Tantárgyi adatlap
Download PDFI. Subject Specification
1. Basic Data
1.1 Title
Szakági együttműködés BIM alapokon
1.2 Code
BMEEOTMA-M4
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type | Hours/week / (days) |
Lab | 2 |
1.5 Evaluation
Midterm grade
1.6 Credits
3
1.7 Coordinator
name | Dr. Hortobágyi Zsolt |
academic rank | Associate professor |
hortobagyi.zsolt@emk.bme.hu |
1.8 Department
Department of Structural Mechanics
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian
1.11 Curriculum requirements
-
1.12 Prerequisites
Párhuzamos előkövetelmény:
- BIM az építőiparban (BMEEOFTAM41)
1.13 Effective date
1 September 2020
2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tárgy célja áttekintést adni a BIM rendszemlélet alapján a szakágak közötti információ cseréról. Hogyan tudnak BIM alapú adatcserét folytatni a tervezésben résztvevők, hogyan tudják a változásokat lekövetni, hogyan jeleníthetők meg a tervezés folyamatában megjelenő új elemek, módosított elemek, esetleg a törölt elemek. Hogyan hajtható végre az ütközésvizsgálat, milyen buktatókkal bír. Részletesen ismertetjük, hogy milyen módon lehet az építészeti modellből tartószerkezeti modellt készíteni, és a két szakág közötti iterációs folyamatot a leggördülékenyebben véghez vinni. Ismertetjük a közös felhő alapú tárhely kezelését, melyre nem csak a BIM alapú állományok, hanem az attól független formátumú rajzi vagy szöveges állományok is feltölthető, megoszthatók. Áttekintést adunk a tervezők, a megrendelő, és a kivitelezők közötti informatikai megoldásokról, mely során a kivitelezés folyamata, a kivitelezési kooperációk, a tervek, dokumentumok kezelése, megosztása történik.
Kitérünk a paraméteres építészeti és tartószerkezeti modellek létrehozására, mellyel egyszerűen vizsgálhatóvá válnak a még koncepcionális elképzelések építészeti és tartószerkezeti hatásai.
Vendégelőadók elmondják valós projekteken szerzett saját tapasztalataikat a szakági együttműködés folyamatáról.
Kitérünk a paraméteres építészeti és tartószerkezeti modellek létrehozására, mellyel egyszerűen vizsgálhatóvá válnak a még koncepcionális elképzelések építészeti és tartószerkezeti hatásai.
Vendégelőadók elmondják valós projekteken szerzett saját tapasztalataikat a szakági együttműködés folyamatáról.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
- áttekintéssel rendelkezik a BIM alkalmazási területeiről,
- áttekintéssel rendelkezik a szakágak közötti adatcsere helyes végrehajtásáról,
- ismeri a BIM alapú munkavégzés működését,
- ismeri a BIM alapú tervezés technikai feltételeit, korlátait, lehetőségét és munkafolyamatát,
- ismeri a BIM-es szaknyelvet.
B. Skills
- értelmezni tudja a BIM folyamatokat, a résztvevők szerepét,
- szakszerűen kommunikál a BIM szaknyelv használatával,
- kiválasztja az adott BIM folyamathoz szükséges szoftvereket,
- értékeli és képes kiválasztani a BIM folyamatokhoz szükséges egyéb info-kommunikációs eszközöket.
- értékeli a BIM folyamatok hatékonyságát, megállapítja azok erőforrásigényét.
C. Attitudes
- elkötelezett a BIM rendszerek építőiparban történő felhasználásában,
- elkötelezett az energiatudatosság és a fenntarthatóság iránt,
- nyitott az új megoldások megismerése és alkalmazása tekintetében.
- Törekszik a szabatos szakmai kifejezések használatára.
D. Autonomy and Responsibility
- figyelemmel kíséri a szakterülettel kapcsolatos jogszabályi, technikai, technológiai és adminisztrációs változásokat,
- nyitottan fogadja a szakmailag megalapozott kritikai észrevételeket,
- önállóan elvégzi egy választott tanulmány/téma feldolgozását.
2.3 Methods
Laborgyakorlatok, előadások, szoftver bemutatók, rendelkezésre álló segédanyagok, tanulmány otthoni elkészítése.
2.4 Course outline
Hét | Laborgyakorlatok témaköre |
1. | ArchiCAD oktatás |
2. | ArchiCAD oktatás |
3. | ArchiCAD oktatás |
4. | ArchiCAD Teamwork rendszer bemutatása |
5. | BIMcloud rendszer bemutatása |
6. | BIM360 |
7. | IFC formátum ismertetése |
8. | SAF formátum ismertetése, Structural Analytical Model létrehozása |
9. | Építész - tartószerkezeti tervező együttműködése ArchiCAD alapon |
10. | Szakági adatcsere, modell ellenőrzés, ütközésvizsgálat |
11. | Terv és dokumentum kezelés a tervezés és kivitelezés folyamatában |
12. | Parametrikus építészeti és szerkezeti modellezés Grasshopper alapon |
13. | Tervezőirodák |
14. | Részösszefoglalás, féléves feladat beadása |
The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
Előadások a tárgy oldalán megosztva. Ajánlott irodalom:
1. Zagorácz Márk – Szabó Beatrix: BIM-kézikönyv, Bevezetés az épületinformációs modellezésbe, Lechner Nonprofit Kft., 2019.
2. https://learn.graphisoft.com/
1. Zagorácz Márk – Szabó Beatrix: BIM-kézikönyv, Bevezetés az épületinformációs modellezésbe, Lechner Nonprofit Kft., 2019.
2. https://learn.graphisoft.com/
2.6 Other information
2.7 Consultation
Konzultációs időpontok:
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben az előadókkal egyeztetve.
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév
II. Subject requirements
Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy összegző teljesítményértékelés és egy házi feladat alapján történik.
- Az 50%-nál gyengébb zárthelyi dolgozat sikertelen.
- A féléves házifeladat elkészítése kötelező. Csak elfogadott házifeladattal lehet a tárgyat teljesíteni.
- A laboratóriumi gyakorlati foglalkozások összóraszámának harminc százalékát meghaladó hiányzás esetén a tantárgy kreditje nem szerezhető meg.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH | A.1-A.5; B.1-B.5; C.2-C.3; D.1 |
1. házi feladat (részteljesítmény értékelés) | HF | A.1-A.5; B.1-B.5; C.1-C.4; D.1-D.3 |
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
Jele | Részarány |
ZH | 70% |
HF | 30% |
Összesen | 100% |
3.4 Requirements and validity of signature
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Grading system
- A féléves érdemjegy az eredményes zárthelyi és a félévközi házifeladat összegzett pontszáma alapján kerül kialakításra az alábbi táblázat szerint:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 74<=P<85 |
közepes (3) | 62<=P<74 |
elégséges (2) | 50<=P<62 |
elégtelen (1) | P<50 |
3.6 Retake and repeat
- Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés a pótlási időszakban – első alkalommal – díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredményt vesszük figyelembe.
- A részteljesítmény-értékelés a beadási határidő után egy héttel pótlási díj ellenében újra leadható.
3.7 Estimated workload
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
házifeladat elkészítése | 30 |
folyamatos készülés az órákra | 14×1 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 18 |
Összesen | 90 |
3.8 Effective date
1 September 2020
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév