Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Geoinformatikai esettanulmányok II.
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOFTTATF
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
| Típus | Óraszám / (nap) | 
| Előadás (elmélet) | 6 | 
| Gyakorlat | 6 | 
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
6
1.7 Tárgyfelelős
| név | Domokos György | 
| beosztás | Vendégoktató | 
| juhasz.attila@emk.bme.hu | 
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Fotogrammetria és Térinformatika Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar
1.11 Tantárgy típusa
Szakirányú továbbképzés
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. május 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A fő célkitűzés az, hogy a hallgatók tisztában legyenek a térinformatikai rendszerek létrehozása során szerzett tapasztalatokkal, az ilyen rendszerek kialakításának lehetőségeivel, módszereivel, a korlátokkal, nehézségekkel, illetve ezen utóbbiaknak a megoldásával, áthidalásával.
A tantárgy fokozatosan felépítve az általános térinformatikai rendszer koncepciótól a konkrét alkalmazások kialakításáig ad betekintést a gyakorlatban megvalósult nemzetközi és hazai térinformatikai alkalmazói rendszerekről. Ennek során a nemzetközi tapasztalatoknak megfelelő hazai megvalósítások tipikus példái is bemutatásra kerülnek. Ezenkívül ismertetjük a legfontosabb létező, elérhető térinformatika adatforrásokat és felhasználhatósági lehetőségeiket is.
A tantárgy fokozatosan felépítve az általános térinformatikai rendszer koncepciótól a konkrét alkalmazások kialakításáig ad betekintést a gyakorlatban megvalósult nemzetközi és hazai térinformatikai alkalmazói rendszerekről. Ennek során a nemzetközi tapasztalatoknak megfelelő hazai megvalósítások tipikus példái is bemutatásra kerülnek. Ezenkívül ismertetjük a legfontosabb létező, elérhető térinformatika adatforrásokat és felhasználhatósági lehetőségeiket is.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- GIS rendszerek kialakításának alapvető lépései, módszerei
 - A rendszer kialakításának nehézségei, korlátai
 - Rendszer implementálás lépési
 - Feladatspecifikus adatforrások, adat jellemzők.
 - Elérhető alkalmazások
 
B. Képesség
- Képesség a rendszer megtervezésére
 - Releváns alkalmazások, adatok beazonosítása
 
C. Attitűd
- Nyitottság a térinformatikai eszközök, megoldások használatára
 - Rendszerezési képesség, szisztematikus gondolkodásmód
 
D. Önállóság és felelősség
- Önálló munkavégzés minden részfeladat tekintetében
 - Képes megszervezni egy munkafolyamatot és menedzselni azt
 
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. Órai diszkusszió és elemzések.
2.4 Részletes tárgyprogram
| Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre | 
| 1. | Bevezetés. Térinformatika alapelve, története, fejlődése, trendek. | 
| 2. | GIS architektúrák. Geoadatbázisok. | 
| 3. | Térinformatikai alkalmazások szakterületei. | 
| 4. | Térinformatikai rendszerek kialakulása Magyarországon I. (TIEDIT, TMAB, TAKAROS) | 
| 5. | Térinformatikai rendszerek kialakulása Magyarországon II. | 
| 6. | Térinformatikai rendszerek polgármesteri hivatalokban I. | 
| 7. | Térinformatikai rendszerek polgármesteri hivatalokban II. | 
| 8. | Térinformatikai rendszerek közművállalatoknál. | 
| 9. | Térinformatikai rendszerek létrehozásának módszerei. | 
| 10. | Térinformatikai projektek szervezési kérdései. | 
| 11. | Nyílt forráskódú eszközök használata. | 
| 12. | Térinformatikai rendszerek létrehozásával kapcsolatos közbeszerzési tapasztalatok. | 
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
A tárgy tankönyve:
- Detrekői Ákos– Szabó György (2013): Térinformatika: Elmélet és alkalmazások, Typotex Oktatási honlapon található segédletek.
 - Weben található irodalom
 
2.6 Egyéb tudnivalók
2.7 Konzultációs lehetőségek
Az oktatási napokon személyes, ezeken kívül írásos konzultáció lehetséges.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A félév során minden hallgató a saját térinformatika eszközeivel önállóan elkészít egy, a munkájához kapcsolódó tematikus térképet, kiegészítve egy rövid műszaki leírással az elvégzett munkáról (miért, miből, mivel, hogyan, mit).
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények | 
| Komplex féléves gyakorlat | HF | A.1-A.5; B.1-B.2; C.1-C.2 | 
| Aktivitás | A | D.1-D.2 | 
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
| Jele | Részarány | 
| HF | 90% | 
| A | 10% | 
| Összesen | 100% | 
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás
3.5 Érdemjegy megállapítása
| Érdemjegy | Pontszám (P) | 
| jeles (5) | 80% - 100% | 
| jó (4) | 70% - 79% | 
| közepes (3) | 60% - 69% | 
| elégséges (2) | 50% - 59% | 
| elégtelen (1) | 0% - 49% | 
3.6 Javítás és pótlás
A javítás és pótlás rendjét mindig a hatályos TVSZ szabályozza.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
| Tevékenység | Óra/félév | 
| Részvétel a kontakt tanórákon | 12×1=12 | 
| felkészülés a féléves feladatra | 20 | 
| Összesen | 32 | 
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. május 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
Nem induló tárgyak