Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vasútépítés és fenntartás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVA-E4
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 3 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Bocz Péter |
beosztás | Egyetemi docens |
bocz.peter@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Közlekedési létesítmények specializációján
1.12 Előkövetelmények
Gyenge előkövetelmény:
- Közlekedési létesítmények pályaszerkezetei (BMEEOUVAI41)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy egyik célja, hogy a hallgató a korábbi, vasúti pályaszerkezetek kialakításával kapcsolatos ismereteit felhasználva megismerje a pályaszerkezetek avulási folyamatát a terhelés és az egyéb körülmények hatására. A másik cél, hogy a hallgató képet kapjon a vasúti pálya építésének és fenntartásának kézi és gépi módszereiről, azok alkalmazási lehetőségeiről.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a pályaszerkezetek avulásának körfolyamatát és legfontosabb törvényszerűségeit,
- ismeri az egyes pályaszerkezeti elemek avulási jelenségeit,
- ismeri a pályaszerkezeti elemek hiányosságai megszüntetésének elterjedt módjait,
- ismeri a pálya(át)építés kézi és gépi módszereit, azok technológiai sorrendjét,
- ismeri a pályafenntartás legfontosabb feladatait,
- ismeri a vágány irány- és fekszintszabályozás matematikai alapját és végrehajtását,
- ismeri a vágánydiagnosztikai módszereket, a mért paramétereket,
- ismeri a diagnosztikai mérések alapján a pályaminősítés módszerét.
B. Képesség
- képes felismerni bármely pályaszerkezeti elem avulási jelenségeit,
- képes meghatározni egy avult pályaszerkezeti elemmel kapcsolatos célszerű beavatkozást,
- képes a pályafenntartás gyakorlati teendőit meghatározni,
- képes egy egyszerű vágánymérési grafikon kiértékelésére,
- képes a vasútépítés során alkalmazott szakszavak használatára.
C. Attitűd
- Szóbeli és írásbeli megnyilvánulásai során törekszik a pontos fogalmazásra.
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását, szakmai szókincsét
- Írásbeli teljesítményértékelései során törekszik a rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentáció készítésére.
D. Önállóság és felelősség
- elvégzi az előadási órákon hallottak feldolgozását a teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások prezentációval és video vetítéssel, teljesítményértékelés során kommunikáció írásban és szóban, helyszíni lehetőségek függvényében opcionális tanulmányi kirándulás az építésgépesítés megtekintésére.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A vasúti pálya avulási folyamata. Az avulás okai, törvényszerűségei. Az avulást befolyásoló tényezők. Az avulási folyamat modellezése. |
2. | Az alépítmény avulása. Alépítmény javítási módszerek. |
3. | Az ágyazat avulása. Ágyazati hiányosságok megszüntetési módszerei. |
4. | Az aljak, a sín és a kapcsolószerek avulása. A hiányosságok megszüntetése. |
5. | Kitérők és vágánykapcsolások avulása. A hiányosságok megszüntetése. |
6. | A hagyományos vasúti felépítmény anyagai, szerszámai, kisgépei, gépi eszközei. |
7. | A vágányépítési technológiákat meghatározó tényezők, a különféle építési technológiák áttekintése. Egy- és kétütemű építési technológiák. |
8. | Egy- és kétütemű vágányátépítési módszerek. Hegesztések. Felépítmény karbantartó géplánc (FKG) feladatai, klasszikus és korszerű gépegységei. Kitérők cserélésének módszerei. |
9. | Ágyazatrostálás, alépítmény-javítás célja, jellemző feladatai, eszközei. Rostálás és vágánycsere egy ütemben. Alépítményjavító gépláncok. Alépítményjavítás munkafolyamatai. |
10. | Vágányzárak lebonyolítása. A vágányzári kérelem tartalma. A vágányzárak lebonyolítása, felelősség kérdései. A vágányzár lemondásának feltételei. |
11. | A vasúti vágány fekvésének hiányosságai. A fekszinthibák és azok megszüntetése. Irányhibák és megszüntetésük módjai. Sínvándorlás szabályozás. |
12. | Gépláncos alépítmény- és felépítmény fenntartás. A gépláncos irány- és fekszintszabályozás elve, módszerei. Korrekciók alkalmazása. |
13. | A vasúti pálya felügyelete. Pályadiagnosztika és eszközei. Pályadiagnosztikai eszközök és mérési eredményeik értékelése. A pályafenntartás szervezete és munkáltatási rendszere. |
14. | Tartalék óra, tanulmányi kirándulás a lehetőségek függvényében. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek
1. Gajári József: Vasútépítéstan II.
2. Vasúti felépítményi szerkezetek és anyagok (MÁV Szakkönyv)
3. Conrad Esveld: Modern Railway Track
b) Letölthető anyagok
1. Elektronikus jegyzet: Az előadások fóliái (letölthető a tárgy honlapjáról)
1. Gajári József: Vasútépítéstan II.
2. Vasúti felépítményi szerkezetek és anyagok (MÁV Szakkönyv)
3. Conrad Esveld: Modern Railway Track
b) Letölthető anyagok
1. Elektronikus jegyzet: Az előadások fóliái (letölthető a tárgy honlapjáról)
2.6 Egyéb tudnivalók
A kontaktórákon való részvétel 70%-ban kötelező. Az a hallgató, aki négy vagy több előadási alkalomról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét
2.7 Konzultációs lehetőségek
a tanszék honlapján megadottak szerint
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a félév végi összegző teljesítményértékelés (írásbeli és szóbeli vizsga) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző teljesítményértékelés) | ZH1 | A.1-A.4; B.1-B.2; C.1; D.1-D.2 |
Kombinált vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.8; B.1-B.5; C.1-C.3; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 20% |
V | 80% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az a hallgató kaphat félévvégi aláírást, aki a ZH1 elérhető pontszámának legalább 50%-át megszerezte, valamint teljesítette a jelenléti követelményeket is.
A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető félévközi eredmények 3 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető félévközi eredmények 3 félévig visszamenőleg fogadhatók el.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 87,5<=P |
jó (4) | 75<=P<87,5% |
közepes (3) | 62,5<=P<75% |
elégséges (2) | 50<=P<62,5% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
1) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés (ZH1) egyszeri, első pótlása vagy javítása díjmentes (TVSZ 122. § (4) ), de annak javítása esetén az új eredmény a korábbi helyére kerül.
2) A TVSZ 122. § (8) pontja alapján jelen tárgykövetelmény NEM biztosít (ZH1 esetében) második, ismételt pótlási lehetőséget Amennyiben a teljesítményértékelés vagy annak egyszeri, első pótlása nem sikeres, úgy a félévvégi aláírás nem adható meg.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 42 |
folyamatos órai felkészülés | 14 |
felkészülés a zárthelyi dolgozatra | 10 |
vizsgafelkészülés | 24 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2024. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév