Tantárgyi adatlap
Download PDFI. Subject Specification
1. Basic Data
1.1 Title
Tartók statikája II.
1.2 Code
BMEEOTMAS42
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type | Hours/week / (days) |
Lecture | 3 |
Seminar | 1 |
1.5 Evaluation
Midterm grade
1.6 Credits
4
1.7 Coordinator
name | Dr. Lógó János |
academic rank | Professor |
logo.janos@emk.bme.hu |
1.8 Department
Department of Structural Mechanics
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian and english
1.11 Curriculum requirements
Compulsory in the Specialization in Structural Engineering (BSc) programme
1.12 Prerequisites
Gyenge előkövetelmény:
- Általános szilárdságtan (BMEEOTMAS41)
- Matematika A3 építömérnököknek (BMETE90AX07)
- Tartók statikája I. (BMEEOTMAT43)
- Általános szilárdságtan (BMEEOTMAS41)
- Matematika A3 építőmérnököknek (BMETE90AX07)
1.13 Effective date
2 February 2022
2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tantárgya célja, hogy megismertesse a hallgatókkal a mechanikai feladatok megfogalmazási módszereit. A főbb témakörök: Közelítő elmozdulásfüggvényes megoldás, a Ritz-módszer. A végeselemmódszer alapjai. Mátrix-elmozdulásmódszer alapjai és alkalmazása szerkezetek számítására. Az Euler-Bernoulli gerendamodell egyenletei. A Timoshenko gerendamodell egyenletei. Rúdszerkezetek modelljei: rácsos tartó, tartórács, síkbeli és térbeli keretszerkezetek modelljeinek egyenletei. A klasszikus lemezelmélet differenciálegyenletei. A Mindlin-féle lemezmodell differenciálegyenletei. Lemezfeladatok egyenleteinek analitikus megoldási módszerei, a végeselemmódszer alkalmazása. Tárcsák differenciálegyenletei síkbeli feszültségállapotban, illetve síkbeli alakváltozási állapotban. Tárcsafeladatok analitikus megoldása, a végeselemmódszer alkalmazása. Héjmodellek származtatása, végeselemes héjelemek.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
- ismeri az alapvető mechanikai egyenleteket,
- ismeri a rúdszerkezetek elmozdulásmódszeres megoldását mátrixaritmetikai megfogalmazásban
- ismeri a különböző gerendaelméleteket és matematikai megfogalmazásait,
- ismeri a tartórácsok megoldásához szükséges alapfelvetéseket és a kereszteloszlási tényező jelentését,
- ismeri a különböző lemezelméleteket és matematikai megfogalmazásait,
- ismeri a tárcsák megoldásához szükséges alapfelvetéseket és a tárcsaegyenlet megoldását,
- ismeri a Ritz-módszerrel történő közelítő elmozdulás függvény meghatározását,
- ismeri a végeselemmódszer főbb lépéseit,
- ismeri az AxisVM és FEM-Design szoftverekkel végzett statikai számítások működési elvét.
B. Skills
- képes síkbeli egyenes tengelyű rudakból álló rúdszerkezetek igénybevételeinek meghatározására a mátrix elmozdulásmódszer segítségével.,
- képes csavarásmentes tartórácsok közelítő megoldására a kereszteloszlási tényezők alkalmazásával (Leonhardt-módszer),
- képes egyszerűbb peremfeltételekkel bíró tárcsák analitikus megoldására az Airy-féle feszültségfüggvények segítségével,
- képes az egyszerűbb peremfeltételekkel bíró klasszikus lemezfeladatok közelítő analitikus megoldására a Navier-módszer segítségével,
- képes megfogalmazni valós tartószerkezetek különböző statikai modelljét meghatározni,
- képes egyszerűbb feladatok statikai számítását elvégezni az AxisVM és FEM-Design szoftverek segítségével,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni.
C. Attitudes
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
D. Autonomy and Responsibility
- önállóan végzi a szerkezeti mechanikai feladatok és problémák végig gondolását és adott források alapján történő megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Methods
Előadások elméleti ismeretekkel és számítási feladatokkal, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan készített gyakorlófeladatok.
2.4 Course outline
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A mechanika alapegyenletei. Rúdelméletek (húzott-nyomott rudak, Euler-Bernoulli, Timoshenko). |
2. | Rúdelméletek. Analitikus megoldások. |
3. | Statikailag határozatlan síkbeli keretek megoldása mátrix-elmozdulásmódszerrel. |
4. | Tartórácsok számítása |
5. | Tárcsa-feladatok. Airy-féle feszültségfüggvény. Analitikus megoldások. |
6. | Tartórácsok számítása |
7. | Lemezfeladatok. A klasszikus lemezelmélet. Vékony lemezek számítása Navier-módszerével. |
8. | A Mindlin-féle lemezmodell. Héjelemek alapjai. |
9. | A potenciális energia minimumtétele és alkalmazásai. |
10. | A Ritz-módszer. |
11. | A végeselemmódszer alapjai. Alapmodellek. |
12. | Koordináta rendszerek. |
13. | Végeselem módszer. Szerkezetek modellezése. Támaszmodellek. |
14. | Modellezési kérdések. |
The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
Tankönyv(ek):
- Kurutzné Kovács Márta: Tartók statikája, 2003.,
- Bojtár Imre, Gáspár Zsolt: Végeselemmódszer építőmérnököknek, 2003.
- a tárgy honlapján https://edu.epito.bme.hu/course/view.php?id=593
- a tárgy honlapján https://edu.epito.bme.hu/course/view.php?id=593
2.6 Other information
- A teljesítményértékelésen részt vevő hallgató a teljesítményértékelés ideje alatt külön engedély nélkül nem kommunikálhat másokkal, és nem lehet nála kommunikációra alkalmas elektronikus vagy egyéb eszköz bekapcsolt állapotban.
2.7 Consultation
Konzultációs időpontok:
- a tárgy oktatója által a tanszéki honlapon meghirdetett időpontban, VAGY
- előzetes egyeztetés szerint (email: logo.janos@epito.bme.hu
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév
II. Subject requirements
Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
- A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése két évközi írásbeli teljesítménymérés, két kötelező házi feladat elkészítése és két számítógépes laborfeladat megoldása és értékelése alapján történik.
- Az első zárthelyi dolgozat időtartama 75 perc, a második zárthelyi időtartama 75 perc, az egyes laborfeladatok időtartama 45 perc.
- A házi feladatokat legalább egy konzultációt követően, legalább 95%-os készültségi szinten be kell adni a részletes féléves ütemterv szerint meghatározott határidőig.
- A tanulmányi félévet közvetlenül megelőző félévben leadott házifeladat eredménye beszámítható abban az esetben, ha annak eredménye a maximális 18 pontból legalább 16 pont.
- Az értékelések pontos időpontját és a házi feladatok beadási határidejét a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
- Nem kaphat az "Elégtelen", ill. "Nem teljesítette" eredménytől különböző bejegyzést az a hallgató, aki hiányzásai alapján nem vett részt az előadások legalább 70%-án és a gyakorlatok legalább 70%-án.
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.3; B.1-B.2 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.4-A.8; B.2-B.5 |
1. házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF1 | A.9; B.6-B.7; C.1-C.4; D.1-D.3 |
2. házi feladat (folyamatos részteljesítmény értékelés) | HF2 | A.9; B.6-B.7; C.1-C.4; D.1-D.3 |
1. laborfeladat (összegző értékelés) | LAB1 | A.9; B.6-B.7 |
2. laborfeladat (összegző értékelés) | LAB2 | A.9; B.6-B.7 |
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
Jele | Részarány |
ZH1 | 28% |
ZH2 | 28% |
HF1 | 7,5% |
HF2 | 7,5% |
lab1 | 14,5% |
lab2 | 14,5% |
Összesen | 100% |
3.4 Requirements and validity of signature
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Grading system
- A jelenléti feltételeket teljesítők eredményét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg.
- A 40%-nál gyengébb zárthelyi dolgozat sikertelen, a félév sikeres teljesítéséhez mindkét zárthelyi sikeres teljesítése szükséges.
- A laborfeladatok sikerességére nem írunk elő feltételt.
- A félév sikeres teljesítéséhez mindkét házi feladatot határidőre be kell adni elfogadott állapotban. A házi feladat Moodle rendszerbe történő feltöltése még nem jelenti annak elfogadását, hibás házi feladatra nem jár pont.
- Fenti minimumfeltételeken túlmenően a félév sikeres teljesítéséhez a 3.3. pont szerinti átlagnak el kell érnie az 50%-ot.
- A féléves eredményt a két (sikeres) zárthelyi, a házi feladatok és a laborfeladatok 3.3. pont szerinti Á súlyozott átlaga alapján számítjuk:
Érdemjegy | Pontszám (Á) |
jeles (5) | 86%<=Á |
jó (4) | 74%<=Á<86% |
közepes (3) | 62%<=Á<74% |
elégséges (2) | 50%<=Á<62% |
elégtelen (1) | Á<50% |
3.6 Retake and repeat
- A határidőre be nem adott feladat különeljárási díj megfizetése mellett a határidőt követő hét utolsó munkanapján délig adható le késedelmesen.
- A tárgyból írt laborfeladatok nem pótolhatók.
- A tárgyból írt zárthelyik mindegyike egy alkalommal javítható a félév során kihirdetett időben.
- Az online formában megírt zárthelyi eredménye szóbeli beszámoló alapján válik véglegessé.
- A javítás eredménye felülírja a korábbi zárthelyi eredményt, az Á átlag számítása az így módosult eredménnyel történik.
- A zárthelyikből második pótlás nincs.
- A TVSz 122§(8) szerinti "elégtelentől különböző félévközi érdemjegyet" szerzettek vizsgálatának összehasonlítási alapja a tárgyat az adott félévben első alkalommal felvevők száma. Amennyiben az adott félévben elégtelennél jobb eredményt elérők ehhez viszonyított aránya kisebb kétharmadnál és a tanszék a TVSz 122§(8) utolsó mondata szerinti pótlási lehetőséget köteles biztosítani, úgy azt egy, a pótlási időszakban tartott, összegző típusú pótzárthelyi formájában teszi. Ezen a díjköteles pótláson csak azok vehetnek részt, akiknek addigi eredményük elégtelen és egyik zárthelyin legalább 30%-os eredményt értek el. E pótlás eredménye szolgál a féléves eredmény alapjául.
3.7 Estimated workload
Tevékenység | Óra/félév |
kontaktóra | 14×3=42 |
félévközi felkészülés az órákra | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 8+16=24 |
házi feladat elkészítése | 6 |
kijelölt írásos anyag elsajátítása | 20 |
Összesen | 120 |
3.8 Effective date
2 February 2022
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév