Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vasúti üzem
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOUVPU62
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
2
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Bocz Péter |
beosztás | Egyetemi docens |
bocz.peter@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Út és Vasútépítési Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Kötelezően választható az Infrastruktúra-építőmérnök (MSc) szak Út- és vasútmérnöki specializációján
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2023. szeptember 4.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja a vasút, mint rendszer üzemeltetésének megismertetése a hallgatókkal. A tárgy két nagy témakörre oszlik: 1. a vasúti forgalom irányítása, biztosítóberendezések kialakítása, szolgáltatási szintjei állomáson és nyílt vonalon egyaránt; 2. A vasúti ellenállások, és ezek alapján a vasúti menetrend készítése: menetidők, gyorsítás-lassítás, állomási vonatkeresztezések.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a vasúti közlekedés során fellépő aktív és passzív erőket, befolyásoló tényezőit
- ismeri a menetrendek típusait,
- ismeri a vasúti jelzők által adott jelzésképeket
- tisztában van a hazánkban alkalmazott főbb biztosítóberendezések szolgáltatásaival,
- ismeri a vasúti jelfeladás folyamatát a hazai és az ETCS rendszerben,
- ismeri a központi forgalomirányítás előnyeit,
- képes értelmezni egy állomási üzemtervet,
- ismeri a pálya biztosítóberendezéshez kapcsolódó elemeit,
B. Képesség
- képes meghatározni egy vasúti járműre ható aktív és passzív erők értékeit,
- képes felrajzolni a mozgó vasúti jármű út-idő, út-sebesség, sebesség-idő diagramját a Strahl-féle szerkesztés alapján,
- informatikai ismeretei birtokában képes a mozgó vasúti jármű mozgásdiagramjainak számítására iterációs módszerrel (pl. Microsoft Excel szoftver segítségével)
- képes grafikus menetrend szerkesztésére,
- képes eligazodni különböző típusú nyomtatott menetrendekben,
- képes egy állomási torzított helyszínrajzi vázlat értelmezésére forgalmi szempontból,
- képes meghatározni egy vasúti állomáson az egy időben lebonyolítható meneteket,
- képes egy vasúti állomáson foglaltsági időket számítani.
C. Attitűd
- a részteljesítmény-értékelések készítése során együttműködik az oktatóval,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- megnyilvánulásai során törekszik a szabatos, szakmai megfogalmazásra,
- írásbeli teljesítményértékelései során törekszik a rendezett, a mérnöki szinten elvárható minőségű és külalakú dokumentáció készítésére,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
D. Önállóság és felelősség
- felelősséggel felkészül az összegző teljesítményértékelések sikeres teljesítése érdekében,
- önállóan és legjobb tudása szerint elvégzi az önálló részteljesítmény-értékelések során kiadott feladatokat
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások prezentációval, önállóan készített otthoni feladatok, kommunikáció írásban (teljesítményértékelés során), kommunikáció szóban (részteljesítmény-értékelések konzultációja során)
2.4 Részletes tárgyprogram
Forgalmi fázistervek készítése
a vasúti pályaépítés során. Foglaltsági idők, állomási üzemterv. Állomási és
vonali kapacitás, menetrendi stabilitás.
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
Alkalom | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Mozgásegyenletek és megoldásaik analitikus és grafikus úton. Menetrendek készítése. |
2. | Jellegzetes vonatmozgások. Forgalmi utasítások, jelzésképek. |
3. | A vasúti pályatervezés forgalmi vonatkozásai. Forgalmi szakági tervek készítésének fő mozzanatai. |
4. | A biztosítóberendezések kialakulásának oka, célja. Az állomási biztosítóberendezések funkciói. A berendezések működése forgalmi szempontból. |
5. | A biztosítóberendezés és a pálya kapcsolata. A vonali biztosítóberendezések, KÖFI, vonatbefolyásolás. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek
1. Dr. Megyeri Jenő: Vasútépítéstan. MÁV Szakkönyv. Közlekedési Dokumentációs Vállalat, Budapest 1991.
b) Jegyzetek
1. Megyeri Jenő: Vasútépítéstan. Műegyetemi Kiadó, 2006 (95020)
2. Vajda József: Járműdinamika I. Műegyetemi Kiadó, Budapest 1994.
3. Lékó Ferenc: Vasúti biztosítóberendezések. Mellékvonali forgalomirányító (MEFI) és a mellékvonali rádiós forgalomirányító (MERÁFI) rendszerek. Oktatási segédlet. MÁV Rt. Budapest, 2001.
c) Letölthető anyagok
1. Elektronikus jegyzet:
Dr. Kormos Gyula: Vasúti biztosítóberendezések (pps)
Bocz Péter: Vasúti biztosítóberendezések (pps)
1. Dr. Megyeri Jenő: Vasútépítéstan. MÁV Szakkönyv. Közlekedési Dokumentációs Vállalat, Budapest 1991.
b) Jegyzetek
1. Megyeri Jenő: Vasútépítéstan. Műegyetemi Kiadó, 2006 (95020)
2. Vajda József: Járműdinamika I. Műegyetemi Kiadó, Budapest 1994.
3. Lékó Ferenc: Vasúti biztosítóberendezések. Mellékvonali forgalomirányító (MEFI) és a mellékvonali rádiós forgalomirányító (MERÁFI) rendszerek. Oktatási segédlet. MÁV Rt. Budapest, 2001.
c) Letölthető anyagok
1. Elektronikus jegyzet:
Dr. Kormos Gyula: Vasúti biztosítóberendezések (pps)
Bocz Péter: Vasúti biztosítóberendezések (pps)
2. Segédlet: F1. sz. jelzési Utasítás; F2. sz. Forgalmi Utasítás
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
a Tanszék honlapján megadottak szerint.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése egy ZH (összegző tanulmányi teljesítményértékelés), egy otthoni feladat (önálló részteljesítmény-értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.12; B.1-B.8; C.1-C.4; D.1 |
1. házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1 | B.1-B.4; C.2, C.4-C.5; D.2-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1 | 50% |
HF1 | 50% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 87,5<=P |
jó (4) | 75<=P<87,5% |
közepes (3) | 62,5<=P<75% |
elégséges (2) | 50<=P<62,5% |
elégtelen (1) | P<50% |
A végső érdemjegy akkor szerezhető meg, ha minden teljesítményértékelés sikeres, valamint a jelenléti feltételeket is teljesítette a Hallgató,
3.6 Javítás és pótlás
1) Az otthoni feladat – szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – késedelmesen a „Részletes féléves ütemterv”-ben ismertetett időpontokban adhatók be.
2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a „Részletes féléves ütemterv”–ben ismertetett időpontban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény a korábbi eredményt minden esetben felülírja.
3) A TVSZ 122. § (8) pontja alapján jelen tárgykövetelmény NEM biztosít egyik teljesítményértékelés esetén sem második, ismételt pótlási lehetőséget Amennyiben a bármely teljesítményértékelés (annak egyszeri, első pótlását is figyelembe véve) nem sikeres, úgy a tárgy a hallgató számára elégtelen érdemjeggyel zárul.
2) Az összegző tanulmányi teljesítményértékelés első alkalommal a „Részletes féléves ütemterv”–ben ismertetett időpontban díjmentesen pótolható vagy javítható. Javítás esetén az új eredmény a korábbi eredményt minden esetben felülírja.
3) A TVSZ 122. § (8) pontja alapján jelen tárgykövetelmény NEM biztosít egyik teljesítményértékelés esetén sem második, ismételt pótlási lehetőséget Amennyiben a bármely teljesítményértékelés (annak egyszeri, első pótlását is figyelembe véve) nem sikeres, úgy a tárgy a hallgató számára elégtelen érdemjeggyel zárul.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 10 |
otthoni felkészülés az ismeretanyagból | 20 |
felkészülés a teljesítményértékelésre | 15 |
otthoni feladat elkészítése | 15 |
Összesen | 60 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2023. szeptember 4.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév