Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geodézia és térinformatika projektfeladat
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEODHAG41
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktóra nélküli tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Gyakorlat 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Tuchband Tamás
beosztás Adjunktus
email tuchband.tamas@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Dékáni hivatal
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Geoinformatika-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
  • Nagyméretarányú térképezés (BMEEOAFAG41)
Gyenge előkövetelmény:
  • Mérnökgeodézia (BMEEOAFAG46)
  • Fotogrammetria és lézerszkennelés (BMEEOFTAG43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy keretében a hallgatók több, egymásra épülő részfeladatból álló komplex projektfeladatot hajtanak végre. A projektfeladat keretében egy épület részletének térbeli modelljét állítják elő klasszikus geodéziai módszerekkel, illetve földi lézerszkenneléssel. A tantárgy célja, hogy az előtanulmányok során megszerezett kompetenciákat a hallgatók önálló munkavégzés keretében mélyebben elsajátítsák, illetve, hogy az egyes tantárgyak közötti összefüggéseket megtapasztalják, megértsék.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. átlátja az alapvető földi geodéziai és lézerszkennelési módszereket, eljárásokat,
  2. érti az egyes technológiák előnyeit és hátrányait, valamint jellemző alkalmazási területeit,
  3. ismeri az épületfelmérés méréstervezési szempontjait,
  4. ismeri az épületek alaprajzainak és metszeteinek rajztechnikai, formai követelményeit,
  5. ismeri a mérési jegyzőkönyv és dokumentáció alapvető követelményeit.
B. Képesség
  1. rutinszerűen alkalmazza az alap mérőállomásokat épületen belüli sokszögvonal mérésére, a lézerszkenneléshez szükséges illesztőpontok bemérésére, illetve részletmérési feladatokra,
  2. alap mérőállomásból önállóan menti ki a rögzített adatokat,
  3. a mérőállomással rögzített nyers mérési adatokat rutinszerűen dolgozza fel erre alkalmas szoftverrel,
  4. a geodéziai mérésből CAD szoftverrel készíti el az épület drótvázmodelljét,
  5. földi lézerszkennert kezeli,
  6. földi lézerszkenneléssel előállított pontfelhőket képes egymáshoz kapcsolni, adott koordináta-rendszerbe illeszteni,
  7. kezel pontfelhők alapszintű feldolgozására (színezésére, újramintavételezésére, elmetszésére, kimentésére… stb.) alkalmas szoftvert,
  8. képes a geodéziai mérésből és a pontfelhő alapján is alaprajzot, metszetet készíteni,
  9. az alaprajzokat, metszeteket megadott formai követelmények alapján készíti el,
  10. mérési jegyzőkönyvet és dokumentációt készít méréseiről és adatfeldolgozásairól.
C. Attitűd
  1. Törekszik igényes, minőségi munkarészek, hibátlan rajzok elkészítésére,
  2. a projektfeladat konzultációja során a feladat elvégzéséhez szükséges mértékben kér segítséget a gyakorlatvezetőktől,
  3. törekszik az optimális adatfeldolgozás elvének megértésére.
D. Önállóság és felelősség
  1. átlátja az alapvető földi geodéziai és lézerszkennelési módszereket, eljárásokat,
  2. érti az egyes technológiák előnyeit és hátrányait, valamint jellemző alkalmazási területeit,
  3. ismeri az épületfelmérés méréstervezési szempontjait,
  4. ismeri az épületek alaprajzainak és metszeteinek rajztechnikai, formai követelményeit,
  5. ismeri a mérési jegyzőkönyv és dokumentáció alapvető követelményeit.
2.3 Oktatási módszertan
A hallgatók önállóan vagy kiscsoportban oldanak meg mérési, feldolgozási, számítási, dokumentálási feladatokat. Az egyes hallgatóknak kiadott feladatok célja és kiírása azonos, de a kiindulási adatok, a felmérendő terület, egyéb paraméterek hallgatónként eltérőek. Az oktatókkal történő rendszeres, legalább hetenként konzultáció ajánlott. A részfeladatok leadása elektronikusan történik az oktatási keretrendszerben, a leadott feladatokat az oktatók elektronikusan észrevételezik, a hallgatóknak a jelzett hiányosságokat javítani, pótolni kell.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és laborgyakorlatok témaköre
1. Feladatok ismertetése, előkészítése, a mérések tervezése
2. Alappontsűrítés, lézerszkennelés
3. Részletmérés, lézerszkennelés
4. Részletmérés alapján drótvázmodell elkészítése, pontfelhők előfeldolgozása, kapcsolása, illesztése
5. Részletmérés alapján drótvázmodell elkészítése, pontfelhők előfeldolgozása, kapcsolása, illesztése
6. Pontfelhők transzformációja
7. Pontfelhők újramintavételezése, kimentése
8. Lézerszkennelt állományok alapján utcakép állomány készítése
9. Pontfelhő alapján metszetek és alaprajzok levezetése
10. Alaprajz és metszet drótvázmodell alapján, kiegészítő geodéziai mérések, pontfelhő alapján metszetek és alaprajzok levezetése
11. Alaprajz, metszet pontfelhő alapján
12. Geodéziai és lézerszkenneléses felmérés összehasonlító elemzése
13. Az eredmények értékelése, dokumentálása
14. Dokumentáció véglegesítése, feladatok beadása

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
  • oktatási keretrendszerben található segédletek, útmutatók
  • alkalmazott műszerek és szoftverek kézikönyvei
2.6 Egyéb tudnivalók
  1. A mérések ütemezését a hallgatók egyénileg szervezik, intézik.
  2. A mérésekhez, feldolgozásokhoz szükséges műszereket, számítógépeket, szoftvereket a tantárgy oktatását végző két tanszék biztosítja. A feldolgozáshoz saját számítógép is használható.
2.7 Konzultációs lehetőségek

a heti rendszeres konzultációs időpontokon kívül a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy a tantárgy oktatóival e-mail-ben egyeztetve

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 4 házi feladat (és az azokon belüli részfeladatok) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
HF1 HF1 A.1-A.3, A.5; B.1-B.4, B.10; C.1-C.3; D.1-D.3, D.5
HF2 HF2 A.4, A.5; B.8-B.10; C.1-C.3; D.1-D.5
HF3 HF3 A.4-A.5; B.6-B.7, B.10; C.1-C.3; D.1-D.3
HF4 HF4 A.1-A.5; B.8-B.10; C.1-C.3; D.1-D.5

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele Részarány
HF1 25%
HF2 25%
HF3 25%
HF4 25%
Összesen 100%
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az érdemjegy megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban teljesítendő feladatok mindegyikét legalább elégséges szinten teljesítse a hallgató. A végső érdemjegyet a 3.3. pont szerinti súlyozás alapján állapítjuk meg.
3.6 Javítás és pótlás
A házi feladatok beadásának, valamint a pótlások határidejét a részletes ütemterv tartalmazza.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység Óra/félév
önálló ütemezés szerinti mérések, feldolgozások, házi feladatok elkészítése 166
konzultációk 14×1=1
Összesen 180
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév