Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Közlekedési hálózatok
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVAI42
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Bocz Péter |
beosztás | Egyetemi docens |
bocz.peter@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Infrastruktúra-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Utak (BMEEOUVAT42)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a közlekedési hálózatokkal kapcsolatos alapfogalmak és összefüggések megismertetése a hallgatókkal. Tárgyalja a hálózatokkal kapcsolatos alapfogalmakat, bemutatja a közlekedési hálózatok kialakulásának folyamatát, valamint a különböző közlekedési hálózatok jellemzőit. A hallgatók megismerhetik a közlekedési modellezés alapelveit.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a közlekedési hálózatok szakterületén általánosan használt fogalomrendszert,
- ismeri a közlekedési hálózatok kialakulásának folyamatát,
- ismeri a közlekedési hálózatok kialakulását befolyásoló hatásokat,
- ismeri a közúti hálózatok felépítését, szerkezetét és hatásait,
- ismeri az intermodális hálózatokkal kapcsolatos alapelveket,
- ismeri a városi közlekedési hálózatok felépítését, szerkezetét és hatásait,
- ismeri a közlekedési modellezés alapelveit.
B. Képesség
- képes átlátni a közlekedési hálózati szerkezetek és a térségek versenyképessége közötti kapcsolatot,
- képes beazonosítani a legfontosabb közlekedési hálózati elemeket,
- átlátja a közlekedési hálózati struktúrában való gondolkodás szükségességét,
- átlátja a közlekedési hálózati modellezés lehetőségeit és a kapott eredmények felhasználhatóságát,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni
C. Attitűd
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- írásbeli megnyilvánulásai során törekszik az érthető, rendezett. logikus munka készítésére.
D. Önállóság és felelősség
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások keretében a tudás átadása.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Hálózatológia, hálózatok elmélete |
2. | Az európai közlekedés nagyszerkezete |
3. | A közúti hálózatokról általában. A hazai közúthálózat: történet, állapot, fejlesztések |
4. | A vasúthálózatról általában. Vasúttörténet, közlekedéspolitika |
5. | Európa országainak vasúti közlekedési hálózat |
6. | Magyarország vasúti hálózata infrastruktúra szempontjából |
7. | Fejlesztések prioritásai, alátámasztása és tartalma a hazai vasúthálózaton |
8. | A városi kötött pályás közlekedés infrastruktúrája |
9. | A vasúti és városi vasúti gördülőállomány |
10. | Szolgáltatás a hálózaton: menetrend |
11. | Városok szerkezete |
12. | Városi közlekedési hálózatok |
13. | Közlekedési modellezés alapjai |
14. | Részösszefoglalás |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek
1. Geography of Transport Systems, https://people.hofstra.edu/geotrans/
b) Letölthető anyagok
1. Segédlet: a tantárgy honlapján, https://edu.epito.bme.hu
1. Geography of Transport Systems, https://people.hofstra.edu/geotrans/
b) Letölthető anyagok
1. Segédlet: a tantárgy honlapján, https://edu.epito.bme.hu
2.6 Egyéb tudnivalók
A kontaktórákon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki négy vagy több előadásról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
a tanszék honlapján megadottak szerint.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három részösszefoglaló dolgozat (ZH) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. ZH (részösszegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.3; B.1-B.3, B.5; C.1-C.2; D.1 |
2. ZH (részösszegző értékelés) | ZH2 | A.4-A.6; C.1-C.2; D.1 |
3. ZH (részösszegző értékelés) | ZH3 | A.7; B.4-B.5; C.1-C.2; D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 50.0% |
ZH2 | 20.0% |
ZH3 | 30.0% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80<=P |
jó (4) | 70<=P<80% |
közepes (3) | 60<=P<70% |
elégséges (2) | 50<=P<60% |
elégtelen (1) | P<50% |
A végső érdemjegy a 3 teljesítményértékelés összpontszámából képződik a fenti táblázat szerint.
3.6 Javítás és pótlás
1) Minden összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH1, ZH2, ZH3) egyszeri, első pótlása vagy javítása díjmentes (TVSZ 122. § (4) ), de annak javítása esetén az eredeti eredmény, az új eredménnyel felülírásra kerül.
2) A TVSZ 122. § (8) pontja alapján jelen tárgykövetelmény NEM biztosít egyik teljesítményértékelés esetén sem második, ismételt pótlási lehetőséget Amennyiben a bármely teljesítményértékelés (annak egyszeri, első pótlását is figyelembe véve) nem sikeres, úgy a tárgy a hallgató számára elégtelen érdemjeggyel zárul.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 62 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak