Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Információs technológiák
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTMF-1
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 1 |
Gyakorlat | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Barsi Árpád |
beosztás | Egyetemi tanár |
barsi.arpad@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Földmérő- és térinformatikai mérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. február 5.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató betekintést nyerjen a modern informatika eszköztárába. A megismert technológiák segítségével teheti térinformatikai tudását még piacképesebbé. A hallgató betekintést nyer a modern adatgyűjtési technológiákba és eszközrendszerébe, majd az adatok tárolási, feldolgozási és elemzési lehetőségeibe, végül az adatok megjelenítéséről. A tárgy célja továbbá a különböző információs technológiák együttes használata, azok integrációja egy komplex feladat megoldása során.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a földmérők és térinformatikusok számára hasznos információs technológiákat,
- ismeri a modern adatgyűjtési technológiákat,
- ismeri az adat tárolás, elemzés és feldolgozási módszereket
- ismeri a web alapú adatmegjelenítési technológiákat.
B. Képesség
- képes egy adott mérnöki probléma megoldásához szükséges informatikai eszközök kiválasztására
- alkalmas egy komplex informatikai rendszer segítségével mérnöki munkáját hatékonyabbá tenni,
- képes a biztonságos módon a begyűjtött adatokat hálózaton továbbítani illetve tárolni,
- képes a munkájának eredményét jól érthető módon bemutatni, nem szakemberek számára is használható módon publikálni,
- képes egy témát feldolgozni és előadás formájában bemutatni.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információs technológiai eszközök használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan dolgoznak fel informatikai témákat
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, gyakorlatok, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített előadások.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Hálózati kommunikáció |
2. | Modern adattárolási technológiák alfanumerikus és térbeli adatokhoz |
3. | Web alapú téradatmegjelenítési lehetőségek, szolgáltatások |
4. | WebGIS keretrendszerek |
5. | Mobil applikációk és fejlesztésük |
6. | CloudComputing építőmérnökök számára |
7. | BigData és IoT világa |
8. | Adatgyűjtő rendszerek |
9. | Grafikus kártya számítási teljesítményének kihasználása |
10. | Virtuális- és kiterjesztett valóság |
11. | BIM |
12. | Mesterséges intelligencia |
13. | Rendszerintegráció |
14. | Áttekintés |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Letölthető anyagok:
- Előadás diák az Oktatási Keretrendszerben: https://edu.epito.bme.hu/course/view.php?id=1958
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: barsi.arpad@emk.bme.hu
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat, egy házi feladat, valamint egy önállóan feldolgozott témakörből tartott előadás alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.4; B.1-B.3 |
önálló témafeldolgozás és előadás | EA1 | B.4-B.5; C.3-C.4; D.1 |
rendszertervezési tanulmány | HF1 | A.1-A.4; B.1-B.4; C.1-C.4; D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 33% |
EA1 | 34% |
HF1 | 33% |
Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
- A zárthelyi dolgozat legalább 50%-os teljesítése szükséges.
- A végső érdemjegyet a zárthelyi dolgozat, a házi feladat és a házifeladat átlaga alapján számítjuk.
3.6 Javítás és pótlás
- A zárthelyi dolgozat pótlása esetén a jobbik eredmény kerül figyelembevételre.
- A házi feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a pótlási időszak utolsó napján elektronikus formában 23:59-ig adható be
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×1=14 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 30 |
házi feladat elkészítése | 24 |
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 40 |
Összesen | 150 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2020. február 5.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév