Tantárgyi adatlap
Download PDFI. Subject Specification
1. Basic Data
1.1 Title
Tartószerkezetek méretezésének alapjai
1.2 Code
BMEEOHSAT41
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type | Hours/week / (days) |
Lecture | 2 |
1.5 Evaluation
Midterm grade
1.6 Credits
3
1.7 Coordinator
name | Dr. Kövesdi Balázs |
academic rank | Associate professor |
kovesdi.balazs@emk.bme.hu |
1.8 Department
Department of Structural Engineering
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian and english
1.11 Curriculum requirements
Compulsory in the Civil Engineering (BSc) programme
1.12 Prerequisites
Erős előkövetelmény:
- A statika és dinamika alapjai (BMEEOTMAT41)
- Általános szilárdságtan (BMEEOTMAS41)
1.13 Effective date
1 September 2022
2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tantárgya célja, hogy a hallgató megismerje a mérnöki tervezés folyamatát, a szerkezettervező szerepét. Elsajátítsa a méretezés módszereit, méretezéselméleti alapokat. Képessé váljon a tartószerkezetet terhelő hatások megadására, a mértékadó terhek meghatározására a parciális tényezők módszerének alkalmazásával. Megismerje a teherbírási és használhatósági határállapotokban elvégzendő vizsgálatokat, közelítő és „pontos” módszereket sajátítson el alapvető tervezési és ellenőrzési feladatok elvégzésére. Áttekintő képe alakuljon ki a tartószerkezet (anyag és forma) kiválasztásának elveiről (támaszvonal, térbeli és hierarchikus tartószerkezetek).
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
- Ismeri a kapcsolódó szakágakat
- Ismeri a tartószerkezetre ható terhek fajtáit, és meghatározásának módjait
- Ismeri a parciális biztonsági tényezők módszerét
- Ismeri a teherbírási és használhatósági határállapotban elvégzendő vizsgálatokat
- Ismeri az anyagi és geometriai nemlinearitás fogalmát
- Ismeri a tervezés és ellenőrzés alapvető lépéseit
- Ismeri a főbb szerkezeti elemek tönkremeneteli módjait
- Ismeri a kazánképletet, a támaszvonal fogalmát, térbeli tartószerkezetek teherviselését
B. Skills
- Képes a valós szerkezetek statikai modelljének előállítására
- Képes a szerkezetre ható terhek meghatározására EC szerint
- Képes a terhek mértékadó elhelyezésére és a mértékadó teherkombinációk meghatározására
- Képes a tartószerkezeten végigkövetni a vízszintes és függőleges teherátadás útját, és a terhekből származó maximális igénybevételeket statikailag határozott szerkezeteken meghatározni
- Képes alapvető ellenőrzési vagy tervezési feladatok elvégzésére teherbírási és használhatósági határállapotban
- Képes rendezett, követhető tartószerkezeti számítások elkészítésére
- Képes számításai alapfeltevéseinek, eredményeink rajzi kifejezésére, összefoglalására is
C. Attitudes
- Együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival
- A tanórák közös információ feldolgozását aktív közreműködésével támogatja
- Folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását
- Felhasználja, szükség esetén átismételi előtanulmányi ismereteit
- Nyitott az információtechnológiai eszközök használatára
- Mérnöki szemléletmód kialakítására törekszik valós tartószerkezetek megismerésérén keresztül
- Törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra
D. Autonomy and Responsibility
- Önállóan képes tartószerkezetek modellezésére, teherviselésének végiggondolására
- Önállóan végzi egyszerű tervezési és ellenőrzési feladatok számítását
- Önállóan képes adott forrású tervezési segédletek alkalmazására
- Önállóan képes tartószerkezeti kérdésekben véleményt alkotni, és ezt társaival megvitatni
- Gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza
2.3 Methods
Előadások, számítási példák házi feladatokon keresztül, kommunikáció írásban (fórum) és szóban (közös konzultáció), IT eszközök és technikák használata (órai szavazás, gyűjtőmunkák adatbázisokban, online házi feladat), opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
2.4 Course outline
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1-2 | Bevezetés, tartószerkezetek modellezése, a tervezés folyamata. Szerkezeti forma. Anyag és formaválasztás. Statikai váz |
3-5 | A méretezés valószínűségelméleti alapjai, parciális (biztonsági) tényezők módszere, mértékadó terhelés. Terhek |
6-7 | Anyagtörvények. Lineáris és nemlineáris számítás, rugalmas és képlékeny számítás. Szuperpozíció |
9-11 | Gerendák és oszlopok. Szerkezet méretezése vízszintes terhekre |
12-13 | Nyomásvonal, boltozatok. Térbeli tartószerkezetek |
14 | Tartószerkezetek osztályozása. Építési katasztrófák tanulságai |
The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
a) Tankönyv:
- Kötelező: Kollár L.P.: Tartószerkezetek tervezésének és méretezésének alapjai, 2015.
- Ajánlott: Visnovitz Gy. Erdélyi T. Kollár LP.: Terhek és hatások (Tervezés az Eurocode alapján) 2015.
- Online feladatgyűjtemény, videóanyagok a tárgy honlapján
2.6 Other information
1. A gyakorló feladatok rövid példákat tartalmaznak, melyek a zárthelyi felkészítést célozzák.
2. A házi feladatok számítási és/vagy a tananyag gyűjtőmunkát követő önállófeldolgozását igénylő feladatokat tartalmaznak.
3. A házi feladat 3-4 fős csoportmunkában készítendő. A csoportmunka során a hallgatók tetszőleges forrású segédanyagot használhatnak, de kizárólag a csoport tagjai vehetnek részt a feladatmegoldásban.
4. A félév során minden számítási feladatot kézi számítással kell végezni, számítógépes program (pl. MATHCAD) nem használható, így jobban modellezi a zh-t felkészüléskor.
5. Az írásos feladatoknál (zh., hf.) a képleteket, majd a behelyettesítéseket és a végeredményt (mértékegységgel) kell megadni.
6. Aki az első két zh-val már teljesítette a zárthelyik átlagának minimumkövetelményét, a harmadik zh. 50% feletti megírásával többletpontokat szerezhet.
7. Minden hallgatónak eredeti (saját) munkát kell beadnia. A másolás, csalás, plagizálás semmilyen formában nem elfogadott. Akik megsértik a BME TVSZ vonatkozó előírásait elégtelen(1) végső érdemjegyet szereznek, pótlási lehetőséggel nem rendelkeznek és a tantárgyat nem adhatják le, továbbá tettüket a Dékáni Hivatalnak jelentik. A csalás és a plagizálás definíciója a TVSZ-ben megtalálható.
2. A házi feladatok számítási és/vagy a tananyag gyűjtőmunkát követő önállófeldolgozását igénylő feladatokat tartalmaznak.
3. A házi feladat 3-4 fős csoportmunkában készítendő. A csoportmunka során a hallgatók tetszőleges forrású segédanyagot használhatnak, de kizárólag a csoport tagjai vehetnek részt a feladatmegoldásban.
4. A félév során minden számítási feladatot kézi számítással kell végezni, számítógépes program (pl. MATHCAD) nem használható, így jobban modellezi a zh-t felkészüléskor.
5. Az írásos feladatoknál (zh., hf.) a képleteket, majd a behelyettesítéseket és a végeredményt (mértékegységgel) kell megadni.
6. Aki az első két zh-val már teljesítette a zárthelyik átlagának minimumkövetelményét, a harmadik zh. 50% feletti megírásával többletpontokat szerezhet.
7. Minden hallgatónak eredeti (saját) munkát kell beadnia. A másolás, csalás, plagizálás semmilyen formában nem elfogadott. Akik megsértik a BME TVSZ vonatkozó előírásait elégtelen(1) végső érdemjegyet szereznek, pótlási lehetőséggel nem rendelkeznek és a tantárgyat nem adhatják le, továbbá tettüket a Dékáni Hivatalnak jelentik. A csalás és a plagizálás definíciója a TVSZ-ben megtalálható.
2.7 Consultation
1. Online konzultáció a tanszék honlapján megadottak szerint az oktatók konzultációs időpontjaiban.
2. Online konzultáció a hallgatói fórumon.
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév
II. Subject requirements
Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése a három zárthelyi dolgozat, két házi feladat, valamint az előadáson tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.4; B.1-B.4, B.6-B.7; C.1; D.1-D.5 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.5-A.7; B.5-B.7; C.1, C.4; D.1-D.5 |
3. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH3 | A.1-A.8; B.1-B.7; C.1; D.1-D.5 |
1. házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1 | A.2, A.6; B.1-B.4; C.1, C.3-C.6; D.1, D.4-D.5 |
2. házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF2 | A.4, A.7-A.8; C.1, C.3-C.6; D.4-D.5 |
aktív részvétel és fakultatív feladatok (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | A | C.1-C.2, C.5 |
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
Jele | Részarány |
ZH1-ZH3 | 80% |
HF1 | 10% |
HF2 | 10% |
többletpontok 3. zárthelyi sikeres (≥50%) megírásából | (max 8%) |
Összesen | 100% |
3.4 Requirements and validity of signature
- a tárgyfelvétel feltételeinek teljesítése,
- az előadásokon 70%-os részvétel,
- a házi feladatok megfelelő szintűnek értékelt beadása
- a zárthelyik pontszámára vonatkozó minimumkövetelmény teljesítése
- legalább 50 pont szerzése a félév folyamán (3.3. pont).
3.5 Grading system
Összesen 100 pont (100%), többletpontokkal (3. zárthelyi) 108 pont szerezhető. A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
- a tárgy teljesítésének feltétele, hogy a hallgató a három zárthelyi közül a két jobbik zárthelyin 50-50%, vagy annál jobb eredményt érjen el.
- a félévközi eredményt a két legjobb zárthelyi eredménye + házi feladat pontszámok + többletpontok alapján számítjuk.
- a csoportos számonkérések (házi feladatok) során a csoport a feladatokra közös pontszámot kap, melyet a tagok között a munkavégzés arányában oszt szét. A pontszám megszerzéséhez a csoportnak a munkavégzés arányáról egyetértően nyilatkoznia kell.
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 75<=P<85% |
közepes (3) | 65<=P<75% |
elégséges (2) | 50<=P<65% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Retake and repeat
1. Az egyes félévközi összegzőteljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért egyenkénti pótlásuk nem lehetséges.
2. A házi feladatok késedelmesen a tantárgykövetelményben megjelölt pótlási időpontig (max. 1 hét késéssel) beadhatók.
3. Nem élhet a hallgató a pótlás lehetőségével, ha nem teljesítette a 3.4 pontban előírt jelenléti követelményeket.
2. A házi feladatok késedelmesen a tantárgykövetelményben megjelölt pótlási időpontig (max. 1 hét késéssel) beadhatók.
3. Nem élhet a hallgató a pótlás lehetőségével, ha nem teljesítette a 3.4 pontban előírt jelenléti követelményeket.
3.7 Estimated workload
Tevékenység | Óra/félév |
Elméleti tananyag tanórán kívüli előzetes megtekintése | 14×0,5=7 |
részvétel a kontakt tanórákon (interaktív gyakorlati tartalommal, csoportmunkával, konzultációval) | 14×2=28 |
Konzultáció (online konzultáció, zh felkészítő) | 14×1=14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 3×8=24 |
házi feladat elkészítése | 9 |
gyakorló feladatok kidolgozása | 8 |
Összesen | 90 |
3.8 Effective date
1 September 2024
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév