Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geoinformatikai esettanulmányok II.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTTATF
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 6 |
Gyakorlat | 6 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
név | Domokos György |
beosztás | Vendégoktató |
juhasz.attila@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. május 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A fő célkitűzés az, hogy a hallgatók tisztában legyenek a térinformatikai rendszerek létrehozása során szerzett tapasztalatokkal, az ilyen rendszerek kialakításának lehetőségeivel, módszereivel, a korlátokkal, nehézségekkel, illetve ezen utóbbiaknak a megoldásával, áthidalásával.
A tantárgy fokozatosan felépítve az általános térinformatikai rendszer koncepciótól a konkrét alkalmazások kialakításáig ad betekintést a gyakorlatban megvalósult nemzetközi és hazai térinformatikai alkalmazói rendszerekről. Ennek során a nemzetközi tapasztalatoknak megfelelő hazai megvalósítások tipikus példái is bemutatásra kerülnek. Ezenkívül ismertetjük a legfontosabb létező, elérhető térinformatika adatforrásokat és felhasználhatósági lehetőségeiket is.
A tantárgy fokozatosan felépítve az általános térinformatikai rendszer koncepciótól a konkrét alkalmazások kialakításáig ad betekintést a gyakorlatban megvalósult nemzetközi és hazai térinformatikai alkalmazói rendszerekről. Ennek során a nemzetközi tapasztalatoknak megfelelő hazai megvalósítások tipikus példái is bemutatásra kerülnek. Ezenkívül ismertetjük a legfontosabb létező, elérhető térinformatika adatforrásokat és felhasználhatósági lehetőségeiket is.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- GIS rendszerek kialakításának alapvető lépései, módszerei
- A rendszer kialakításának nehézségei, korlátai
- Rendszer implementálás lépési
- Feladatspecifikus adatforrások, adat jellemzők.
- Elérhető alkalmazások
B. Képesség
- Képesség a rendszer megtervezésére
- Releváns alkalmazások, adatok beazonosítása
C. Attitűd
- Nyitottság a térinformatikai eszközök, megoldások használatára
- Rendszerezési képesség, szisztematikus gondolkodásmód
D. Önállóság és felelősség
- Önálló munkavégzés minden részfeladat tekintetében
- Képes megszervezni egy munkafolyamatot és menedzselni azt
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. Órai diszkusszió és elemzések.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Bevezetés. Térinformatika alapelve, története, fejlődése, trendek. |
2. | GIS architektúrák. Geoadatbázisok. |
3. | Térinformatikai alkalmazások szakterületei. |
4. | Térinformatikai rendszerek kialakulása Magyarországon I. (TIEDIT, TMAB, TAKAROS) |
5. | Térinformatikai rendszerek kialakulása Magyarországon II. |
6. | Térinformatikai rendszerek polgármesteri hivatalokban I. |
7. | Térinformatikai rendszerek polgármesteri hivatalokban II. |
8. | Térinformatikai rendszerek közművállalatoknál. |
9. | Térinformatikai rendszerek létrehozásának módszerei. |
10. | Térinformatikai projektek szervezési kérdései. |
11. | Nyílt forráskódú eszközök használata. |
12. | Térinformatikai rendszerek létrehozásával kapcsolatos közbeszerzési tapasztalatok. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
A tárgy tankönyve:
- Detrekői Ákos– Szabó György (2013): Térinformatika: Elmélet és alkalmazások, Typotex Oktatási honlapon található segédletek.
- Weben található irodalom
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Az oktatási napokon személyes, ezeken kívül írásos konzultáció lehetséges.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A félév során minden hallgató a saját térinformatika eszközeivel önállóan elkészít egy, a munkájához kapcsolódó tematikus térképet, kiegészítve egy rövid műszaki leírással az elvégzett munkáról (miért, miből, mivel, hogyan, mit).
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Komplex féléves gyakorlat | HF | A.1-A.5; B.1-B.2; C.1-C.2 |
Aktivitás | A | D.1-D.2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
HF | 90% |
A | 10% |
Összesen | 100% |
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 80% - 100% |
jó (4) | 70% - 79% |
közepes (3) | 60% - 69% |
elégséges (2) | 50% - 59% |
elégtelen (1) | 0% - 49% |
3.6 Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
Részvétel a kontakt tanórákon | 12×1=12 |
felkészülés a féléves feladatra | 20 |
Összesen | 32 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. május 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév