Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Földügyi információs rendszerek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTTAT9
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 6 |
Gyakorlat | 6 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
4
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Winkler Gusztáv |
beosztás | Adjunktus |
juhasz.attila@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. május 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy a térinformatikai adatgyűjtés egyik legfontosabb adatforrásával, a távérzékelt felvételekkel, ezek készítésével, feldolgozásával foglalkozik. Fő célja segítséget nyújtani a légi és űrfelvételek beszerzéséhez, a különböző feldolgozási módszerek kiválasztásához. Bemutatja a távérzékelés fizikai alapjait, a különböző jelenségek leképezésének lehetőségeit. Részletesen foglalkozik a távérzékelt képek geometriájával, az adatbázisokba való integrálás lehetőségeivel. Külön kitér a hazai adatszerzés módjaira. Tárgyalja a felvételekből való információgyűjtést, a fotointerpretáció vizuális és digitális eljárásait, az adatok és a terep kapcsolatrendszerét. Ismerteti a különféle alkalmazási lehetőségeken keresztül a távérzékelés felhasználását a tervezési, környezetvizsgálati, katonai, régészeti, stb. területeken.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- A fotogrammetria, távérzékelés fogalomkörének áttekintő ismerete
- A fotointerpretáció elvi lehetőségeinek elsajátítása
- A távérzékelés anyagainak integrálása térképészeti rendszerekbe
B. Képesség
- A távérzékeléssel megoldandó problémák felismerése
- A fotointerpretációs kiértékelés és a terepi jelenségek összekapcsolása
C. Attitűd
- Összetett, szintetizált gondolkodásmód
- Nyitottság a feladatok megoldhatóságának kérdésében
D. Önállóság és felelősség
- Az egész munkafolyamat megszervezése, irányítása
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, szóban és írásban konzultációk, házi feladatok csoportos elemzése
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Alapkérdések, távérzékelés csoportosítása, hordozóeszközök |
2. | Alapkérdések, távérzékelés csoportosítása, hordozóeszközök |
3. | Fotográfiai és televíziós távérzékelő eszközök |
4. | Fotográfiai és televíziós távérzékelő eszközök |
5. | Radiométerek, spektrométerek |
6. | Radiométerek, spektrométerek |
7. | Radar távérzékelés |
8. | Radar távérzékelés |
9. | Katonai felderítés távérzékeléssel |
10. | Katonai felderítés távérzékeléssel |
11. | A képek információtartalma, fotointerpretáció, alkalmazások |
12. | A képek információtartalma, fotointerpretáció, alkalmazások |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- Információgyűjtő módszerek a távérzékelésben (bővített kiadás)
Műegyetemi Kiadó Budapest, egyetemi jegyzet - 83 oldal - Távérzékelés (könyv)
Akadémiai Kiadó, 2019 (https://mersz.hu)
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Az oktatási napokon személyes, ezeken kívül írásos konzultáció lehetséges.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A félév folyamán egy szöveges leírás távérzékelő rendszerekről, továbbá vizsgafeladatként egy távérzékelő módszer munkafolyamatba való beillesztése.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Félévközi házi feladat | HF | A.1-A.3; B.1-B.2; C.1-C.2 |
Vizsga | V | A.1-A.3; B.1-B.2; C.1-C.2;D.1 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF | 40% |
V | 60% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás meszerzésének feltétele, a félévközi feladat legalább 50%-os teljesítése.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80% - 100% |
jó (4) | 70% - 79% |
közepes (3) | 60% - 69% |
elégséges (2) | 50% - 59% |
elégtelen (1) | 0% - 49% |
3.6 Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
Részvétel a kontakt tanórákon | 12×1=12 |
Felkészülés a félévközi feladatra | 10 |
Felkészülés a vizsgára | 20 |
Összesen | 42 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. május 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév