Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 1 |
Laboratóriumi gyakorlat | 1 |
név | Dr. Nemes Rita |
beosztás | Egyetemi docens |
nemes.rita@emk.bme.hu |
Építőanyagok 1. (BMEEOEMA301)
A korábban megismert építőanyagok jellemzőinek pontosítása, kiegészítése.
Burkolatok, látszó felületek, műszaki és esztétikai kérdései.
Tartósság, fenntarthatóság, újrahasznosítás kapcsolata.
Új anyagok használátanak önálló értékelése, prezentáció (házi feladat).
Különleges betonok lehetőségei, igénykiírása. A tervezett különleges beton vezetett laborgyakorlaton való elkészítése.
1. ismeri az alapvető anyagtani fogalmakat,
2. ismeri az építőanyagok alapvető tulajdonságait és azok vizsgálati módszereit,
3. áttekintéssel rendelkezik a fémek, a beton, a kerámiák, a fa, az üveg és a műanyagok területein,
4. tájékozott az építőanyagok területén, képes a műszaki igényeket az esztétkei és funkciónális célokkal egyzeteni,
5. ismeri az adott szerkezetek, ill. szerkezeti elemekhez alkalmazható építőanyagokat és kiválasztásuk lehetséges szempontjait és módjait,
6. képes egy új anyag esetén megítéli a lehetséges alkalmazási területeket, szükésges vizsgálatokat.
1. használja és tudja értelmezni a megfelelő anyagtani jelöléseket,
2. rutinszerűen tudja értelmezni és összehasonlítani az anyagok alapvető jellemzőit,
3. kiválasztja a (tantárgy témakörének megfelelő) szerkezethez megfelelő építőanyagot,
4. lényegre törően, a terminológia helyes használatával képes ismertetni szóban és írásban a tantárgy bármely témakörét,
5. képes az elméleti ismeretek kritikus és átgondolt alkalmazására adott feladat elkészítésekor
6. új ismeretlen anyag esetén megfelelő háttértudás birtokában dönteni tud az alkalmazásról.
1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval,
2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti kommunikációs készségét, tudását és szakmai szókincsét,
3. törekszik pontos terminológia használatára,
4. otthoni feladatai során hatékonyan alkalmazza az ismeretszerzés módjait (jegyzet, gyakorlati órán készült
5. jegyzőkönyvek, katalógusok, a megfelelő online források beazonosítása).
1. önállóan végzi el egy új anyag alkalmazása előtt szükdéges feladatokat,
2. munkáját érő megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe,
3. egyes helyzetekben – pl. laborgyakorlati órákon- együttműködik hallgatótársaival a feladatok
megoldásában közös alkotó tevékenységben,
4. aktívan részt vesz szakmai vitában, véleményét indoklással együtt fejti ki.
Előadások, laborgyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, Önállóan készített gyakorlati, írásbeli és szóbeli feladatok.
okt. |
Előadások |
Laborgyakorlatok |
1. |
Környezetkímélő építés anyagai, az egészséges ház 1. feladat kiadása: Új anyag alkalmazása |
|
2. |
Üveg, műanyagok. |
|
3. |
Betontervezési kérdések. Speciális betonok. Beton és vasbeton szerkezetek tartóssága, környezeti (kitéti) osztályok. |
|
4. |
Falak, födémek, héjazatok anyagai |
|
5. |
Hulladékhasznosítás az építőiparban |
|
6. |
2. feladat: Látszóbeton készítése |
|
7. |
Vázlattervi hét (nincs kontaktóra) |
|
8. |
Hulladék adalékanyagos beton |
|
9. |
Építőanyagok tűzállósága. |
|
10. |
Burkolatok, csúszásvizsgálat. Saját betonok vizsgálata. |
|
11. |
Faanyagok, fatermékek, fahelyettesítő anyagok, faanyagvédelem |
|
12. |
1. feladat prezentációja |
|
13. |
Zárthelyi dolgozat |
|
14. |
Feldolgozási hét (nincs kontaktóra) |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
Előadásfóliák emlékeztetői
Gyakorlati segédletek
Moodle gyakorló feladatok.
Házi feladatként minden hallgatónak eredeti (saját) munkát kell beadnia. A másolás, csalás, plagizálás semmilyen formában nem elfogadott. Akik megsértik a BME TVSZ vonatkozó előírásait elégtelen(1) végső
érdemjegyet szereznek, pótlási lehetőséggel nem rendelkeznek és a tantárgyat nem adhatják le, továbbá tettüket a Dékáni Hivatalnak jelentik.
E-mail-es egyeztetést követően.
II. Tárgykövetelmények
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ellenőrző dolgozat, egy zárthelyi dolgozat valamint egy házi feladat alapján történik.
Teljesítményértékelés neve (típus) |
Jele |
Értékelt tanulási eredmények |
1 db házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) |
HF1 |
A.1-A.5; B.1-B.5; C.3-C.4; D.1-D.2 |
1 db gyakorlati feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) |
HF2 |
A.1-A.5; B.1-B.5; C.3-C.4; D.1-D.2 |
Aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés) |
A |
C.1, C.2 |
1 db zárthelyi dolgozat (összegző teljesítményértékelés) |
ZH |
A.1-A.4; B.1-B.2, B.4; C.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
Jele |
Részarány |
HF1 |
30% |
HF2 |
10% |
ZH |
60% |
A |
0% |
Szorgalmi időszakban összesen |
100% |
Összesen |
100% |
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a HF1 és ZH esetén az összesen megszerezhető pontszám legalább 50-50%-át elérje a hallgató. HF2 esetén nincs minimumkövetelmény.
Érdemjegy |
Pontszám (P) |
jeles (5) |
85<=P |
jó (4) |
74<=P<80% (74pt) |
közepes (3) |
62<=P<70% (62pt) |
elégséges (2) |
50<=P<60% (50pt) |
elégtelen (1) |
P<50% |
1) A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján 16:00 óráig adható be.
2) A határidőre beadott házi feladat a a szorgalmi időszak utolsó napjáig díjmentesen javítható.
Tevékenység |
Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon (előadás) |
6×2=12 |
részvétel a kontakt tanórákon (laborgyakorlat) |
6x2=12 |
házi feladat elkészítése |
6 |
kijelölt tananyag önálló elsajátítása |
20 |
Összesen |
60 |