Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Építőanyagok – Rekonstrukciós építés anyagai
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOEMQ801
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 2
Laboratóriumi gyakorlat 1
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Nemes Rita
beosztás Egyetemi docens
email nemes.rita@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Építőanyagok és Magasépítés Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Nem az építőmérnöki program része
1.12 Előkövetelmények

Építőanyagok 1. (BMEEOEMA301)

1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2024. február 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések

Az korábban megismert építőanyagok jellemzőinek pontosítása, kibővítése.

Tartósság, fenntarthatóság, felújíthatóság műszaki követelményei.

Épületdignosztikai alapismeretek. Utólagos megerősítések és szigetelések anyagai.

Önálló anyagértékelés, épület állapotfelmérés (házi feladatok).

2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. 1. ismeri az alapvető anyagtani fogalmakat,

    2. ismeri az építőanyagok alapvető tulajdonságait és azok vizsgálati módszereit,

    3. áttekintéssel rendelkezik a fémek, a beton, a kerámiák, a fa, az üveg és a műanyagok területein,

    4. tájékozott az építőanyagok területén,

    5. ismeri az adott szerkezetek, ill. szerkezeti elemekhez alkalmazható építőanyagokat és kiválasztásuk lehetséges szempontjait és módjait.

B. Képesség
  1. 1. használja és tudja értelmezni a megfelelő anyagtani jelöléseket,

    2. rutinszerűen tudja értelmezni és összehasonlítani az anyagok alapvető jellemzőit,

    3. kiválasztja a (tantárgy témakörének megfelelő) szerkezethez megfelelő építőanyagot,

    4. lényegre törően, a terminológia helyes használatával képes ismertetni szóban és írásban a tantárgy

    bármely témakörét,

    5. képes az elméleti ismeretek kritikus és átgondolt alkalmazására adott feladat elkészítésekor

C. Attitűd
  1. 1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval,

    2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti kommunikációs készségét, tudását és szakmai szókincsét,

    3. törekszik pontos terminológia használatára,

    4. otthoni feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán készült

    5. jegyzőkönyvek, katalógusok, a megfelelő online források beazonosítása).

D. Önállóság és felelősség
  1. 1. önállóan végzi el egy épületdiagnosztikához szükséges feladatokat,

    2. munkáját érő megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe,

    3. egyes helyzetekben – pl. laborgyakorlati órákon- együttműködik hallgatótársaival a feladatok

    megoldásában,

    4. aktívan részt vesz szakmai vitában, véleményét indoklással együtt fejti ki.

2.3 Oktatási módszertan

Előadások, laborgyakorlatok, szakmai bemutató, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített feladatok.

2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.

A szerkezeti anyagok megválasztásának szempontjai, tartóssági tulajdonságok. Házi feladat 1. kiadása (Kisszakértés)

2.

Az épületdiagnosztika anyagtani vonatkozásai.

Diagnosztika, fémek korróziója, helyszíni roncsolásmentes vizsgálatok.

3.

Fémek vizsgálata, korróziója.

4.

Falszerkezetek anyagainak jellemzői. Átnedvesedett falazatok, kivirágzást okozó sók.

Felületvédelem, festékek, hidrofóbizáló anyagok.

5.Fakárosítók, faanyagvédelem.
6.

Kőzetdiagnosztika

Kőzetdiagnosztika gyakorlat

Házi feladat 2. kiadása (Kődiagnosztika)

7.

Vázlattervi hét (nincs kontaktóra)

8.

Betontechnológiai ismeretek. Vasbeton korrózió, javítás, védelem.

Frissbeton, öntömörödő beton, adalékszerek, konzisztencia.

9.

Teherhordó szerkezetek utólagos megerősítésnek anyagai. Szálerősített polimerek.

(Házi feladat 1. beadása)

10.

Utólagos hőszigetelések.

Hő és vízszigetelő anyagok, tűzállóság.

11.

Utólagos vízszigetelések, injektálás.

(Házi feladat 2. beadása)

12.

Festékek, felületvédő anyagok, felülettisztítás, antigraffiti védelem. Szabadtéri falfelületek biológiai szennyeződése.

A frissbeton gyakorlaton készített próbatestek vizsgálata, jegyzőkönyvezése.

13.

Kőfelújítás, restaurálás anyagtani kérdései.

14.Feldolgozási hét (nincs kontaktóra)

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok

Előadásfóliák emlékeztetői

Gyakorlati segédletek

Moodle gyakorló feladatok.

2.6 Egyéb tudnivalók

Házi feladatként minden hallgatónak eredeti (saját) munkát kell beadnia. A másolás, csalás, plagizálás semmilyen formában nem elfogadott. Akik megsértik a BME TVSZ vonatkozó előírásait elégtelen (1) végső érdemjegyet szereznek, pótlási lehetőséggel nem rendelkeznek és a tantárgyat nem adhatják le, továbbá tettüket a Dékáni Hivatalnak jelentik.

2.7 Konzultációs lehetőségek

E-mail-es egyeztetést követően.

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok

A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ellenőrző dolgozat, egy zárthelyi dolgozat valamint egy házi feladat alapján történik.

3.2 Teljesítményértékelési módszerek

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.

Teljesítményértékelés neve (típus)

1 db házi feladat (folyamatos

részteljesítmény-értékelés)

1 db házi feladat (folyamatos

részteljesítmény-értékelés)

Aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés)

Írásbeli és szóbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés)

Jele

HF1

HF2

A

V

Értékelt tanulási eredmények

A.1-A.5; B.1-B.5; C.3-C.4; D.1-D.2

A.1-A.5; B.1-B.5; C.3-C.4; D.1-D.2

C.1, C.2

A.1-A.4; B.1-B.2, B.4; C.3


A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben

Jele

Részarány

HF1

30%

HF2

20%

A

0%

Szorgalmi időszakban összesen

50%

V

50%

Összesen

100%

3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége

Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban összesen megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató minden részfeladat esetén külön-külön. Aki aláírással nem vizsgakurzust vesz fel, annak a számonkéréseket újra teljesítenie kell. Az újonnan szerzett eredmények felülírják a korábbi eredményeket. A tantárgyból korábban szerzett, a vizsgaérdemjegy megállapításnál figyelembe vehető félévközi eredmények 4 félévig visszamenőleg fogadhatók el.

3.5 Érdemjegy megállapítása
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)85<=P
jó (4)74<=P<80% (74pt)
közepes (3)

62<=P<70% (62pt)

elégséges (2)

50<=P<60% (50pt)

elégtelen (1)

P<50%

3.6 Javítás és pótlás

1)  A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be.

2) A határidőre beadott házi feladat a szorgalmi időszak utolsó napjáig díjmentesen javítható.

3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka

Tevékenység

Óra/félév

részvétel a kontakt tanórákon (előadás)

12×2=24

részvétel a kontakt tanórákon (laborgyakorlat)

6x2=12

házi feladat elkészítése

6x2=12

kijelölt tananyag önálló elsajátítása

24

vizsgafelkészülés

18

Összesen

90

3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2023. október 10.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2023/2024 II. félév