Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
név | Dr. Vinkó Ákos |
beosztás | Adjunktus |
vinko.akos@emk.bme.hu |
A tantárgy keretében a hallgató ismeretet szerez a különleges kötöttpályás közlekedési rendszerek alapvető ismeretanyagáról. A hallgató képes lesz a rendszerekkel kapcsolatban önálló továbbképzési és állásfoglalási képesség elérésére döntéselőkészítési ill. döntési helyzetekben.
- ismeri az alapvető természettudományos összefüggéseket, amelyek a siklóvasutak, kötélpályák és fogaskerekű vasutak tervezéséhez és üzemeltetéséhez szükségesek;
- megismeri a különleges kötöttpályás közlekedés rendszereit, működési elveit, a rendszerek csoportosításait és mai megjelenési formáit, valamint azok előnyeit, hátrányait;
- a különleges kötöttpályás rendszerekkel kapcsolatos birtokában jó tájékozódó-képességet alakít ki, amelyek egy állásfoglaláshoz szükségesek;
- elsajátítja a különféle kapacitásszámítási, főbb méretezési és ellenőrzési módszereket.
- képes az alapvető matematikai, statikai és dinamikai összefüggéseket alkalmazni, amelyek a siklóvasutak, kötélpályák és fogaskerekű vasutak tervezéséhez és üzemeltetéséhez szükségesek;
- képes a különleges kötöttpályás közlekedés rendszereit, különféle csoportosításait felismerni;
- képes a vasutakkal kapcsolatos kapacitásszámítási, főbb méretezési és ellenőrzési feladatok elvégzésére;
- az ismeretanyag birtokában képes lesz döntéselőkészítés során vagy döntési helyzetben megalapozott állásfoglalásra.
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szakmai szókincsét;
- írásbeli teljesítményértékelései során törekszik a rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentáció készítésére.
- felelősen felkészül az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében;
- önállóan és legjobb tudása szerint kidolgozza az önálló részteljesítmény-értékelések során (ZH) kiadott feladatokat.
Előadások prezentációval, önálló otthoni internetes ismeretanyag bővítés, kommunikáció írásban (teljesítményértékelés során), kommunikáció szóban (részteljesítmény-értékelések konzultációja során).
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Különleges kötöttpályás rendszerek fogalma, rendszerezése. Korai és a 20-21. századi monorail-rendszerek. |
2. | Siklóvasutak I. Fogalom meghatározások, siklóvasutak történeti fejlődése, általános műszaki jellemzői, alkalmazási területei, konstrukciós típusai (hazai és külföldi példák), |
3. | Siklóvasutak II. Siklóvasutak helyszínrajzi, hossz-szelvényi kialakítása. Pálya és járműinfrastruktúra. Gellérthegyre tervezett síkló műszaki ismertetése (felépítmény, kötélterelések, görgők, hajtás, feszítés, fékmegoldások és biztonsági berendezések) |
4. | Kötélpályák I. A történeti fejlődés során kialakult főbb kötélpálya típusok (alacsony és magas kötélvezetésű sífelvonók, fix / lekapcsolódó rendszerű függőszékes és kiskabinos pályák. nagykabinos ingaforgalmú pályák, teherszállító kötélpályák) pályainfrastruktúra és meghajtási remdszer megoldásai |
5. | Kötélpályák II. A Drótkötél fogalma, típusai, gyártásuk és ellenőrzésük. Kötélvég rögzítések, kötélfonások. Kötelek ellenőrzése, karbantartása. |
6. | Kötélpályák III. Gépészeti és szerkezeti fő egységek: állomási és vonali infrastruktúra elemei: oszlopok, kötélterelés, görgők, himbák, függesztékek, meghajtórendszer és féknerendezések |
7. | Fogaskerekű vasutak. Típusai. Vontatási ellenállások. Vonalvezetési szabályok. Fogaskerekű al- és felépítménye. Kitérőtípusok és útátjárók kialakítása. Fékberendezések és azok méretezése. Pályakövetés és állékonysági vizsgálatok. A fogasrúd méretezése. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
a.) Tankönyvek:
- Dr. Horváth-Dr. Kerkápoly-Dr. Megyeri: “Különleges Vasutak”. Műszaki Könyvkiadó, Budapest 1978.
- Ferenczy Emil, Imre Géza, Dr. Sasvári Andor, Sidlovics József, Takách Gyula.”Függőpályák, védőberendezések”. Műszaki Könyvkiadó 1965
- Engen Czitary. „Seilschwebebahnen”. Springer-Verlag 1962
b) Elektronikus jegyzet:
- Dr. Kormos Gyula: Kötélpályák (pps)
- Dr. Kormos Gyula: Különleges kötöttpályás rendszerek. BME Vasúttervezési és -üzemeltetési szakmérnök képzés 2014. (pps)
Az előadásokon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki öt, vagy több kontaktóráról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
a tanszék honlapján megadottak szerint.
II. Tárgykövetelmények
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat (összegző tanulmányi teljesítményértékelés) alapján történik.
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
Jele | Részarány |
ZH | 100% |
Összesen | 100% |
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 87,5<=P |
jó (4) | 75<=P<87,5% |
közepes (3) | 62,5<=P<75% |
elégséges (2) | 50<=P<62,5% |
elégtelen (1) | P<50% |
A zárthelyi eredménytelen, ha az összpontszám nem éri el az elérhető pontszám 50%-át úgy, hogy legfeljebb az egyik kérdésre adott válasz értéke eshet 40-50% szint közé.
Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a „Részletes féléves ütemterv”-ben ismertetett időpontban díjmentesen pótolható, javítható. Javítás esetén az új eredmény a korábbi eredményt minden esetben felülírja.
Amennyiben a 1) pont szerinti pótlással sem tud a hallgató elégtelentől különböző érdemjegyet szerezni, úgy – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – második alkalommal, ismételt kísérletet tehet.
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 7×2=14 |
felkészülés a tanórákra | 11 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 11 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 24 |
Összesen | 2x30=60 |