Tantárgyi adatlap

PDF letöltése

I. Tantárgyleírás

1. Alapadatok
1.1 Tantárgy neve
Talaj és szerkezet kölcsönhatása
1.2 Azonosító (tantárgykód)
BMEEOGMMS52
1.3 Tantárgy jellege
Kontaktórás tanegység
1.4 Óraszámok
Típus Óraszám / (nap)
Előadás (elmélet) 3
Gyakorlat 1
1.5 Tanulmányi teljesítményértékelés (minőségi értékelés) típusa
Félévközi érdemjegy
1.6 Kreditszám
5
1.7 Tárgyfelelős
név Dr. Móczár Balázs
beosztás Egyetemi docens
email moczar.balazs@emk.bme.hu
1.8 Tantárgyat gondozó oktatási szervezeti egység
Geotechnika és Mérnökgeológia Tanszék
1.9 A tantárgy weblapja
1.10 Az oktatás nyelve
magyar és angol
1.11 Tantárgy típusa
Kötelező a Szerkezet-építőmérnök (MSc) szakon
1.12 Előkövetelmények
1.13 Tantárgyleírás érvényessége
2022. szeptember 1.

2. Célkitűzések és tanulási eredmények
2.1 Célkitűzések
A tantárgya célja, hogy a hallgató elsajátítsa a szerkezettervezéshez elengedhetetlenül szükséges geotechnikai alapokat úgy, mint az Eurocode 7 ismeretét-alkalmazását, geotechnikai kategóriák rendszerét, a geotechnikai adatszolgáltatások típusait és tartalmi követelményeit; a cölöpalapozások geotechnikai és szerkezeti tervezését a lehetséges hatásokra; rugalmasan ágyazatott lemezek tervezését, ágyazási együtthatók-rugóállandók felvételét; cölöppel gyámolított lemezek és "rigid inclusion" tervezése; munkatérhatárolások statikai tervezése, elmozdulások számítása, rugóállandók felvételének lehetőségeit és ezek hatását az igénybevételekre/mozgásokra; horgonyok tervezését; hídfőkialakítások geotechnikai kérdéseit; dinamikus hatásokra- földrengésre történő geotechnikai tervezést.

A tárgyban szereplő tervezési/házi feladatok elvégzése során a hallgatók új diigtális ismeretek kapnak, leggyakrabban használt geotechnikai szoftverek segítségével és a korábban megszerzett digitális ismereteket fel tudják használni és azok továbbfejlesztéséhez segítséget kapnak.

A tárgy elvégzése, a házi/tervezési feladatok elékszítése során a hallgatók digitális készségei fejlődnek, melyek hozzájárulnak a házi/tervezési feladatok hatékony elvégzéséhez.

A hallgatók áttekintést kapnak a geotechnika,i tervezés során alkalmazott digitális technológiákról és IT megoldásokról, mind a tervezés, mind a mélyépítési kivitelezés során.

A tárgyban részben alkalmazott digitális oktatási módszertan hatékonyan támogatja a hallgatók készségfejlesztését és a kimeneti követelmények elsajátítását

2.2 Tanulási eredmények
A tantárgy sikeres teljesítése utána a hallgató
A. Tudás
  1. ismeri a EC7 rendszerét, alapjait,
  2. ismeri a geotechnikai kategóriákat, adatszolgáltatások típusait és tartalmi követelményeit,
  3. ismeri a cölöpalapozások tervezésének menetét, rugóállandók felvételét,
  4. ismeri a rugalmasan ágyazott lemezek tervezésének menetét, rugóállandók felvételét,
  5. ismeri a cölöppel gyámolított lemezek és rigid inclusion tervezésének menetét, rugóállandók felvételét,
  6. ismeri a munkatérhatárolások tervezésnek menetét,
  7. ismeri a talajhorgonyok tervezésének menetét, kialakításának lehetőségeit,
  8. ismeri a hídfők kialakításának geotechnikai tervezési szempontjait,
  9. ismeri a dinamikus hatásokra-földrengésre történő geotechnikai tervezés alapvető összefüggéseit
B. Képesség
  1. képes az EC7 értelmezésére, annak alkalmazására,
  2. képes cölöpalapozások tervezésére
  3. képes a rugalmasan ágyazatott lemezek tervezésére
  4. képes a cölöppel gyámolított lemezek és rigid inclusion alapozás tervezésére
  5. képes munkatérhatárolások statikai tervezésére
  6. képes hídfők geotechnikai modellezésére, töltéssüllyedések számítására
  7. képes a dinamikus hatásokra és földrengésre történő geotechnikai tervezésre
C. Attitűd
  1. együttműködik az ismeretek bővítése során az oktatóval,
  2. folyamatos ismeretszerzéssel bővíti tudását,
  3. nyitott a korszerű szoftverek és tervezési módszerek használatára,
  4. törekszik a geotechnikai problémamegoldáshoz szükséges tervezési rendszer megismerésére és rutinszerű használatára,
  5. törekszik a pontos és hibamentes feladatmegoldásra,
D. Önállóság és felelősség
  1. önállóan végzi a szerkezettervezéssel összefüggő geotechnikai feladatok és problémák végiggondolását és adott források alapján történő megoldását,
  2. nyitottan fogadja a megalapozott kritikai észrevételeket,
  3. gondolkozásában a rendszerelvű megközelítést alkalmazza.
2.3 Oktatási módszertan
Előadások, számítási gyakorlatok, kommunikáció írásban és szóban, IT eszközök és technikák
használata, opcionális önállóan és csoportmunkában készített feladatok, munkaszervezési technikák.
2.4 Részletes tárgyprogram
Hét Előadások és gyakorlatok témaköre
1. Bevezetés, a geotechnikai tervezés az Eurocode 7-1 szerint. Geotechnikai adatszolgáltatások típusai és tartalmi követelményei.
2. Munkatérhatárolások geotechnikai-statikai tervezése.
3. Rugalmasan ágyazott vasbeton lemezek tervezési kérdései. Lemezmerevség hatása a talajreakcióra, ágyazási tényező felvételének lehetőségei.
4. Cölöpalapozások geotechnikai és szerkezeti tervezése.
5.Cölöpalapozások geotechnikai és szerkezeti tervezése.
6. Cölöppel gyámolított lemezek tervezése.
7. Cölöppel gyámolított lemezek tervezése.
8. ZH1. Hídfőkialakítások geotechnikai szempontjai.
9. Hídfőkialakítások geotechnikai szempontjai.
10. Hídfőkialakítások geotechnikai szempontjai.
11. Helyszíni geofizikai vizsgálatok: down-hole, cross-hole vizgsálat, szeizmikus CPT, hullámterjedés helyszíni meghatározásának egyéb lehetőségei.
12. Dinamikus viselkedést leíró talajparaméterek laboratóriumi meghatározása. Kis alakváltozásai tartományban jellemző talajparaméterek, leromlási görbe.
13. Felszíni gyorsulás meghatározása talajválasz elemzéssel (site response analysis).
14. ZH2

A félév közbeni munkaszüneti napok miatt a program csak tájékoztató jellegű, a pontos időpontokat a tárgy honlapján elérhető "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza.
2.5 Tanulástámogató anyagok
a) Letölthető anyagok:
  1. Elektronikus jegyzet: Dr. Móczár Balázs-Józsa Vendel: Talaj- és szerkezet kölcsönhatása
  2. Előadás ppt-k
2.6 Egyéb tudnivalók
1) A gyakorlatokon való részvétel kötelező. Az a hallgató, aki három vagy több gyakorlatról hiányzik, nem szerezheti meg a tantárgy kreditjét.
2) Minden hallgatónak eredeti (saját) munkát kell beadnia. A másolás, csalás, plagizálás semmilyen formában nem elfogadott. Akik megsértik a BME TVSZ vonatkozó előírásait elégtelen(1) végső érdemjegyet szereznek, pótlási lehetőséggel nem rendelkeznek és a tantárgyat nem adhatják le, továbbá tettüket a Dékáni Hivatalnak jelentik. A csalás és a plagizálás definíciója a TVSZ-ben megtalálható. (ez ki is maradhat)
2.7 Konzultációs lehetőségek

Konzultációs időpontok:

a tanszék honlapján megadottak szerint, vagy előzetesen, e‐mail‐ben egyeztetve az adott oktatóval;

tárgyfelelős e‐mail: moczar.balazs@emk.bme.hu

Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév

II. Tárgykövetelmények

3. A tanulmányi teljesítmény ellenőrzése és értékelése
3.1 Általános szabályok
A 2.2. pontban megfogalmazott tanulási eredmények értékelése 2 zárthelyi dolgozat és 3 házi feladat, valamint a gyakorlatokon tanúsított aktív részvétel (részteljesítmény értékelés) alapján történik.
3.2 Teljesítményértékelési módszerek
Teljesítményértékelés neve (típus) Jele Értékelt tanulási eredmények
1. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) ZH1 A.1-A.5; B.1-B.4; C.5
2. zárthelyi dolgozat (összegző értékelés) ZH2 A.6-A.9; B.5-B.7; C.5
1.házi feladatHF1A.9; B.7; C.1-C.5; D.1-D.3
2.házi feladat HF2 A.9; B.7; C.1-C.5; D.1-D.3

A szorgalmi időszakban tartott értékelések pontos idejét, a házi feladatok ki- és beadási határidejét a "Részletes féléves ütemterv" tartalmazza, mely elérhető a tárgy honlapján.
3.3 Teljesítményértékelések részaránya a minősítésben
Jele Részarány
ZH1 30%
ZH2 30%
HF1 20 %
HF2 10 %
HF3 10 %
Szorgalmi időszakban összesen 100%
Összesen 100%
Mindhárom zárthelyi és a két házi feladat eredménytelen, ha a hallgató külön-külön nem éri el az elérhető pontszám 50%-át. A hallgató csak akkor teljesíti a félévet, ha mind az öt részfeladatból legalább 50 %-os eredményt elért.
3.4 Az aláírás megszerzésének feltétele, az aláírás érvényessége
A tárgyból külön aláírás nem szerezhető.
3.5 Érdemjegy megállapítása
A jelenléti feltételeket teljesítők érdemjegyét az alábbi szempontok szerint határozzuk meg:
A végső érdemjegyet az öt részfeladat százalékos összegeként számítjuk, minden egyes százalék egy pontnak felel meg (összesen 100 pont)
Érdemjegy Pontszám (P)
jeles (5) 85<=P
jó (4) 70<=P<85%
közepes (3) 60<=P<70%
elégséges (2) 50<=P<60%
elégtelen (1) P<50%
3.6 Javítás és pótlás
  1. A 2 db zárthelyi dolgozat egyszeri egyenkénti pótlása lehetséges. Második pótlás csak összesen 1db zárthelyiből lehetséges
  2. A házi feladatok leadási határideje az alábbi:
    • 1.HF: 10. hét péntek 23:59
    • 2.HF: 12. hét péntek 23:59
    • 3.HF: 14. hét péntek 23:59
  3. Az egyes házi feladatok pótleadási határideje:
    • 1.HF: 11. hét péntek 23:59
    • 2.HF: 13. hét péntek 23:59
    • 3.HF: pótlási hét péntek 23:59
Ha valaki nem teljesíti az 1. és 2. Házi feladatok pótleadási (rész)határidejét évközben, akkor nem szerezhet aláírást!
3.7 A tantárgy elvégzéséhez szükséges tanulmányi munka
TevékenységÓra/félév
részvétel a kontakt tanórákon14×4=56
félévközi készülés a gyakorlatokra7×2=14
felkészülés a teljesítményértékelésekre2×8+2×2=20
házi feladat elkészítése10
kijelölt írásos tananyag önálló elsajátítása20
Összesen120
3.8 A tárgykövetelmények érvényessége
2022. szeptember 1.
Jelen TAD az alábbi félévre érvényes:
2024/2025 I. félév