Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Építmény-információs rendszerek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTA-M2
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Laboratóriumi gyakorlat | 4 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Somogyi József Árpád |
beosztás | Egyetemi docens |
somogyi.arpad@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Építmény-információs modellezés és menedzsment specializációján
1.12 Előkövetelmények
Párhuzamos előkövetelmény:
- Építmény-információs modellezés és menedzsment (BMEEOFTA-M1)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja alapvető áttekintést adni a BIM rendszerek felépítéséről, és azok alkalmazási területeiről. A hallgatók a gyakorlatokon elsajátíthatják azokat a modellezési megoldásokat és hozzájuk tartozó parancsokat, amelyek lehetővé teszik a BIM rendszerek létrehozását. A kurzus során külön tárgyalásra kerülnek a tervek publikálása, konszignációk készítése, az ütközésvizsgálatok, energetikai számítások, idő- és térbeli kimutatások végrehajtásának lehetőségei. A tárgy során bemutatásra kerülnek a BIM rendszerek alkalmazási lehetőségei a különféle építőmérnöki feladatok kapcsán, a szerkezettervezés, az infrastruktúra, illetve a geoinformatika területein. A tárgy célja, hogy a hallgatók átlássák a BIM rendszerek funkcióit, lehetőségeit és az általuk kiszolgált alkalmazásokat.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- Ismeri az építmény-információs modellezés és menedzsment szemléletének alapvető építőmérnöki vonatkozásait.
- Áttekintéssel rendelkezik a BIM rendszerek főbb alkalmazási területeiről.
- Ismeri a BIM rendszerek felépülésének általános kialakítási elvét.
- Ismeri a BIM környezetek főbb modellezési lehetőségeit.
- Ismeri a BIM rendszerekben elérhető megírások és jelölések rendszerét.
- Ismeri a BIM rendszerek publikálási lehetőségeit.
- Ismeri a BIM rendszerekben elérhető kimutatási lehetőségeket.
- Ismeri a BIM rendszerekben elérhető elemzési funkciókat.
- Tisztában van a BIM rendszerek határaival, korlátaival.
B. Képesség
- Képes alapvető modellezési lépeseket alkalmazva építőmérnöki objektumok megalkotására.
- Képes egyszerű parametrikus objektumokat létrehozni.
- Képes a különböző szakágakhoz kacsolódó információkat fogadni és beépíteni egy egységes modellbe.
- Képes síkbeli tervanyagok előállítására.
- Képes projekt szinten átlátni a BIM modellezési feladatokat.
- Képes csapatmunkában BIM feladatokat megoldani.
C. Attitűd
- Törekszik pontos szerkesztések és hibátlan modellek készítésére.
- Nyitott a BIM rendszerek adta lehetőségek elsajátítására
D. Önállóság és felelősség
- Önállóan végzi el az órai munkaként kijelölt feladatok megvalósítását.
- Munkáját érő oktatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe.
2.3 Oktatási módszertan
Számítógépes laboratóriumi gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban. Teljesítményértékelés önállóan végrehajtott házifeladatokon keresztül, folyamatos feladatbemutatás keretében
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | BIM környezet bemutatása, alapvető beállítások, és modellezési lehetőségek. |
2. | Egyszerű szilárdtestektől az építményt felépítő építészeti elemek bemutatása és lehetőségei |
3. | Családelemszerkesztés és modellezés acél szerkezetekkel, kapcsolatok |
4. | Vasbetonszerkezetek alkalmazása, vasalás, filterek és kimutatások alkalmazása (vasalás kigyűjtés) |
5. | Publikáció előkészítése, megírások, megjelenítések, részletrajzok, renderelések, 2D-s tervdokumentáció előállítása, IFC kimenet |
6. | Konzultáció önálló laborgyakorlat keretében |
7. | Mennyiségszámítás, költségvetéskészítés. |
8. | Parametrikus tervezés |
9. | BIM megoldások építészeti környezetben. |
10. | BIM megoldások építészeti környezetben. |
11. | Konzultáció önálló laborgyakorlat keretében |
12. | BIM megoldások építészeti környezetben. |
13. | BIM megoldások építészeti környezetben. |
14. | Feladatbeadás, az elvégzett munka bemutatása előadás keretében |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Jegyzetek:
- Zagorácz Márk – Szabó Beatrix: BIM-kézikönyv, Bevezetés az épületinformációs modellezésbe, Lechner Nonprofit Kft., 2019.
- Revit felhasználói kézikönyv: http://help.autodesk.com/view/RVT/2020/ENU/?guid=Revit_API_Revit_API_Developers_Guide_Introduction_Getting_Started_Welcome_to_the_Revit_Platform_API_User_Manual_html
- ArchiCAD oktatóanyagok: https://www.graphisoft.hu/oktatas/oktatoanyagok/
2.6 Egyéb tudnivalók
A gyakorlatokon az oktató engedélyével saját laptop használható.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Az érintett tanszékek honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben a gyakorlatvezetőkkel egyeztetve.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése négy házi feladat alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. házi feladat (részteljesítmény értékelés) - modellezés | HF1 | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.2; D.1-D.2 |
2. házi feladat (részteljesítmény értékelés) - modellezés | HF2 | A.1-A.9; B.1-B.6; C.1-C.2; D.1-D.2 |
3. házi feladat (részteljesítmény értékelés) - dokumentálás | HF3 | A.1-A.9; B.1-B.6; C.1-C.2; D.1-D.2 |
Ellenőrző dolgozat (részteljesítmény értékelés) | ED | A.1-A.9; B.1-B.6; C.1-C.2; D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF1 | 10% |
HF2 | 10% |
HF3 | 60% |
ED | 20% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az érdemjegy megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban teljesítendő házi feladatok mindegyikét legalább elégséges szinten teljesítse a hallgató. A végső érdemjegyet a 3.3. pont szerinti súlyozás alapján számított pontszám szerint kerül kialakításra az alábbi táblázat szerint:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 90<=P |
jó (4) | 80<=P<90% |
közepes (3) | 70<=P<80% |
elégséges (2) | 50<=P<70% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
Ha a részletes ütemtervben megadott részhatáridőkig beadott házi feladat eredménye nem éri el az elégséges szintet, akkor a házi feladat késedelmi díj megfizetése mellett - a részletes ütemtervben megadott javítási időpontig javítható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×4=56 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×1=14 |
házi feladatok elkészítése (HF1, HF2, HF3) | 40+30+30=100 |
felkészülés a záró előadásra (EA) | 10 |
Összesen | 180 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak