Tantárgyi adatlap
PDF letöltéseI. Tantárgyleírás
1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Vasbetonszerkezetek
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOHSAT43
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus | Óraszám / (nap) |
Előadás (elmélet) | 3 |
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
3
1.7 Tárgyfelelős
név | Dr. Völgyi István Krisztián |
beosztás | Egyetemi docens |
volgyi.istvan@emk.bme.hu |
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Hidak és Szerkezetek Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező az építőmérnöki (BSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
Erős előkövetelmény:
- Elemi szilárdságtan (BMEEOTMAT42)
- Tartószerkezetek méretezésének alapjai (BMEEOHSAT41)
- Építőanyagok I. (BMEEOEMAT43)
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2020. szeptember 1.
2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tárgy célja, hogy a hallgató elsajátítsa a vasbetonszerkezeti méretezés alapjait, ezen belül az egyszerű rúdszerű és lemezszerű elemek méretezését egyszerű és összetett igénybevételekre. Tárgyaljuk a használhatósági határállapotok és a teherbírási határállapotok vizsgálatát.
2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
- ismeri a vasbetonszerkezeti méretezés alapfogalmait, jelölésrendszerét,
- ismeri a vasbeton szerkezeti anyagainak viselkedését, azok modellezési lehetőségeit,
- ismeri a vasbeton keresztmetszetek méretezésének alapelveit,
- ismeri a vasbeton keresztmetszetek jellemző viselkedési módjait,
- ismeri a méretezés, ellenőrzés szempontjait és módszereit.
B. Képesség
- képes egyszerű vasbeton rúdszerkezeteket ellenőrizni, méretezni nyírásra, hajlításra, csavarásra, külpontos nyomásra és egyéb összetett igénybevételekre,
- képes egyirányban teherviselő vasbeton lemezeket méretezni, ellenőrizni,
- képes egyszerű vasbeton rúdszerkezeteket ellenőrizni, méretezni nyírásra,
- képes egyszerű vasbeton rúdszerkezeteket ellenőrizni, méretezni, külpontos nyomásra és egyéb összetett igénybevételekre,
- képes komplexebb szerkezetek egyes elemeinek vizsgálatára,
- informatikai ismereteinek birtokában képes összetettebb, nagy számításigényű feladatok megoldására,
- képes gondolatait rendezett formában, szóban és írásban kifejezni.
C. Attitűd
- Nyitott a hagyományos és az információtechnológiai eszközök használatára,
- törekszik a problémamegoldáshoz szükséges eszközrendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra.
D. Önállóság és felelősség
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, nagytermi számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | Vasbeton rudak lehajlása |
2. | Vasbeton keresztmetszetek hajlítási viselkedése (I. és II. feszültségi állapot) |
3-5 | Vasbeton keresztmetszetek hajlítási viselkedése (III. feszültségi állapot - ellenőrzés, tervezés; gerendák, lemezek) |
6-8. | Vasbeton keresztmetszetek nyírási viselkedése (alapösszefüggések, teherbírást módosító tényezők) |
9-10. | Vasbeton rudak ellenőrzése összetett igénybevételre (hajlítás + nyírás; nyomatéki ábra eltolás, tartóvég ellenőrzése, csavarás) |
11-12. | Külpontosan nyomott keresztmetszetek és rudak vizsgálata |
13. | Feszítés alapgondolata, módszerei, figyelembe vétele |
14. | Ábrázolástechnika |
A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Letölthető anyagok:
- Kollár-Völgyi: Vasbeton szerkezetek; tankönyv (2018.)
- Deák-Draskóczy-Dulácska-Kollár-Visnovitz : Vasbetonszerke-zetek segédlet
- Elektronikus jegyzet: Vasbetonszerkezetek gyakorlati jegyzet - Interaktív változat (honlapon)
- Példatár, feladatgyűjtemény: Vasbetonszerkezetek példatár (honlapon)
- Segédlet: Megértést segítő számítómodulok Tananyag
- Vasbetonszerkezetek gyakorlati jegyzet – Hagyományos formátum
2.6 Egyéb tudnivalók
- A kontaktórákon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki 30%-ot meghaladó arányban hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2.7 Konzultációs lehetőségek
Konzultációs időpontok:
a tanszék a TVSZ szerinti konzultációs lehetőséget biztosít órarendi órán, alkalmanként azon kívül a honlapján megadottak szerint.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév
II. Tárgykövetelmények
3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 3 zárthelyi dolgozat (ZH) (elméleti + gyakorlati rész) és 3 házi feladat alapján történik.
A ZH-k időpontját és a házi feladatok (HF) kiadási, illetve beadási idejét tantárgy honlapján közöljük.
A HF-kat kézi számítással kell végezni, számítógépes program (pl. MATHCAD) nem használható, így jobban modellezi a ZH-t felkészüléskor. A HF-ok rövid példákat tartalmaznak, amelyek célja kifejezetten a ZH-k előkészítése és az ütemes tanulás elérése, nem egyéb ismeret átadása. Ezért a HF késedelmes beadására nincs lehetőség. A HF beadása után, a ZH megírása előtt a HF-ok mogoldását elérhetővé tesszük, hogy ezzel is segítsük azok felkészülését, akiknek nem sikerült a feladatok megoldása. Az írásos feladatoknál (papír alapú ZH, HF) a képleteket, majd a behelyettesítéseket és a végeredményt (mértékegységgel) kell megadni. Bármely hiánya a feladat értékét csökkenti.
Érvényes ZH feltétele továbbá a ZH kezdetekor fényképes-aláírásos igazolvány bemutatása.
A ZH-k időpontját és a házi feladatok (HF) kiadási, illetve beadási idejét tantárgy honlapján közöljük.
A HF-kat kézi számítással kell végezni, számítógépes program (pl. MATHCAD) nem használható, így jobban modellezi a ZH-t felkészüléskor. A HF-ok rövid példákat tartalmaznak, amelyek célja kifejezetten a ZH-k előkészítése és az ütemes tanulás elérése, nem egyéb ismeret átadása. Ezért a HF késedelmes beadására nincs lehetőség. A HF beadása után, a ZH megírása előtt a HF-ok mogoldását elérhetővé tesszük, hogy ezzel is segítsük azok felkészülését, akiknek nem sikerült a feladatok megoldása. Az írásos feladatoknál (papír alapú ZH, HF) a képleteket, majd a behelyettesítéseket és a végeredményt (mértékegységgel) kell megadni. Bármely hiánya a feladat értékét csökkenti.
Érvényes ZH feltétele továbbá a ZH kezdetekor fényképes-aláírásos igazolvány bemutatása.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH1 | A.1-A.5; B.1-B.2, B.7; C.1-C.3; D.1 |
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH2 | A.1-A.5; B.2-B.3, B.7; C.1-C.3; D.1 |
3. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) | ZH3 | A.1-A.5; B.4-B.5, B.7; C.1-C.3; D.1 |
1-3. házi feladat (folyamatos részteljesítmény-értékelés) | HF1-3 | A.1-A.5; B.4-B.6, B.7; C.1-C.3; D.1 |
aktív részvétel (folyamatos részteljesítmény-értékelés) (opcionális, csak pozitív előjellel) | A | A.1-A.5; B.1-B.5 |
A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele | Részarány |
ZH1-ZH3 | 82% Két jobb zh összpontszám (elméleti pontszám + gyakorlati pontszám) átlag. Az elméleti eredményre vonatkozó további követelményt lásd később. |
HF1-3 | 3×6% A HF nem kötelező, de a HF pontszám része a 100%-nak. (Pl. minimális ZH teljesítmény esetén a HF pontszám 50%-a szükséges az elégséges eléréséhez. Magasabb ZH teljesítmény esetén akár a HF pontszám nélkül is elérhető az aláírás.) |
A | Bónuszpont: aki az első kettő zh-val teljesítette a zh-ra vonatkozó követelményeket, a harmadik zh 50% feletti megírásával bónuszpontokat szerezhet. A bónusz a leggyengébb zh. eredmény pontszámának 10%-a (max. 8.2 pont) (Pl. ha a leggyengébb zh 70%-os, akkor 82pont*10%*70%=82 pont*7%=5.74pont. Ha a harmadik ZH 40%-os, bónusz nem jár. Ha a ZH eredmények 40%; 70%; 60%, a bónusz 82*40%*10%=3,28 pont) |
Szorgalmi időszakban összesen | 100% |
Összesen | 100% |
Ha két jobb zh átlaga nem éri el az 50%-ot, elégtelen eredményre vezet.
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban összesen megszerezhető pontszám legalább 50%-át elérje a hallgató.
Az elméleti kérdésekből elérendő átlag 40%-os teljesítmény a két jobb elméleti teljesítés figyelembe vételével. Ellenkező esetben elégtelen a féléves teljesítmény.
Ha két jobb ZH összpontszám (gyakorlat+elmélet) átlaga nem éri el az 50%-ot, elégtelen eredményre vezet.
A két jobb elméleti és a két jobb összpontszám egymástól függetlenül választható. Pl. lehet, hogy a két jobb elmélet az első és a második zh-ból, a két jobb összpontszám az első és a harmadik ZH-ból származik.
Az elméleti kérdésekből elérendő átlag 40%-os teljesítmény a két jobb elméleti teljesítés figyelembe vételével. Ellenkező esetben elégtelen a féléves teljesítmény.
Ha két jobb ZH összpontszám (gyakorlat+elmélet) átlaga nem éri el az 50%-ot, elégtelen eredményre vezet.
A két jobb elméleti és a két jobb összpontszám egymástól függetlenül választható. Pl. lehet, hogy a két jobb elmélet az első és a második zh-ból, a két jobb összpontszám az első és a harmadik ZH-ból származik.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
A házi feladatok beadására, sikerességére nem írunk elő önálló feltételt.
Az eredményt a két jobb ZH eredménye, a HF pontszám és bónuszpontok alapján számítjuk.
A házi feladatok beadására, sikerességére nem írunk elő önálló feltételt.
Az eredményt a két jobb ZH eredménye, a HF pontszám és bónuszpontok alapján számítjuk.
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles(5) | 90<=P |
jó(4) | 75<=P<90% |
közepes(3) | 60<=P<75% |
elégséges(2) | 50<=P<60% |
elégtelen(1) | P<50% |
3.6 Javítás és pótlás
- Az egyes félévközi teljesítményértékelésekhez nem tartozik egyenkénti minimumkövetelmény, ezért pótlásuk nem lehetséges.
- A HF határidő utáni leadása, javítása nem lehetséges.
- Az aktív részvétel – jellegéből adódóan – nem pótolható, nem javítható, továbbá más módon nem kiválható vagy helyettesíthető.
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon, illetve a 3 ZH-n | 13×3=39 |
félévközi készülés a gyakorlatokra | 14×2=28 |
felkészülés a teljesítményértékelésekre (HF-ok) | 7+8+8=23 |
Összesen | 90 |
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2021. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév