Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geodézia és térinformatika projektfeladat
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEODHAG41
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktóra nélküli tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Tuchband Tamás |
beosztás | Adjunktus |
tuchband.tamas@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Dékáni hivatal
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Geoinformatika-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Nagyméretarányú térképezés (BMEEOAFAG41)
- Mérnökgeodézia (BMEEOAFAG46)
- Fotogrammetria és lézerszkennelés (BMEEOFTAG43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy keretében a hallgatók több, egymásra épülő részfeladatból álló komplex projektfeladatot hajtanak végre. A projektfeladat keretében egy épület részletének térbeli modelljét állítják elő klasszikus geodéziai módszerekkel, illetve földi lézerszkenneléssel. A tantárgy célja, hogy az előtanulmányok során megszerezett kompetenciákat a hallgatók önálló munkavégzés keretében mélyebben elsajátítsák, illetve, hogy az egyes tantárgyak közötti összefüggéseket megtapasztalják, megértsék.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- átlátja az alapvető földi geodéziai és lézerszkennelési módszereket, eljárásokat,
- érti az egyes technológiák előnyeit és hátrányait, valamint jellemző alkalmazási területeit,
- ismeri az épületfelmérés méréstervezési szempontjait,
- ismeri az épületek alaprajzainak és metszeteinek rajztechnikai, formai követelményeit,
- ismeri a mérési jegyzőkönyv és dokumentáció alapvető követelményeit.
B. Képesség
- rutinszerűen alkalmazza az alap mérőállomásokat épületen belüli sokszögvonal mérésére, a lézerszkenneléshez szükséges illesztőpontok bemérésére, illetve részletmérési feladatokra,
- alap mérőállomásból önállóan menti ki a rögzített adatokat,
- a mérőállomással rögzített nyers mérési adatokat rutinszerűen dolgozza fel erre alkalmas szoftverrel,
- a geodéziai mérésből CAD szoftverrel készíti el az épület drótvázmodelljét,
- földi lézerszkennert kezeli,
- földi lézerszkenneléssel előállított pontfelhőket képes egymáshoz kapcsolni, adott koordináta-rendszerbe illeszteni,
- kezel pontfelhők alapszintű feldolgozására (színezésére, újramintavételezésére, elmetszésére, kimentésére… stb.) alkalmas szoftvert,
- képes a geodéziai mérésből és a pontfelhő alapján is alaprajzot, metszetet készíteni,
- az alaprajzokat, metszeteket megadott formai követelmények alapján készíti el,
- mérési jegyzőkönyvet és dokumentációt készít méréseiről és adatfeldolgozásairól.
C. Attitűd
- Törekszik igényes, minőségi munkarészek, hibátlan rajzok elkészítésére,
- a projektfeladat konzultációja során a feladat elvégzéséhez szükséges mértékben kér segítséget a gyakorlatvezetőktől,
- törekszik az optimális adatfeldolgozás elvének megértésére.
D. Önállóság és felelősség
- átlátja az alapvető földi geodéziai és lézerszkennelési módszereket, eljárásokat,
- érti az egyes technológiák előnyeit és hátrányait, valamint jellemző alkalmazási területeit,
- ismeri az épületfelmérés méréstervezési szempontjait,
- ismeri az épületek alaprajzainak és metszeteinek rajztechnikai, formai követelményeit,
- ismeri a mérési jegyzőkönyv és dokumentáció alapvető követelményeit.
2.3 Oktatási módszertan
A hallgatók önállóan vagy kiscsoportban oldanak meg mérési, feldolgozási, számítási, dokumentálási feladatokat. Az egyes hallgatóknak kiadott feladatok célja és kiírása azonos, de a kiindulási adatok, a felmérendő terület, egyéb paraméterek hallgatónként eltérőek. Az oktatókkal történő rendszeres, legalább hetenként konzultáció ajánlott. A részfeladatok leadása elektronikusan történik az oktatási keretrendszerben, a leadott feladatokat az oktatók elektronikusan észrevételezik, a hallgatóknak a jelzett hiányosságokat javítani, pótolni kell.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és laborgyakorlatok témaköre |
1. | Feladatok ismertetése, előkészítése, a mérések tervezése |
2. | Alappontsűrítés, lézerszkennelés |
3. | Részletmérés, lézerszkennelés |
4. | Részletmérés alapján drótvázmodell elkészítése, pontfelhők előfeldolgozása, kapcsolása, illesztése |
5. | Részletmérés alapján drótvázmodell elkészítése, pontfelhők előfeldolgozása, kapcsolása, illesztése |
6. | Pontfelhők transzformációja |
7. | Pontfelhők újramintavételezése, kimentése |
8. | Lézerszkennelt állományok alapján utcakép állomány készítése |
9. | Pontfelhő alapján metszetek és alaprajzok levezetése |
10. | Alaprajz és metszet drótvázmodell alapján, kiegészítő geodéziai mérések, pontfelhő alapján metszetek és alaprajzok levezetése |
11. | Alaprajz, metszet pontfelhő alapján |
12. | Geodéziai és lézerszkenneléses felmérés összehasonlító elemzése |
13. | Az eredmények értékelése, dokumentálása |
14. | Dokumentáció véglegesítése, feladatok beadása |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- oktatási keretrendszerben található segédletek, útmutatók
- alkalmazott műszerek és szoftverek kézikönyvei
2.6 Egyéb tudnivalók
- A mérések ütemezését a hallgatók egyénileg szervezik, intézik.
- A mérésekhez, feldolgozásokhoz szükséges műszereket, számítógépeket, szoftvereket a tantárgy oktatását végző két tanszék biztosítja. A feldolgozáshoz saját számítógép is használható.
2.7 Konzultációs lehetőségek
a heti rendszeres konzultációs időpontokon kívül a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy a tantárgy oktatóival e-mail-ben egyeztetve
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 4 házi feladat (és az azokon belüli részfeladatok) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
HF1 | HF1 | A.1-A.3, A.5; B.1-B.4, B.10; C.1-C.3; D.1-D.3, D.5 |
HF2 | HF2 | A.4, A.5; B.8-B.10; C.1-C.3; D.1-D.5 |
HF3 | HF3 | A.4-A.5; B.6-B.7, B.10; C.1-C.3; D.1-D.3 |
HF4 | HF4 | A.1-A.5; B.8-B.10; C.1-C.3; D.1-D.5 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF1 | 25% |
HF2 | 25% |
HF3 | 25% |
HF4 | 25% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Az érdemjegy megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban teljesítendő feladatok mindegyikét legalább elégséges szinten teljesítse a hallgató. A végső érdemjegyet a 3.3. pont szerinti súlyozás alapján állapítjuk meg.
3.6 Javítás és pótlás
A házi feladatok beadásának, valamint a pótlások határidejét a részletes ütemterv tartalmazza.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
önálló ütemezés szerinti mérések, feldolgozások, házi feladatok elkészítése | 166 |
konzultációk | 14×1=1 |
Összesen | 180 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév