldi példák),
3. Siklóvasutak II. Siklóvasutak helyszínrajzi, hossz-szelvényi kialakítása. Pálya és járműinfrastruktúra. Gellérthegyre tervezett síkló műszaki ismertetése (felépítmény, kötélterelések, görgők, hajtás, feszítés, fékmegoldások és biztonsági berendezések)
4. Kötélpályák I. A történeti fejlődés során kialakult főbb kötélpálya típusok (alacsony és magas kötélvezetésű sífelvonók, fix / lekapcsolódó rendszerű függőszékes és kiskabinos pályák. nagykabinos ingaforgalmú pályák, teherszállító kötélpályák) pályainfrastruktúra és meghajtási remdszer megoldásai
5. Kötélpályák II. A Drótkötél fogalma, típusai, gyártásuk és ellenőrzésük. Kötélvég rögzítések, kötélfonások. Kötelek ellenőrzése, karbantartása.
6. Kötélpályák III. Gépészeti és szerkezeti fő egységek: állomási és vonali infrastruktúra elemei: oszlopok, kötélterelés, görgők, himbák, függesztékek, meghajtórendszer és féknerendezések
7. Fogaskerekű vasutak. Típusai. Vontatási ellenállások. Vonalvezetési szabályok. Fogaskerekű al- és felépítménye. Kitérőtípusok és útátjárók kialakítása. Fékberendezések és azok méretezése. Pályakövetés és állékonysági vizsgálatok. A fogasrúd méretezése.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok

a.) Tankönyvek:

  1. Dr. Horváth-Dr. Kerkápoly-Dr. Megyeri: “Különleges Vasutak”. Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1978.
  2. Ferenczy Emil, Imre Géza, Dr. Sasvári Andor, Sidlovics József, Takách Gyula.”Függőpályák, védőberendezések”. Műszaki Könyvkiadó 1965
  3. Engen Czitary. „Seilschwebebahnen”. Springer-Verlag 1962

b)  Elektronikus jegyzet:

  1. Dr. Kormos Gyula: Kötélpályák (pps)
  2. Dr. Kormos Gyula: Különleges kötöttpályás rendszerek. BME Vasúttervezési és -üzemeltetési szakmérnök képzés 2014. (pps)
2.6 Egyéb tudnivalók

Az előadásokon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki öt, vagy több kontaktóráról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.

2.7 Konzultációs lehetőségek

a tanszék honlapján megadottak szerint.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.

3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZHA.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1-D.2


A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
ZH100%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

A tárgyból nem szerezhető aláírás.

3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)87,5<=P
jó (4)75<=P<87,5%
közepes (3)62,5<=P<75%
elégséges (2)50<=P<62,5%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás

A zárthelyi eredménytelen, ha az összpontszám nem éri el az elérhető pontszám 50%-át úgy, hogy legfeljebb az egyik kérdésre adott válasz értéke eshet 40-50% szint közé.

Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a „Részletes féléves ütemterv”-ben ismertetett időpontban díjmentesen pótolható, javítható. Javítás esetén az új eredmény a korábbi eredményt minden esetben felülírja.

Amennyiben a 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet.

3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység Óra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 7×2=14
felkészülés a tanórákra 11
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 11
felkészülés a teljesítményértékelésre 24
Összesen 2x30=60
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2024. február 12.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak