Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Numerikus módszerek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTMK51_HU
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
| Típus | Óraszám / (nap) | 
| Laboratóriumi gyakorlat | 3 | 
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
| név | Dr Laky Piroska | 
| beosztás | Egyetemi docens | 
| laky.piroska@emk.bme.hu | 
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Általános- és Felsőgeodézia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szakon
Kötelező az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szakon
Kötelező a Földmérő- és térinformatikai mérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgatók megismerjék és készség szinten alkalmazzák a mérnöki matematikai feladatok, problémák számítógéppel történő numerikus megoldási lehetőségeit. A számítógépes gyakorlatokon ismertetésre kerülnek a legfontosabb numerikus módszerek alapjai, előnyei és hátrányai, alkalmazhatósági körük. A gyakorlatok során műszaki feladatok megoldására alkalmas matematikai környezet eljárásai és azok grafikus prezentációi kerülnek bemutatásra, lehetőség szerint építőmérnöki példákon keresztül. A tárgy további célja, hogy későbbi önálló kutató munkára is felkészítse a hallgatókat.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Birtokában van egy matematikai környezet készség szintű ismerete
- Ismeri az adott matematikai környezet alapvető parancsait, utasításait, ciklusokat, elágazásokat, grafikus megjelenítési lehetőségeket, szöveges adatok beolvasási, fájlba írási lehetőségeit
- Különbséget tud tenni a számítások hibái között
- Ismer lineáris egyenletrendszerek megoldására szolgáló módszereket
- Érti a nemlineáris egyenletrendszerek gyökkeresési eljárásait
- Tisztában van az interpolációs és regressziós módszerek közötti különbséggel
- Áttekintéssel rendelkezik egyes optimalizációs módszerekről
- Tájékozott különböző numerikus deriválás, integrálás eljárásokat illetően
- Ismeri a közönséges differenciál egyenletek kezdeti érték és peremfeladatainak néhány megoldási módszerét
B. Képesség
- Gyakorlottan képes egy matematikai környezetet mérnöki problémák megoldására használni
- Képes a felmerülő hibaüzeneteket értelmezni, azok alapján kijavítani hibákat.
- Hatékonyan használja a dokumentációt, segítségével megtalálja a számára szükséges parancsokat, értelmezi a parancsok által használt algoritmusokat, paramétereket
- Képes szöveges fájlok matematikai környezetbe történő beolvasására
- Rutinszerűen készít matematikai környezetben grafikonokat, azokat az elvárásoknak megfelelően paraméterezi
- Kiválasztja az adott feladat megoldásához leginkább alkalmas módszereket
- Képes mérési adatokra interpolációs vagy regressziós görbét/felületet illeszteni
- Gyakorlottan old meg lineáris és nemlineáris egyenletrendszereket
- Meg tud oldani feltétel nélküli és megkötéses optimalizációs feladatokat is, egy és több változós esetekben is.
- Képes egy adott probléma megoldása során numerikusan deriválni, integrálni
- Képes magasabb rendű differenciál egyenletet átalakítani elsőrendű egyenletrendszerré a numerikus megoldáshoz
- Meg tud oldani közönséges differenciálegyenleteket, kezdeti érték és peremérték feladat esetén is, egy és kétváltozós esetekben is
C. Attitűd
- Törekszik a megoldás során a leghatékonyabb algoritmust kiválasztani
- Fogékony az egyszerű és hatékony programkódok iránt,
- Igyekszik megfelelő módon, mások számára is érthetően dokumentálni, kommentekkel ellátni a programkódot
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi el a házi feladatként kijelölt probléma megoldását
- Nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket, ezeket elfogadja és beépíti további feladat végzésébe
- Önállóan utánanéz a feladatok megoldásához szükséges parancsok használatának a dokumentációban
2.3 Oktatási módszertan
Előadások és számítógépes gyakorlatok, konzultációk.
2.4 Részletes tárgyprogram
| Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre | 
| 1. | Matematikai környezet alapjainak megismerése, ciklusok, elágazások | 
| 2. | Adatok beolvasása, kiírása fájlba, grafika | 
| 3. | Számítások hibái | 
| 4. | Lineáris egyenletrendszerek | 
| 5. | Nemlineáris egyenletrendszerek | 
| 6. | Regresszió | 
| 7. | Interpoláció | 
| 8. | Részösszefoglalás | 
| 9. | Numerikus deriválás | 
| 10. | Numerikus integrálás | 
| 11. | Optimalizáció | 
| 12. | Közönséges differenciál egyenletek I. (kezdeti érték feladatok) | 
| 13. | Közönséges differenciál egyenletek II. (peremérték feladatok) | 
| 14. | Részösszefoglalás | 
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Könyvek, online anyagok:
- Laky Piroska (2020): Numerikus módszerek építőmérnököknek Matlab-bal, Akadémiai Kiadó, ISBN: 978 963 454 506 4, DOI: 10.1556/9789634545064, URL: https://mersz.hu/kiadvany/703
- Matlab dokumentáció - https://www.mathworks.com/help/matlab/
- Todd Young and Martin J. Mohlenkamp (2017): Introduction to Numerical Methods and Matlab Programming for Engineers, Department of Mathematics, Ohio University, July 24, 2018, (Creative Commons Attribution-Non Commercial-Share Alike 4.0 International License), http://www.ohiouniversityfaculty.com/youngt/IntNumMeth/book.pdf
- Faragó István, Horváth Róbert (2011): Numerikus módszerek, http://www.tankonyvtar.hu/hu/tartalom/tamop425/0027_2A_Farago-Horvath_Numerikus_modszerek/adatok.html
2.6 Egyéb tudnivalók
Órai munka során megengedett a saját laptop használata, a gyakorlaton használt szoftverek megléte esetén
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy a tantárgy oktatóival e-mail-ben egyeztetve
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy a tantárgy oktatóival e-mail-ben egyeztetve
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése házi feladatok és két évközi számítógépes teljesítménymérés alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények | 
| Gyakorló feladatok (kis házi feladatok, részteljesítmény értékelés) | F | A.1-A.9; B.1-B.12; C.1-C.3; D.1-D.3 | 
| 1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.6; B.1-B.8; C.1-C.3 | 
| 2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.6-A.9; B.1-B.12; C.1-C.3 | 
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
| Jele | Részarány | 
| F | 30% | 
| ZH1 | 35% | 
| ZH2 | 35% | 
| Összesen | 100% | 
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
| Érdemjegy | Pontszám (P) | 
| jeles (5) | 86<=P | 
| jó (4) | 73<=P<86 | 
| közepes (3) | 60<=P<73 | 
| elégséges (2) | 50<=P<60 | 
| elégtelen (1) | P<50 | 
3.6 Javítás és pótlás
- Mindkét zárthelyit egyszer lehet pótolni/javítani a részletes féléves ütemtervben megadott időpontokban. Az utoljára megírt dolgozat eredménye számít.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Tevékenység | Óra/félév | 
| részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 | 
| félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×1=14 | 
| felkészülés a teljesítményértékelésre | 2×24=48 | 
| gyakorló feladatok elkészítése | 16 | 
| Összesen | 120 | 
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes: