Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Szakági együttműködés BIM alapokon
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOTMA-M4
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Laboratóriumi gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Hortobágyi Zsolt |
beosztás | Egyetemi docens |
hortobagyi.zsolt@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Tartószerkezetek Mechanikája Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Építmény-információs modellezés és menedzsment specializációján
1.12 Előkövetelmények
Párhuzamos előkövetelmény:
- BIM az építőiparban (BMEEOFTAM41)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja áttekintést adni a BIM rendszemlélet alapján a szakágak közötti információ cseréról. Hogyan tudnak BIM alapú adatcserét folytatni a tervezésben résztvevők, hogyan tudják a változásokat lekövetni, hogyan jeleníthetők meg a tervezés folyamatában megjelenő új elemek, módosított elemek, esetleg a törölt elemek. Hogyan hajtható végre az ütközésvizsgálat, milyen buktatókkal bír. Részletesen ismertetjük, hogy milyen módon lehet az építészeti modellből tartószerkezeti modellt készíteni, és a két szakág közötti iterációs folyamatot a leggördülékenyebben véghez vinni. Ismertetjük a közös felhő alapú tárhely kezelését, melyre nem csak a BIM alapú állományok, hanem az attól független formátumú rajzi vagy szöveges állományok is feltölthető, megoszthatók. Áttekintést adunk a tervezők, a megrendelő, és a kivitelezők közötti informatikai megoldásokról, mely során a kivitelezés folyamata, a kivitelezési kooperációk, a tervek, dokumentumok kezelése, megosztása történik.
Kitérünk a paraméteres építészeti és tartószerkezeti modellek létrehozására, mellyel egyszerűen vizsgálhatóvá válnak a még koncepcionális elképzelések építészeti és tartószerkezeti hatásai.
Vendégelőadók elmondják valós projekteken szerzett saját tapasztalataikat a szakági együttműködés folyamatáról.
Kitérünk a paraméteres építészeti és tartószerkezeti modellek létrehozására, mellyel egyszerűen vizsgálhatóvá válnak a még koncepcionális elképzelések építészeti és tartószerkezeti hatásai.
Vendégelőadók elmondják valós projekteken szerzett saját tapasztalataikat a szakági együttműködés folyamatáról.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- áttekintéssel rendelkezik a BIM alkalmazási területeiről,
- áttekintéssel rendelkezik a szakágak közötti adatcsere helyes végrehajtásáról,
- ismeri a BIM alapú munkavégzés működését,
- ismeri a BIM alapú tervezés technikai feltételeit, korlátait, lehetőségét és munkafolyamatát,
- ismeri a BIM-es szaknyelvet.
B. Képesség
- értelmezni tudja a BIM folyamatokat, a résztvevők szerepét,
- szakszerűen kommunikál a BIM szaknyelv használatával,
- kiválasztja az adott BIM folyamathoz szükséges szoftvereket,
- értékeli és képes kiválasztani a BIM folyamatokhoz szükséges egyéb info-kommunikációs eszközöket.
- értékeli a BIM folyamatok hatékonyságát, megállapítja azok erőforrásigényét.
C. Attitűd
- elkötelezett a BIM rendszerek építőiparban történő felhasználásában,
- elkötelezett az energiatudatosság és a fenntarthatóság iránt,
- nyitott az új megoldások megismerése és alkalmazása tekintetében.
- Törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Önállóság és felelősség
- figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat,
- nyitottan fogadja a szakmailag megalapozott kritikai észrevételeket,
- önállóan elvégzi egy választott tanulmány/téma feldolgozását.
2.3 Oktatási módszertan
Laborgyakorlatok, előadások, szoftver bemutatók, rendelkezésre álló segédanyagok, tanulmány otthoni elkészítése.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Laborgyakorlatok témaköre |
1. | ArchiCAD oktatás |
2. | ArchiCAD oktatás |
3. | ArchiCAD oktatás |
4. | ArchiCAD Teamwork rendszer bemutatása |
5. | BIMcloud rendszer bemutatása |
6. | BIM360 |
7. | IFC formátum ismertetése |
8. | SAF formátum ismertetése, Structural Analytical Model létrehozása |
9. | Építész - tartószerkezeti tervező együttműködése ArchiCAD alapon |
10. | Szakági adatcsere, modell ellenőrzés, ütközésvizsgálat |
11. | Terv és dokumentum kezelés a tervezés és kivitelezés folyamatában |
12. | Parametrikus építészeti és szerkezeti modellezés Grasshopper alapon |
13. | Tervezőirodák |
14. | Részösszefoglalás, féléves feladat beadása |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
Előadások a tárgy oldalán megosztva. Ajánlott irodalom:
1. Zagorácz Márk – Szabó Beatrix: BIM-kézikönyv, Bevezetés az épületinformációs modellezésbe, Lechner Nonprofit Kft., 2019.
2. https://learn.graphisoft.com/
1. Zagorácz Márk – Szabó Beatrix: BIM-kézikönyv, Bevezetés az épületinformációs modellezésbe, Lechner Nonprofit Kft., 2019.
2. https://learn.graphisoft.com/
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben az előadókkal egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző teljesítményértékelés és egy házi feladat alapján történik.
- Az 50%-nál gyengébb zárthelyi dolgozat sikertelen.
- A féléves házifeladat elkészítése kötelező. Csak elfogadott házifeladattal lehet a tárgyat teljesíteni.
- A laboratóriumi gyakorlati foglalkozások összóraszámának harminc százalékát meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje nem szerezhető meg.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.5; B.1-B.5; C.2-C.3; D.1 |
1. házi feladat (részteljesítmény értékelés) | HF | A.1-A.5; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH | 70% |
HF | 30% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
- A féléves érdemjegy az eredményes zárthelyi és a félévközi házifeladat összegzett pontszáma alapján kerül kialakításra az alábbi táblázat szerint:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 74<=P<85 |
közepes (3) | 62<=P<74 |
elégséges (2) | 50<=P<62 |
elégtelen (1) | P<50 |
3.6 Javítás és pótlás
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe.
- A részteljesítmény-értékelés a beadási határidő után egy héttel pótlási díj ellenében újra leadható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
házifeladat elkészítése | 30 |
folyamatos készülés az órákra | 14×1 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 18 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév