Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Adatbázis rendszerek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTMI51
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Laboratóriumi gyakorlat 2
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Krausz Nikol
beosztás Adjunktus
email krausz.nikol@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. február 2.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató betekintést nyerjen a nagymennyiségű adatok elemzésének lehetőségeibe. A félév során bemutatásra kerül az adatok tárolásának hatékony módja és adatszervezés alapjai. A tárgy további célja, hogy egy adatbázis rendszer kialakításának minden szintjét megismerjék, valamint a projektszemlélet és csapatmunka készségének kialakítása
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri a relációs adatbázisokat,
  2. ismeri a normalizálás lépéseit és a redundancia-mentes adattárolás módját,
  3. ismeri a modern adatbázisokban rejlő lehetőségeket,
  4. ismeri az SQL adatbáziskezelő nyelvet.
B. Képesség
  1. képes egy adatbázisokkal megoldható mérnöki feladat specifikációjának elkészítésére,
  2. alkalmas specifikáció alapján megtervezni egy redundancia-mentes relációs adatbázist,
  3. képes egy relációs adatbázis megvalósítására egy adatbáziskezelő rendszerben,
  4. képes elemzéseket megfogalmazni SQL nyelv segítségével,
  5. képes adatforrások automatikus feldolgozására és átalakítására, majd adatbázisba való betöltésére,
  6. képes csapatmunkára és kommunikációra.
C. Attitűd
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval és hallgató társaival,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott az információstechnológiai eszközök használatára,
  4. törekszik egy mérnöki probléma a társszereplők segítségével való megoldására.
D. Önállóság és felelősség
  1. önállóan képes kapcsolatot tartani a kollégákkal
  2. nyitottan fogadja kollégái kérdéseit és azokra szakmailag helyes választ keres.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Bevezetés az adatbázis elemzések világába
2. Adatbázisok története, alapfogalmak, adatmodellek
3. Adatbázis tervezés, kulcsok, normalizálás
4. Esettanulmányok, adatkezelés
5. Adattípusok, Elemzések készítése grafikusan
6. Adatstruktúra előállítása, adatfeltöltés
7. Tervezési minták
8. SQL elmélet
9. SQL elmélet
10. SQL gyakorlat
11. Zárthelyi
12. Jelentés készítés és adatfelvivő oldalak létrehozása
13. Adatbáziskezelők jelenkora, tárolt eljárások
14. Áttekintés

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
  1. Jeffrey D. Ullman - Jennifer Widom: Adatbázisrendszerek, Alapvetés, PANEM, 2008
  2. Gajdos S.: Adatbázisok, Műegyetemi Kiadó 2000-2016.
b) Letölthető anyagok:
  1. Elektronikus előadás fóliák
  2. Segédlet: MS Access program használata
2.6 Egyéb tudnivalók
A hallgatók egymás feladatait veszik át, teszik hozzá a saját munkájukat, majd adják tovább. Ezért különösen fontos a tananyag tényleges megértése, a feladatkiírás betartása. Kérdéses esetben a kollégákkal való egyeztetés során lehetséges a továbblépés.
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok: a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: krausz.nikol@emk.bme.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy zárthelyi dolgozat és három házi feladat, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) ZH1 A.1-A.4; B.4; C.3
1. házi feladat (egyszeri részteljesítmény-értékelés) HF1 B.1
2. házi feladat (egyszeri részteljesítmény-értékelés) HF2 A.1-A.2; B.2, B.4-B.6; C.1-C.4; D.1-D.2
3. házi feladat (egyszeri részteljesítmény-értékelés) HF3 A.1, A.4; B.3-B.6; C.1-C.4; D.1-D.2

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele Részarány
ZH1 50%
HF1-HF2-HF3 50%
Szorgalmi időszakban összesen 100%
Összesen 100%
Az 1. zárthelyi eredménytelen, ha nem éri el az elérhető pontszám 50%-át. A három házi feladat értékelése egyben történik, a harmadik feladat beadását követően.
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg: A zárthelyi dolgozat legalább 50%-os teljesítése szükséges. A végső érdemjegyet a zárthelyi dolgozat és a házi feladat átlaga alapján számítjuk.
3.6 Javítás és pótlás
  1. A házi feladatok – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen 1 hét késéssel adható le elektronikus formában. Későbbi leadás a félév megtagadását eredményezi.
  2. A beadott és elfogadott első és második házi feladatok a harmadik feladat leadásáig díjmentesen javíthatóak a félév során.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység Óra/félév
részvétel a kontakt tanórákon 14×2=28
félévközi készülés a gyakorlatokra 14×0.5=7
felkészülés a teljesítményértékelésekre 5
házi feladat elkészítése 45
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása 5
Összesen 90
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. február 2.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak