Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Alapozás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOGMAT45
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 3
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Móczár Balázs
beosztás Egyetemi docens
email moczar.balazs@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
  • Földművek (BMEEOGMAT43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2024. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató elsajátítsa az építmények alapozásának és munkatér határolásának, valamint víztelenítésének alapvető ismérveit, elsősorban a síkalapozásokra fúkuszálva. Megismerje az alapozások fajtáit, osztályozását, típusait. Tisztában legyen a síkalapozások teherbírási és használhatósági határállapotaival, az alapok méreteinek meghatározási módszereivel, az alapok alatti feszültség és süllyedésszámítási módszerekkel, az építmények süllyedésének mérésével és süllyedéstűrésével, a káros süllyedések okaival. Ezen túlmenően megismerje a mélyalapozások-és munkatér határolások és víztelenítések típusait, technológiát, alkalmazási lehetőségeit, korlátait.

A tárgyban szereplő mérnöki/házi feladatok elvégzéséhez a hallgatók a korábban megszerzett digitális ismereteket fel tudják használni és azok továbbfejlesztéséhez segítséget kapnak.

A tárgy elvégzése, a házi feladatok elékszítése során a hallgatók digitális készségei fejlődnek, melyek hozzájárulnak a házi/tervezési feladatok hatékony elvégzéséhez és a zárthelyik megírásához.

A hallgatók áttekintést kapnak a geotechnika, elsősorban Alapozások tervezés során alkalmazott digitális technológiákról és IT megoldásokról, mind a tervezés, mind a mélyépítési kivitelezés során.

A tárgyban részben alkalmazott digitális oktatási módszertan hatékonyan támogatja a hallgatók készségfejlesztését és a kimeneti követelmények elsajátítását

2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri az alapozások fajtáit,
  2. ismeri a síkalapozások teherbírási és használhatósági határállapotait,
  3. ismeri a síkalapozások méreteinek és süllyedésének meghatározási módszereit,
  4. ismeri a mélyalapozások technológiáit, rendszerét,
  5. ismeri a munkatérhatárolások fajtáit, alkalmazási lehetőségeit,
  6. ismeri a víztelenítési módszereket, alkalmazási lehetőségeit.
B. Képesség
  1. kiválasztja a megfelelő alapozási módot,
  2. képes a síkalapok méreteinek meghatározására,
  3. képes a síkalapok alatti feszültségek meghatározására,
  4. képes a síkalapok süllyedésének számítására,
  5. képes a mélyalapozási módszerek osztályozására,
  6. képes a munkatérhatárolási módszerek értékelése, kiválasztására,
  7. képes a víztelenítési módszerek kiválasztására.
C. Attitűd
  1. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
D. Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi a síkalapozási feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, az eladások közben számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban.
2.4 Részletes tárgyprogram
HétElőadások és gyakorlatok témaköre
1.Alapozás szerepe-feladata. Talajfelderítés. Síkalapok
2.Síkalap tervezése, folyamata, tervezési eljárások. Síkalapok fajtái. Határállapotok
3.Alapok tönkremeneteli mechanizmusa. Síkalapok magassági méretezése. Síkalapok teherbírásának számítása.
4.Síkalapok állékonyságának számítása
5.Síkalapok állékonyságának számítása. Tervezési feladat.
6.Síkalapokteherbírás számítása. Tervezési feladat.
7.Síkalapok alatti feszültségek számítása. Síkalapok süllyedésének számítása.
8.Süllyedések mérése. Építmények süllyedéstűrése. Káros süllyedések okai.
9.Védekezés a káros süllyedések ellen. Alapozás kedvezőtlen altalajon. Síkalapokat érő hatások.Tervezési feladat
10.Feszültség-és süllyedésszámítás.
11.Feszültség-és süllyedésszámítás. Tervezési feladat.
12.Mélyalapozások típusai, tervezése.
13.Mélyalapozások típusai, tervezése. Munkagödör határolások.
14.Talajhorgonyzás. Munkagödrök víztelenítése.

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Jegyzetek:
  1. Dr Móczár Balázs : Alapozás (elektronikus előadás jegyzet-pdf)
b) Letölthető anyagok:
  1. Elektronikus előadás és gyakorlat jegyzetek (pptx):
    Dr. Móczár Balázs és Dr. Kádár István
    Gyakorlati segédlet: Dr. Móczár Balázs–Danka József: Síkalapok tervezése
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy

előzetesen, e-mail-ben egyeztetve:

e-mail: moczar.balazs@emk.bme.hu és kadar.istvan@emk.bme.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két zárthelyi dolgozat, valamint írásbeli vizsga alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus)JeleÉrtékelt tanulási eredmények
1. Zárthelyi dolgozatZH1A.1-A.3; B.2; C.1; D.1
2. Zárthelyi dolgozatZH2A.1-A.3; B.3-B.4; D.1
Házi feladatHFA.1-A.3; B.3-B.4; D.1
Írásbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés)VA.1-A.6; B.1-B.7; C.1; D.1-D.2

A szorgalmi időszakban tartott zárthelyik pontos idejét és a házi feladat kiadásának és beadásának határidejeit a „Részletes féléves ütemterv” tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.



A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
JeleRészarány
ZH120%
ZH215%
HF15%
Szorgalmi időszakban összesen50%
Írásbeli vizsga50%
Összesen100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás feltétele az alábbiak.
A két zárthelyi eredménytelen, ha az egyes zárthelyiken nem éri el külön-külön az elérhető pontszám 50%-át.
Az elérhető pontszám 50%-ánál gyengébb vizsgaeredmény elégtelen vizsga-jegyet eredményez, függetlenül a zárthelyi dolgozatok eredményétől
A házi feladatot 100%-osan teljesíteni kell, a feladat addig visszaadásra kerül, míg minden végeredmény nem tökéletes.
A házi feladatnak a megadott (rész)határidőkhöz képest 1-1 hét pótbeadási lehetősége van, azok elmulasztása az aláírás megtagadását vonja maga után, külön pótbeadási lehetőség nincsen!
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az aláírási feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
ÉrdemjegyPontszám (P)
jeles (5)80<=P
jó (4)70<=P<80%
közepes (3)60<=P<70%
elégséges (2)50<=P<60%
elégtelen (1)P<50%
3.6 Javítás és pótlás
A két zárthelyi dolgozat a pótlási héten külön-külön egyszer pótolható. Második pótlás – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett –csak összesen 1db zárthelyiből lehetséges!
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×3=42
Felkészülés a kontakt órákra14×2+7×2=42
felkészülés a teljesítményértékelésekre2×8=16
vizsgafelkészülés20
Összesen120
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2024. szeptember 19.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév