Tantárgyi adatlap
Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
| Típus | Óraszám / (nap) |
| Előadás (elmélet) | 6 |
| Gyakorlat | 6 |
| név | Dr. Barsi Árpád |
| beosztás | Egyetemi tanár |
| barsi.arpad@emk.bme.hu |
A tárgy célja áttekintést adni a fotogrammetriai technológiákról, trendekről. Az előadásokon a hallgatók megismerik a széles körben alkalmazott légi fotogrammetriai, közel-fotogrammetriai, drón-fotogrammetriai szenzorok felépítését, technológiai jellemzőit, a végtermékeket és a jellemző alkalmazási területeket. A számítógépes laborgyakorlatokon a hallgatók légi vagy földi fényképeken végeznek adatminősítési, kiértékelési és modellezési feladatokat.
- Áttekintéssel rendelkezik a légi-, földi- és drón-fotogrammetriai szenzorok felépítéséről, technológiai jellemzőiről.
- Áttekintéssel rendelkezik a fotogrammetria főbb alkalmazási területeiről.
- Tisztában van a fotogrammetriai technológiák alapvető műszaki paramétereivel.
- Ismeri az alapvető képkiértékelési módszereket.
- Tisztában van a tanult adatfeldolgozási módszerek erőforrás igényeivel.
- Alkalmazza az alapvető képkiértékelési módszereket előfeldolgozott adatsorokon.
- Lényegretörően, szakszavak helyes használatával ismerteti szóban és írásban a tantárgy főbb témaköreit.
- Törekszik pontos fotogrammetriai végtermékek készítésére.
- A házi feladatok elvégzése során önállóságra törekszik, oktatója támogatását a szükséges mértékben veszi igénybe.
- Önállóan végzi el az órai munkaként kijelölt feladatokat.
- Munkájára vonatkozó érő oktatói kritikák esetén a megalapozott kritikai észrevételeket elfogadja, beépíti további feladatvégzésébe.
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata. Órai diszkusszió és
számítások, elemzések.
| Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
| 1. | Bevezetés, a tárgy ismertetése, a fotogrammetria rövid története |
| 2. | Alapvető geometriai transzformációk |
| 3. | A centrális vetítés |
| 4. | A képfeldolgozás alapjai |
| 5. | A légifényképező repülés: tervezés, kamerák, kiegészítő berendezések |
| 6. | Belső tájékozás |
| 7. | Relatív tájékozás |
| 8. | Abszolút és epipoláris tájékozás, fotogrammetriai elő- és hátrametszés |
| 9. | Fotogrammetriai háromszögelés |
| 10. | Képátalakítás és térkiértékelés |
| 11. | Közelfotogrammetria |
| 12. | |
| 13. | |
| 14. |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
Oktatási honlapon található segédletek.
Weben található irodalom.
Az oktatási napokon személyes, ezeken kívül, telefonos és írásos konzultáció lehetséges.
II. Tárgykövetelmények
A hallgatók a félév során egy komplex gyakorlati feladat formájában adnak képet a tudásukról.
| Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
| Komplex órai gyakorlat | KGY | A1-A5, B1-B2, C1-C2 |
| Aktivitás | A | D1-D2 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
| Jele | Részarány |
| KGY | 90% |
| A | 10% |
| Összesen | 100% |
A tantárgyból nem szerezhető aláírás.
| Érdemjegy | Pontszám (P) |
| jeles (5) | 80% - 100% |
| jó (4) | 70% - 79% |
| közepes (3) | 60% - 69% |
| elégséges (2) | 50% - 59% |
| elégtelen (1) | 0% - 49% |
A javítás és pótlás rendjét a hatályos TVSZ szabályozza.
A féléves feladat a pótlási időszakban díjmentesen pótolható.
| Tevékenység | Óra/félév |
| Részvétel a kontakt tanórákon | 12 × 1 óra |
| Kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása | 20 óra |
| Összesen | 32 óra |