Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Környezeti információs rendszerek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTTATE
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 9 |
Gyakorlat | 9 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Vizsga
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Winkler Gusztáv |
beosztás | Adjunktus |
juhasz.attila@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. május 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja megismertetni a hallgatókat a környezeti, környezetvédelmi célokból felállított adatbázisok elkészítésével, az elemzések módszerével. Kitér a környezeti és természetvédelmi hatásvizsgálatok adatgyűjtésére, a különböző környezeti rendszerek működésére, hatásmechanizmusára. Foglalkozik a hatásvizsgálati adatbázisok felépítésével, tájékoztatást ad a környezetvizsgálat földrajzi, fizikai, távérzékelési és statisztikai módszereiről. Tárgyalja a lokális és regionális vizsgálatok felépítését, a kockázati tényezők feltárását, a vizsgálati lehetőségeket, az adatrendszerek működési feltételeit. Kiemelten foglalkozik a tájátalakítás, mezgazdaság környezetbefolyásoló hatásaival. Végezetül példákon keresztül és a gyakorlatban is végrehajtva mutatja be az ipari térségek környezeti információs rendszereinek felépítését.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- A környezetvédelmi szakterület fogalomkörének áttekintő ismerete
- A szükséges adatgyűjtés lépéseinek és problémáinak ismerete
- A különféle információk egységes rendszerben való kezelése
- Elemzések végzése a térbeli és időbeli kapcsolatrendszerekben
B. Képesség
- A tárgyalt szakterületek térinformatikai adatmodelljeinek létrehozása
- A levezetett, beszerzett és terepi gyűjtött információk integrálása
C. Attitűd
- Összetett, szintetizált gondolkodásmód
- Nyitottság az alkalmazott eszközök irányában
- Nyitottság a globális folyamatok megértésére és követésére
D. Önállóság és felelősség
- Az egész munkafolyamat megszervezése, irányítása
- Problémafelismerés, kérdések felvetése és megoldási módszerek kiválasztása
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, szóban és írásban konzultációk, házi feladatok csoportos elemzése
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Környezeti alapkérdések, térképészeti, adatgyűjtési problémák |
2. | Környezeti alapkérdések, térképészeti, adatgyűjtési problémák |
3. | Környezeti alapkérdések, térképészeti, adatgyűjtési problémák |
4. | Antropogén behatások vizsgálata, humán összefüggések |
5. | A talaj, levegő és zaj szennyezési jelenségeinek vizsgálata |
6. | A növényzeti problémák, a növényzetnek, mint indikátornak a szerepe |
7. | A növényzeti problémák, a növényzetnek, mint indikátornak a szerepe |
8. | A vizek kutatása, árvizek kérdése |
9. | A vizek kutatása, árvizek kérdése |
10. | A vizek kutatása, árvizek kérdése |
11. | Esettanulmány, különböző megvalósult környezeti rendszerek |
12. | Esettanulmány, különböző megvalósult környezeti rendszerek |
13. | Esettanulmány, a kolontári katasztrófa körülményei, felderítés |
14. | Esettanulmány, a kolontári katasztrófa körülményei, felderítés |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
- Környezeti térinformatika (jegyzet) 2011. BME Építőmérnöki Kar
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Az oktatási napokon személyes, ezeken kívül írásos konzultáció lehetséges.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A félév folyamán egy szöveges és térképes adatgyűjtés, továbbá vizsgafeladatként egy térképes környezet-elemzés végrehajtásával adnak számot a hallgatók a tudásukról.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Félévközi házi feladat | HF | A.1-A.4; B.1-B.2; C.1-C.3 |
Vizsga | V | A.1-A.4; B.1-B.2; C.1-C.3;D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF | 40% |
V | 60% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele a félévközi feladat legalább 50%-os teljesítése.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80% - 100% |
jó (4) | 70% - 79% |
közepes (3) | 60% - 69% |
elégséges (2) | 50% - 59% |
elégtelen (1) | 0% - 49% |
3.6 Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
Részvétel a kontakt tanórákon | 18×1=18 |
Felkészülés a félévközi feladatra | 10 |
Felkészülés a vizsgára | 20 |
Összesen | 48 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. május 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév