Tantárgyi adatlap
Download PDFI. Subject Specification
1. Basic Data
1.1 Title
Mélyépítési műtárgyak
1.2 Code
BMEEOHSA-B3
1.3 Type
Module with associated contact hours
1.4 Contact hours
Type | Hours/week / (days) |
Lecture | 2 |
1.5 Evaluation
Exam
1.6 Credits
3
1.7 Coordinator
name | Dr. Kovács Tamás |
academic rank | Associate professor |
kovacs.tamas@emk.bme.hu |
1.8 Department
Department of Structural Engineering
1.9 Website
1.10 Language of instruction
hungarian and english
1.11 Curriculum requirements
Compulsory in the Specialization in Infrastructure Engineering (BSc) programme
-
-
-
1.12 Prerequisites
Erős előkövetelmény:
- Vasbetonszerkezetek (BMEEOHSAT43)
- Földalatti műtárgyak, mélyalapozás (BMEEOGMAS42)
- Hidak és infrastruktúra szerkezetek (BMEEOHSAS43)
1.13 Effective date
2 February 2022
2. Objectives and learning outcomes
2.1 Objectives
A tantárgya célja, hogy a hallgató elsajátítsa a mélyépítési vasbetonszerkezetek tervezésének és építésének alapismereteit. Ezen belül kiemelt hangsúlyt kapnak a monolit építési mód alkalmazásának technológiai kérdései: folyadékzárás és vízszigetelés, hőmérsékleti hatások, időben lejátszódó alakváltozások modellezése. További cél, hogy a hallgató elsajátítsa a talaj és a szerkezet kölcsönhatásának modellezését, ennek alapvető geotechnikai vonatkozásait, a talajmegtámasztó szerkezetek erőjátékét és építástechnológiáját, a szerkezeti forma és az erőjáték kapcsolatát, a vasbeton alaplemezek, a csővezetékek tervezésének és építésének speciális kérdéseit. Sajátítsa el a vízellátás és szennyvíztisztítás (medencék, tárolók), a terepszint alatti épületszerkezetek (mélygarázsok), valamint a közlekedési infrastruktúra (betonburkolatok, alagutak), valamint további jellemző speciális építmény (bunkerek, silók) kialakítását, építési módszereit, ismerje meg a jellemző szerkezeti elemek igénybevételeit és vasalási elveit. Szerezzen ismereteket a toronyszerkezeteket (kémény, hűtőtorony, szélturbina) érő dinamikai hatásokról, azok káros hatásai elleni védekezés módjairól.
A hallgatók áttekintést kapnak a mélyépítési területén alkalmazott IT megoldásokról és digitális technológiákról, melynek eredményeként a hallgatók digitális készségei fejlődnek, ami nagyban elősegíti a házi feladatok hatékony megoldását. A tárgy házi feladatainak elvégzéséhez a hallgatók digitális ismereteket kapnak és használnak (pl. Mathcad). A tárgyban alkalmazott digitális oktatási módszertan hatékonyan támogatja a hallgatók készségfejlesztését és a kimeneti követelmények elsajátítását.
2.2 Learning outcomes
Upon successful completion of this subject, the student:
A. Knowledge
- ismeri a vízzáró beton alkalmazását és speciális kérdéseit a mélyépítési műtárgyaknál,
- ismeri a rugalmasan ágyazott lemez erőtani működését,
- ismeri a résfalas munkatér-határolás módszerét,
- ismeri a membránelmélet alapjait, a hajlított hengerhéj főbb erőtani viselkedését,
- ismeri a silónyomás elméletét,
- ismeri a toronyszerű szerkezetek építésének főbb problémáit és azok megoldásait,
- ismeri a toronyszerű szerkezeteket érő dinamikai hatásokat, a szél gerjesztette hatásokat,
- ismeri a tömeghangolt csillapítás fogalmát és alkalmazhatóságát.
B. Skills
- képes mérlegelni és egy betonszerkezet vízzáróságát biztosító megoldások között dönteni,
- képes a másodrendű hatások nagyságát megbecsülni,
- képes a metacentrikus középpont fogalmát alkalmazni,
- képes az összegzési képletek segítségével becslést adni komplexkilalakítású szerkezet kihajlási kritikus erejére, illetve rezgési sajátfrenkvenciájára,
- képes koncepcionális módon szerkezeti kialakítások közötti különbségeket meghatározni, azok hatékonyságát értékelni,
- képes gondolatait rendezett formában szóban és írásban kifejezni,
- lehatárolja a tartószerkezettel kapcsolatos feladatban az egymástól nagyrészt független részfeladatokat, azok között fontossági sorrendet alkot
C. Attitudes
- törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
- törekszik a természeti erőforrásokat a társadalom számára szükséges építményekben hatékonyan felhasználni.
D. Autonomy and Responsibility
- gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Methods
Előadások, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák használata, önállóan készített házi feladatok.
2.4 Course outline
Hét | Előadások és gyakorlatok témaköre |
1. | A mélyépítés műtárgyai és specifikus jellemzői |
2. | Vízzáró beton, vízzáró bevonatok. Nagytömegű betonozás kérdései |
3. | Lemezelmélet alapjai, talajon fekvő szerkezetek erőtana |
4. | Parkolóházak, mélygarázsok szerkezeti rendszerei. Alaplemezek. Mélygarázsok födéme |
5. | Munkatér-határolás eszközei, módjai. Résfalak és kihorgonyzások méretezése |
6. | Bevezetés a membránelméletbe. Hajlított hengerhéj |
7. | Víztisztítás és víztárolás műtárgyai |
8. | Csővezetékek, átvezetésük falakon |
9. | Víztornyok kialakítása, építéstechnológiája, csomópontok |
10. | Vasbeton bunkerek, silók. Silónyomás elmélete. Silók meghibásodásai és megerősítésük (2. házi feladat beadási határideje) |
11. | Különleges mélyépítési szerkezetek. Adótornyok, ipari kémények, hűtőtornyok |
12. | Szélturbinák. Toronyszerű létesítmények dinamikája, szélterhei |
13. | Szeizmikus hatások, modális válaszspektrum analízis. Toronyszerű létesítmények dinamikája. Víztároló tartályok rezgései |
14. | Rezgésvédelem, tömeghangolt csillapító berendezések |
The above programme is tentative and subject to changes due to calendar variations and other reasons specific to the actual semester. Consult the effective detailed course schedule of the course on the subject website.
2.5 Study materials
a) Tankönyvek:
- Timoschenko: Lemezek és héjak elmélete, 1966
- Betonkalender 2006/1, Ernst &Sohn, 2006
- Hegedűs I.: Héjszerkezetek, Műegyetemi Kiadó, 1998. Budapest.
- Elektronikus jegyzet: a tárgy honlapjáról
- IITK-GSDMA: Guidelines for seismic design of liquid storage tanks, 2007
2.6 Other information
- Az előadásokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki nem vett részt az előadások legalább 70%-án, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
- A teljesítményértékeléseken minden hallgatónak eredeti (saját) munkát kell beadnia. A másolás, csalás, plagizálás semmilyen formában nem elfogadott.
2.7 Consultation
Konzultációs időpontok:
- a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy
- előzetesen, e-mail-ben egyeztetve; e-mail: kovacs.tamas@emk.bme.hu
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév
II. Subject requirements
Assessment and evaluation of the learning outcomes
3.1 General rules
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése három házi feladat és egy írásbeli vizsgadolgozat alapján történik
3.2 Assessment methods
Teljesítményértékelés neve (típus) | Jele | Értékelt tanulási eredmények |
Házi feladat - 1. rész (részteljesítmény-értékelés) | HF/1 | A.1-A.2; B.1, B.5-B.7; C.1-C.2; D.1 |
Házi feladat - 2. rész (részteljesítmény-értékelés) | HF/2 | A.3-A.4; B.5-B.7; C.1-C.2; D.1 |
Házi feladat - 3. rész (részteljesítmény-értékelés) | HF/3 | A.5-A.7; B.2-B.7; C.1-C.2; D.1 |
Írásbeli vizsga (összegző teljesítményértékelés) | V | A.1-A.8; C.1-C.2; D.1 |
The dates of deadlines of assignments/homework can be found in the detailed course schedule on the subject’s website.
3.3 Evaluation system
Jele | Részarány |
HF/1 | 5% |
HF/2 | 13% |
HF/3 | 6% |
Szorgalmi időszakban összesen | 24% |
V | 80% |
Összesen | 104% |
3.4 Requirements and validity of signature
Az aláírás megszerzésének feltétele, hogy a 3.3. pont szerint a szorgalmi időszakban a házi feladat 3 rézéből összesen legalább 10 pontot szerezzen a hallgató.
3.5 Grading system
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
Érdemjegy | Pontszám (P) |
jeles (5) | 85<=P |
jó (4) | 75<=P<85% |
közepes (3) | 65<=P<75% |
elégséges (2) | 50<=P<65% |
elégtelen (1) | P<50% |
3.6 Retake and repeat
A házi feladat 1-3 részei késedelmesen nem adhatók le és nem pótolhatók.
3.7 Estimated workload
Tevékenység | Óra/félév |
részvétel a kontakt tanórákon | 14×2=28 |
házi feladat elkészítése | 3×8=24 |
kijelölt írásos tananyag önálló folyamatos elsajátítása | 15 |
vizsgafelkészülés | 23 |
Összesen | 90 |
3.8 Effective date
2 February 2022
This Subject Datasheet is valid for:
2024/2025 I. félév