Tantárgyi adatlap

Download PDF

I. Subject Specification

1. Basic Data
1.1 Title
Talajmechanika
1.2 Code
BMEEOGMAT42
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type Hours/week / (days)
Lecture 2
Seminar 2
Consultation 2
1.5 Evaluation
Midterm grade
1.6 Credits
4
1.7 Coordinator
name Dr. Rémai Zsolt
academic rank Assistant professor
email remai.zsolt@emk.bme.hu
1.8 Department
Department of Engineering Geology and Geotechnics
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian and english
1.11 Curriculum requirements
Compulsory in the Civil Engineering (BSc) programme
1.12 Prerequisites
Erős előkövetelmény:
  • Geológia (BMEEOGMAT41)
  • Elemi szilárdságtan (BMEEOTMAT42)
1.13 Effective date
5 February 2020

2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tantárgya célja, hogy a hallgató elsajátítsa a geotechnika alapvető elemeit; megismerje a talajok eredetét, a talajfeltárás és talajminták típusait, a talajok összetételét (alkotórészek térfogati arányai), osztályozását (szemeloszlási görbe, konzisztencia határok) és tömöríthetőségét. Ezen túlmenően képes legyen számítani a talajokban ébredő feszültségeket (statikus eset és vízáramlás esete), a talajvíz áramlását gravitációs erő hatására (Darcy törvénye, vízáteresztőképességi együttható, potenciál áramlás törvénye), valamint megismerje a talajok összenyomódásának összefüggéseit (összenyomódás okai, fajtái, elsődleges konszolidáció, másodlagos összenyomódás) és a talajok nyírószilárdságát (Mohr-Coulomb törési feltétel, nyírószilárdsági paraméterek meghatározása).
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
  1. ismeri a talajok fázisos összetételét,
  2. ismeri a talajazonosítási módszereket, és a vonatkozó laboratóriumi vizsgálatokat,
  3. ismeri a talajokban történő vízmozgás alapösszefüggéseit,
  4. ismeri a talajok alakváltozási jellemzőit,
  5. ismeri a talajok nyírószilárdsági paramétereit,
B. Skills
  1. képes az alapvető talajmechanikai laboratóriumi vizsgálatok értékelésére,
  2. képes a laboratóriumi eredmények alapján történő talajazonosításra,
  3. képes egyszerűbb egydimenziós vízmozgási problémák megoldására,
  4. képes a talajok összenyomódásának számítására egyszerűbb problémák esetén,
  5. képes a talajok nyírószilárdsági paramétereinek meghatározására,
C. Attitudes
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. törekszik a geotechnikai problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
  4. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
D. Autonomy and Responsibility
  1. önállóan végzi a geotechnikai feladatok és problémák végiggondolását és megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Methods
Előadások, számítási és laborgyakorlatok, kommunikáció írásban.
2.4 Course outline
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Talajok fázisos összetétele.
2. Térfogati és tömegjellemzők meghatározása.
3. Szemcsés talajok azonosítási vizsgálatai és módszerei.
4. Kötött talajok azonosítási vizsgálatai és módszerei.
5. Függőleges feszültségek meghatározása talajokban, statikus esetben.
6. Talajokban történő vízmozgás alapösszefüggései.
7. Függőleges feszültségek meghatározása talajokban, vízmozgás esetén.
8. Talajok áteresztőképességi együtthatójának laboratóriumi meghatározása.
9. Talajok alakváltozási jellemzői, kompressziós feszültségállapot fogalma.
10. Talajok összenyomódásának időbelisége, elsődleges konszolidáció elmélete.
11. Talajok alakváltozási jellemzőinek laboratóriumi vizsgálata.
12. Talajok nyírószilárdsága, Mohr-Coulomb törési feltétel.
13. Talajok nyírószilárdsági paramétereinek laboratóriumi meghatározása.
14. Összefoglalás, áttekintés

The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
a) Jegyzetek:
  1. Kabai I.: Geotechnika. Egyetemi jegyzet, Műegyetemi Kiadó
b) Letölthető anyagok:
  1. Elektronikus jegyzet: Előadásdiák
  2. Példatár, feladatgyűjtemény: Pusztai József – Rémai Zsolt: Gyakorlati útmutató
  3. Gyakorló feladatok, amelyek tartalmazzák a részletes megoldásokat.
2.6 Other information
2.7 Consultation

a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy

előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: mahler.andras@epito.bme.hu

This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév

II. Subject requirements

Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2 pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése kettő zárthelyi dolgozat és négy ED (ellenőrző dolgozat) alapján történik. A félévi követelmények maximális teljesítéséhez a két zárthelyi dolgozat önmagában elegendő. Lehetőség van a félév végső eredményének - a zárthelyi dolgozatok pótlási lehetőségein túl történő - javítására az előadások keretében sorra kerülő négy ED (ellenőrző dolgozat) bármelyikének vagy mindegyikének teljes vagy részleges teljesítésével.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH1A.1-A.2-A.3; B.1-B.2-B.3;C.1-C.4; D.1-D.3
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés)ZH2A.3-A.4-A.5; B.3-B.4-B.5; C.1-C.4; D.1-D.3

The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
JeleRészarány
ZH150%
ZH250%
Összesen100%

Az ellenőrző dolgozatok (ED) eredménye (pontszámainak összege [max: 20]) vagy részeredménye nem szükséges feltétele a félévi teljesítésnek. Az ED-k eredménye (elért pontszámainak összege) "bónuszként" hozzáadódik a zárthelyi dolgozatok eredményeihez (összes pontszámához [max. 100]). Az előadásokhoz kapcsolódó ellenőrző dolgozatokon (ED) történő részvétel tehát lehetőséget ad a zárthelyi dolgozatokon elért eredmény és ezáltal a félévi eredmény (érdemjegy) javítására. Az ellenőrző dolgozatok (ED) eredményeinek figyelembevételére csak a zárthelyikre vonatkozó, egyenkénti eredményességi minimum feltétel (zárthelyinként elérendő min. 25 pont) teljesülése esetén van mód.

3.4 Requirements and validity of signature
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Grading system

A zárthelyi dolgozatok értékelése pontozás alapján történik, azokra külön érdemjegy nem kapható. A zárthelyi dolgozat akkor számít teljesítettnek, ha az arra kapott pontszám eléri az adott zárthelyi dolgozatra kapható maximális pontszám (50 pont) legalább 50%-t (25 pont).

A félévi érdemjegy megállapítása a 2 db zárthelyi dolgozat, valamint az egyes (nem kötelező jellegű és nem pótolható) ellenőrző dolgozatok (ED) darabonkénti pontszámának összege alapján a következőképpen történik, ha az előző minimumfeltétel teljesült.

Félévi érdemjegyPontszám (P)
jeles (5)91<=P
jó (4)78,0<=P<91
közepes (3)65,0<=P<78,0
elégséges (2)50,0<=P<65,0
elégtelen (1)P<50,0
3.6 Retake and repeat
A 2 db zárthelyi dolgozat egyszeri egyenkénti pótlása lehetséges. Második pótlás – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett –legfeljebb 1db zárthelyiből lehetséges.

Az egyébként teljesítettnek minősülő (legalább 25 pontot elért eredményű) zárthelyi dolgozat - javító célú - pótlása esetén a pótlási feladatsor kézhezvételekor a korábban elért pontszám automatikusan elveszik. Ugyancsak ez történik, ha a korábbi sikeres zárthelyi vagy pótzárthelyi dolgozat - javító szándékú - második pótlására kerül sor.

Az ED nem pótolható.

3.7 Estimated workload
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×4=56
félévközi készülés a gyakorlatokra14×2=28
felkészülés a teljesítményértékelésekre2×9=18
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása18
Összesen120
3.8 Effective date
5 February 2024
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév