Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Földalatti műtárgyak, mélyalapozás
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOGMAS42
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 2 |
Gyakorlat | 1 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Tompai Zoltán |
beosztás | Adjunktus |
tompai.zoltan@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szak Szerkezet-építőmérnöki ágazatán
1.12 Előkövetelmények
Gyenge előkövetelmény:
- Alapozás (BMEEOGMAT45)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2021. január 18.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgy célja, hogy a hallgató megismerje a mélyalapozás és a földalatti építmények történetét, a cölöpözési technológiákat, az egyéb mélyalapozási módokat, a cölöpalapok tervezését.
Ismerje meg a földalatti műtárgyak főbb típusait, építéstechnológiájukat, legfontosabb terheléseiket, valamint igénybevételeik meghatározási módját.
Ismerje meg a földalatti műtárgyak főbb típusait, építéstechnológiájukat, legfontosabb terheléseiket, valamint igénybevételeik meghatározási módját.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a mélyalapozások történetét,
- ismeri a cölöptípusokat, készítésüket és alkalmazási területüket,
- ismeri az egyéb mélyalapozási módokat,
- ismeri a földmegtámasztó falakra ható terheket,
- ismeri az alagutakra ható terheket,
- ismeri az alagutak, aluljárók és egyéb földalatti műtárgyak alkalmazási területeit és típusait,
- ismeri a földalatti műtárgyak építési módszereit.
B. Képesség
- képes a cölöpök méretezésére,
- képes az egyszerűbb mélyalapozási rendszerek tervezésére,
- képes a földalatti műtárgyak szerkezeti méreteinek és igénybevételeinek meghatározására,
- képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval társaival,
- folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
- nyitott az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a legújabb szerkezetek és építési módszerek megismerésére,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik az energiahatékonyság és környezettudatosság elvének építőmérnöki megoldásában való alkalmazására.
D. Önállóság és felelősség
- önállóan végzi a cölöptervezési, valamint munkagödör-határolási feladatok megoldását,
- nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Tantárgyprogram ismertetése, mélyalapozások története, cölöptípusok |
2. | Cölöptípusok, cölöptervezés |
3. | Cölöptervezés, egyéb mélyalapozási módok |
4. | Földnyomások. Földmegtámasztó falak terhelése és méretezése |
5. | Földmegtámasztó falak terhelése és méretezése |
6. | Alagutak terhei és igénybevételei |
7. | Földalatti műtárgyak alkalmazási területei, típusai |
8. | Gyalogos aluljárók |
9. | Mélygarázsok |
10. | Közúti alagutak |
11. | Közműalagutak |
12. | Metró |
13. | Alagútépítés |
14. | Összefoglalás |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Tankönyvek:
- Petrasovits, Fazakas, Kovácsházy: Városi földalatti műtárgyak tervezése és kivitelezése
- Elektronikus jegyzet: Földalatti műtárgyak
- Elektronikus jegyzet: Mélyalapozás
- Az előadás prezentációk jegyzetelhető formában
- Példatár
- Gyakorlati segédletek
2.6 Egyéb tudnivalók
- A gyakorlatokon és az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki négynél több előadásról, illetve kettőnél több gyakorlatról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
- Az előző félévben elfogadott zárthelyik és házi feladatok (ismételt megvédéssel) érvényesek az adott félévben is.
2.7 Konzultációs lehetőségek
A tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e-mail-ben (a Tanszék honlapjáról) egyeztetve a tárgy előadójával vagy a gyakorlatvezetőjével.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 4 db zárthelyi dolgozat és 2 db házi feladat, valamint az órákon tanúsított aktív részvétel alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1, A.2, A.3; B.4 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | B.1, B.3 |
3. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH3 | A.4, A.5; B.4 |
4. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH4 | A.6, A.7; B.4 |
1. házi feladat | HF1 | A.2; B.1, B.2, B.4; C.1-C.6; D.1-D.3 |
2. házi feladat | HF2 | A.4; B.3, B.4; C.1-C.6; D.1-D.3 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Pont | Részarány |
ZH1 | 15 pont | 15% |
ZH2 | 10 pont | 15% |
ZH3 | 15 pont | 15% |
ZH4 | 15 pont | 15% |
HF1 | 20 pont | 20% |
HF2 | 20 pont | 20% |
Összesen | 95 pont | 100% |
Amennyiben egy házi feladatban vagy zárthelyiben több számítási feladat is van, úgy a minimális pontszámot (adott feladat pontszámának 40 %-a) mindegyik feladat esetén el kell érni.
A második házi feladatot (HF2) kizárólag az első házi feladat (HF1) beadása után adjuk ki.
Bármely sikeres ZH vagy HF hiánya a félév eredménytelenségét jelenti.
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból nem szerezhető aláírás.
3.5 Érdemjegy megállapítása
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 81%- |
jó (4) | 69%-80% |
közepes (3) | 55%-68% |
elégséges (2) | 41%-54% |
elégtelen (1) | -40% |
3.6 Javítás és pótlás
- Az órákon történő aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
HÁZI FELADATOK JAVÍTÁSA, PÓTLÁSA
- Az 1. házi feladat az ütemtervben megadott határidőig adható be. Késedelmes beadás – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – a megadott póthatáridőig teljesíthető.
- Az 1. házi feladat a pótlási időszakban nem adható be.
- A 2. házi feladat a szorgalmi időszak utolsó napján 12:00-ig adható be. Késedelmes beadás – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – a pótlási időszak utolsó napján 12:00 óráig teljesíthető.
- A beadott és a gyakorlatvezető által átvett házi feladatot javításra vissza nem adunk, azt beadás után javítani már nem lehetséges.
ZÁRTHELYIK JAVÍTÁSA, PÓTLÁSA
- Sikeres zárthelyi javítása esetén minden esetben a pótlásként megírt zárthelyi eredményt vesszük figyelembe.
- A zárthelyik pótlása egy időpontban, a pótlási hét elején történik. A pótlás során bármelyik sikertelen zárthelyi megírható, akár több is, de csak a rendelkezésre álló 90 percen belül. A pótlásra a Neptun rendszerben nem kell jelentkezni.
- Második pótlás – a szabályzatban meghatározott díj megfizetése mellett – kizárólag 1 db zárthelyiből lehetséges. A második pótlásra a Neptun rendszerben jelentkezni kell.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×3=42 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 6 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre | 4×7=28 |
házi feladat elkészítése | 2×7=14 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2024. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév